Vilka länder är Fila Brasileiro utvisad från?

Den räknas som för farlig, precis som många andra raser. Det har även varit snack om förbud i Sverige av vissa raser men vi har inte kommit dit än, mycket pga hur ska man kunna kontrollera alla konstiga blandningar och att det mest setts som ett ägarproblem och inte så mycket som ett rasproblem.

Sånt tar man lämpligtvis reda på innan man skaffar hund. Det är många raser som inte får vistas ute utan munkorg o koppel i Europa.
Eller åtminstone innan man reser till sådana länder. Att gå in på olika hemsidor från de olika länderna för att läsa regler kring hundar borde inte vara svårt, framförallt inte om en ras är förbjuden eller måste ha munkorg och koppel. Att läsa på innan man ens köper hunden kanske inte är det viktigaste, regler ändras ju lite då och då.

Sånt tar man lämpligtvis reda på innan man skaffar hund. Det är många raser som inte får vistas ute utan munkorg o koppel i Europa.

Varför det? Jag tog då inte reda på vilka länder min ras är förbjuden i innan jag skaffade min första, tycker jag lät som ett märkligt påstående.

för fila brasileiro är en VÄLDIGT skarp vakthund och när man låter felfålk köpa dom (fel folk för en fila är någon som tror att alla vuxna kan klappa sin hund och behandlar filan som en bäbis för filan behöver en stark hand som är konsekvänt och hård för filan har extrema vaktegenskaper mot främmligar) för då blir dom farliga.

hade inte tänkt att ställa ut henne i andra länder igentligen men dommaren tipsade mig att göra det för han sa att hon kommer bli en champ. :)

Knappast, skaffar man sig två raser av den kalibern o dessutom rekommenderar dem som lättsam vakthund så har man uppenbarligen inte läst på ordentligt.

räkomenderade alldrig fila brasilero som det :) och jo jag har läst om dom efter som att det är en sån skarp ras. men som sagt hade alldrig tänkt att resa med henne :) och jag anser att dogo canario är lässam vakt hund :) det är min åsikt iaf. och vill du säja något eller fortsätta säja att jag är okunnig så snälla tänk efter och läs allt jag skrivigt :)

Får till viss del hålla med Vallhund här. Det är inte vrålmånga raser som är förbjudna i våra grannländer och det finns en anledning till att dessa raser är det. En sån utmärkande sak för en ras bör man ha noterat innan man skaffar den.

Får till viss del hålla med Vallhund här. Det är inte vrålmånga raser som är förbjudna i våra grannländer och det finns en anledning till att dessa raser är det. En sån utmärkande sak för en ras bör man ha noterat innan man skaffar den.

jo men jag visste sen innan att den var olaglig i norge och danmark men ville veta vilka andra länder också :)

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka