vilka kvoter ska jag sträva efter?

T

thalia7

Har mkt bra hösilage med
70% ts
58 smpr/ kg foder
7.7 MJ / kg foder

Har fullblod och unghästar och en gamling..
MEN
När jag beräknar foderstat så vill programmen lägga mig på en kvot på ca 6 även på fullbloden som jag vill ha upp mkt i vikt samt på min gamling ( stor häst över 30 år gammal, också mager..)
Hästarna fick hö med fel värden av misstag under 3 veckor då jag flyttade och de rasade i vikt och jag kämpar nu med att få upp dem i hull

Jag vill gärna lägga dem på högre kvoter, ungefär som höet har i sig självt, men då programmet ber mig ha lägre kvot, är jag helt fel ute??

Jag ger idag MKT mer energi och protein än vad programmen säger men ser knappt någon skillnad på pållarna...

Ska jag höja eller sänka kvoten?
 
Sv: vilka kvoter ska jag sträva efter?

Då får du ignorera vad programmet säger och gå på din egen känsla för vad hästarns behöver. Det är ju väldigt individuellt och få hästar passar in den perfekta mallen ;).
 
Sv: vilka kvoter ska jag sträva efter?

ja, det gör jag, men jag undrar om jag går på fel håll, alltså ger fel kvot och det gör att de inte går upp som jag hoppats...

Har fri tillgång på hö samt att 3 av hästarna får krafft iform av korn, havre, lucern och olja då de verkligen ser hemska ut..

Kvoten ändras inte så mkt pga av det men jag undrar om jag ska höja kvoten för att få upp dem i vikt lättare eller ska jag sänka kvoten??

Har alltid haft mina fullblod på 7,5-8 i kvot men i år verkar inget stämma...

Bör jag bibehålla min kvot och bara fodra på och hålla tummarna eller ska jag ändra kvoten? Mest för min gamling som tappade allt sitt hull.. hans tänder är ok men han får krafft i form av det jag skrivit ovan 4 ggr per dag men kvoten är densamma..
min 2 -åring ser ut som ett spjälstaket och jag sliter mitt hår här..

Vad tycker ni?
 
Sv: vilka kvoter ska jag sträva efter?

Om det är hull och inte enbart muskler som fattas så sänk kvoten, jag har fått göra det med ett därktigt sto jag hade och inget stämde ju med vad man kanske brukar göra, hon krävde en kvot på 6.2 trots att hon var högdräktig och sedan diande föl, när hon borde ha funkat på mycekt högre kvot. Dock fick jag sänka kvoten genom att ge mer MJ, inte mindre smrp, men det är väl uppenbart i sånna här fall när det är nåt som fattas.

Samma med min stora hanoveranare nu, han har visserlgien en normal kvot på 6.1 men kräver massor mer MJ och smrp än en normalhäst.

Man får ju tänka på att det tar MJ för att spjälka allt protein, så om hästen få nog med protein men ändå tappar hull (fett) så är det bättre att lägga till mer MJ.
 
Sv: vilka kvoter ska jag sträva efter?

nja, fullbloden hade ju inte direkt fett att tala om utan det är musklerna som gått åt då det var alldeles för låg kvot i det höet det fick när vi flyttade.. tyvärr..

De får mkt mer MJ än vad de behöver och än mer protein och kvot under 6 på ett fullblod går inte.. helst inte under 7 heller... De har alltid stått på en kvot runt 7,5-8 och då varit ok i hull och muskler.

ex, ena fullblodet får alltså bara hö idag, hon äter ca 15 kg hösilage om dagen och får då i sig

115 MJ och 870 i smpr, dvs MASSOR!! Sänker jag kvoten på henne så blir hon bara sämre.. Hon har ingen överlinje alls utan är toppig precis överallt..
Hon går bara i hage och rids inte, dock så väver hon lätt i snitt ca 1 timme om dagen totalt..
Hon har en mkt hög ämnesomsättning vilket hon även ärver ner till de avkommor hon fått..
Hon går inte upp ett gram! men minskar jag på kvoten så faller hon ur än mer..

Alla hästarna är blanka och fina i pälsen och självklart är de maskkollade och de går på parasitfria beten + fritillgång på hösilage...

En enda hästen som inte är smal utan är direkt tjock är ett varmblod som går och skrotar, en jättegullig kille. han är stor, ca 170 och väger säkert 600 kg och han är direkt tjock :-)
Så det är fullbloden som jag bara inte kan få upp igen...

Inte lätt det här och jag blir frustrerad när det inte händer något nästan.. De går ju inte ner mer och ett av fullbloden har gått upp fint men inte de andra..

Min gamling vet jag inte riktigt hur jag ska få upp igen, han har tappat musklerna och hullet..
De har fri tillgång på hö men jag vet ungefär vad de äter per styck då jag ägt dem i många år :-)

en åring är också fin, 2-åringen däremot är både smal och muskelfattig...

Suck..
 
Sv: vilka kvoter ska jag sträva efter?

I feel for 'ya som man säger...nu har min tappat på bara en vecka :/ och ser toppig och tråkig ut igen.

Jag visste att han skulle det, för kvoten är för låg, men kunde inte få tag på annat lucern förrän på måndag och shit vad fort det gick! (Mycket fullblod i sig... kvot runt 6 och nästan 800g smrp. inte nog)
Och så växer han tydligen som en galning nu med..så han ser inte klok ut!

Du verkar ju ha bra koll, men om dom ändå inte går upp på högre kvot (som du haft innan) så skulle jag ändå prova att sänka kvoten, fast genom att ge mer MJ. Det värsta som kan hända är ju att dom blir ltie feta (och med fullblod är det nog ingen risk), för smrp är ju inte mindre när man sänker kvoten genom att ge mer MJ men inte tar bort nåt smrp.

Dom här pållarna du haha, dom är inte lätta! (jag tror jag kommer få ta in min tidigare för att få i honom nog med mat. suck)
 
Sv: vilka kvoter ska jag sträva efter?

Hej!

Är du säker på att hästarna äter så mycket som du tror? Fullblod kan väl vara lite kräsna som jag förstått det?

Jag tror du ska sluta stirra dej blir på kvoten och fodra hästarna med mer energi och protein. Vissa hästar klarar sej ju inte på hö hur gärna man än vill (vi har ett varmblod i mitt stall som inte gått upp ett kilo på hela sommaren trots att övriga hästar ser ut som julgrisar, han har tom fått kraftfoder extra, men inte tillräckligt).

Sen kan det ju ta ett par veckor innan vikten går upp om dom fått dåligt hö innan..

/Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 511
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp