Vilka krav har ni på era tränare?

L

Leevis

Jag har bara ridit för två tränare sen jag slutade på ridskolan. De har båda varit jättebra, men jag rider bara för den ena nu när jag har slutat med western och gått över till AR.
Just nu vill jag inte ändra på något med min nuvarande tränare för hon är precis vad jag vill av en tränare.. :bow: ( även fast jag bara ridit för henne 2 ggr...)

Jag har hört många historier om tränare som i stort sett bara har tagit betalt och sagt några kommerntarer hit och dit. Och medans andra har varit lite för på, ställer för höga krav, tar för sig lite väl mkt osv.
Men jag undrar vad ni har för krav på hur era tränare ska vara?
Och hur ska de inte vara? Byter ni tränare ofta?
Vad har ni för erfarenheter av dåliga/ bra tränare?
Säger ni emot när ni inte håller med eller gör ni som ni blir tillsagda?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Vilka krav har ni på era tränare?

Jag tycker en tränare ska kommentera mycket. Och kunna hjälpa i lite svårare situationer. Inte vara för hård, men lite sträng går bra! ;)

Tycker i alla fall inte de ska envisas med ett ekipage, som inte klarar av en bana (t.ex) eller om inte hästen lyssnar på sin ryttare, och sitta och trilskas tills den blir stressad. Vilket ofta är vanligt idag. (jag själv har en sån häst)

Jag kan testa det tränaren säger, men det är ju ändå inte så lätt för dem från marken att stå och säga saker. (om det inte känner hästen väl såklart) Annars gör jag det som funkar bäst och känns bra. Men testa kan man ju göra.

Hur tycker du själv?

Kolla vad tränaren har åstadkommit med sina egna hästar. Kan den inte träna sina egna kan h*n förmodligen inte träna dig heller ;)

Jag är en sådan som vill veta varför man gör en viss grej och vad det är bra för. Att ha en tränare som säger gör si och gör så utan att förklara varför är för mig värdelöst.

Sedan får man träna för flera olika och se, alla passar inte ihop med alla.
Jag bokade i somras in 10-12 lektioner med en viss tränare. Avbokade alla efter första lektionen för vi hade inte samma syn på ridningen när det kom till det praktiska.... :grin:

Rider inte för någon tränare just nu, men ska prova rida för en som ska vara bra :). Tkr det är viktigt att man har samma "ridsätt" vissa rider ju mer med skänklar och händer och andra mer med säte/vikt. Tkr även det är viktigt att tränaren ser lite efter dagsformen och utgår ifrån hästen och ryttarens utbildningsnivå mm. Inte bara idag ska vi träna galoppombyten och hästen kan knappt fatta galopp. (var ett extremt exempel, men ni förstår nog principen ;))
Red förut för en som säkert är väldigt duktig på att rida, men jag fick inte ut nånting, hade lika gärna kunnat rida själv.
Jag sa till henne att min häst var stel i ena varvet och hon svarade då "jaha" :grin: Så ingen bra tränare...
Är viktigt att den är pedagogisk och ska kunna puscha en till saker som den vet att man normalt klarar av, men man kanske gett upp lite för stunden.

Jag rider inte för tränare nu. Men hästen är under inridning och jag ska omskolas så vi ska ta hjälp av en tjej som är jätteduktig åtminstone på att rida. Hon är inte utbildad instruktör tror jag men ändå kanonbra så vi får se vad jag tycker om henne sedan. :D

Jag tycker en tränare ska kunna säga vad jag ska göra och varför. Som exempel: Gör en framdelsvändning! Okej då vill jag att tränaren ska kunna säga varför jag ska göra den, hur jag ska göra (alltså vilka hjälper) och vad det är för mening med att göra den.

Och då ska jag helst få ett vettigare svar än: Det ingår i LB:1 eller något liknande. (nu vet jag inte om det är så iofs)

Dessutom ska tränaren kunna säga varför framdelsvändningen blev knasig. Tex vad jag gjorde för fel eftersom hästen börja backa istället.

Tror jag kanske har höga krav på tränare men varför betala om jag inte blir hjälpt?

Den första tränaren jag hade i westernridningen sa sällan varför jag skulle göra det jag gjorde.. Plus att han ibland kunde ställa lite höga krav på oss som t.ex. slutade i att vi gick omkull en gång.:(
Men han förklarade mkt bra hur vi skulle göra och han var i övrigt jättehyglig.:)

Det första intrycket av min AR tränare var jättebra.. Hon ställde fråger om mig och hästen, förklarade sedan på ett jättebra sätt vad och hur AR är.
Hon förklarade hur jag skulle göra och varför. Ger mycket kommentarer och så. Tycker verkligen jätte mkt om de lektioner jag har varit på.. Och framförallt att hon inte ställer för höga krav på varken mig eller hästen.
Hästen och jag har endast ridit i skritt för henne och vi går frammåt lungt och det är precis som jag vill göra..

Skulle nog ha svårt att hitta en lika bra tränare som henne. Och om jag skulle träna för någon annan skulle jag ha HÖÖGA krav på dom. Nu när man har hittat vad man söker i en tränare.:D
Om jag skulle gå tillbaka till min gamla westerntränare så skulle jag nog våga ställa mer krav på honom och framförallt mig själv. Jag vågade ju inte riktigt säga ifrån alltid.;)

:bump:

edit; Och sen var det kul att hon gjorde jämnförelser med Western och Dressyr.. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Men jag undrar vad ni har för krav på hur era tränare ska vara? Jag kräver av min tränare att denne ska se till oss som ekipage och därifrån lägga upp vår träning. Jag kräver att jag ska få ta del i upplägget och att vi tillsammans kommer fram till saker, h*n får gärna ge förslag på träningsupplägg men jag vill vara med o bestämma :p

Och hur ska de inte vara? Domderande och nedtryckande

Byter ni tränare ofta? Oj, senaste tränaren red jag för i 3 år. Föregående har väl bytts varje år...

Säger ni emot när ni inte håller med tränaren? Självklart, varför ska jag lägga pengar på något som jag anser är felaktigt?

Men jag undrar vad ni har för krav på hur era tränare ska vara?

Positiva! Kommentera mycket, i princip allt helst. Alltifrån hur hästen går och svarar på hjälperna, hur jag sitter och rider hjälperna, övningarna osv osv. Vad som passar mig och min häst, vad vi behöver träna på, vad vi är bra på osv. Framför allt vill jag att de ska kunna förklara så jag förstår hur de menar att jag ska rida och varför jag ska rida som de ber mig. Jag vill ha minst en tränare som är petnoga med min sits eftersom jag anser att sitsen är jätteviktig! Och jag vill att de ska lyssna på mig och förstå mig när jag säger vad som funkar/inte funkar för oss både på hemmaplan och på träning, annars känner jag inte att jag har någon möjlighet att komma vidare. Sedan ska de såklart ha en gedigen grund och inte använda mig som "försökskanin".

Och hur ska de inte vara?
Överlägsna, negativa, dåliga lyssnare, oengagerade. Och de får inte säga negativa saker om min häst, då går jag i taket - hände senast i somras :o. Kritik självklart, men att säga att min häst är dum som går emot skänkeln det tar jag INTE! Vilket tränaren snabbt fattade och la lite mer vikt vid att jag skulle rida så hästen inte blev vrång (min häst var inte riden lika mycket och såklart inte riden lika bra som tränarens egna hästar som tränaren lätt utgick ifrån) - dvs vi måste kunna ha en dialog.

Byter ni tränare ofta?
Beror helt på. De tränare jag trivs med kan jag rida för i all evighet. Men jag är alltid intresserad av att rida för nya/andra tränare upptill. Jag anser att man inte bör rida för en enda tränare och följa den slaviskt utan inputt från andra håll år ut och år in. Alla kan de ge en något :)

Säger ni emot när ni inte håller med tränaren?
Självklart! Och jag frågar oxå massor. Och ibland vägrar jag göra som tränaren säger. Men det beror helt på vad det handlar om. När jag var yngre och hade mindre erfarenhet "gjorde" jag mest, och diskuterade med mamma sen :p Men jag vägrar ex betsla min häst på vissa vis o dyl. Och jag själv inser mina begränsningar och när det går ut över hästen - vilket jag isf förklarar och då ändrar tränaren (hittills iaf) taktik. Det är ju för att hjälpa oss som ekipage jag använder mig av mina tränare - inte enbart för att utveckla hästen, han kommer ingenstans om inte jag oxå är med på vägen.

Sedan är jag inte så petnoga med att EN enda tränare följer alla punkter. Jag har gärna flera som kompletterar varandra. Nu har jag ex 3 tränare jag ridit för med 4-åringen som jag gärna behåller framöver:

*En (för mig alltså, inte tränaren ;)) gammal tränare med en enorm hästbakgrund som jag litar på till 110 % vad gäller unghästutbildning i dressyr/terräng. Hoppningen klarar jag personligen inte riktigt av då jag behöver med feedback på min ridnign och lägre hinder. Dressyren lämnar mycket att önska vad gäller min sits men jag får veta på pricken var min häst står i utbildningen och precis vad jag kan kräva för stunden - guld värt för mig. Och tränaren har en gedigen långsiktig plan för att bygga upp den ungahästen som jag gärna använder mig av på min häst. Terrängen har vi inte hunnit med för henne ännu och vi hann 2 dressyrpass i somras.

*En yngre talang jag oxå ridit för 2 gånger i somras som påminner väldigt mycket om min tidigare favorittränare (som tyvärr slutade ha träningar). Hon är väldigt noga med sitsen och precis hur man rider och hur det påverkar hästen vilket kompletterar den andra tränaren prefekt. Hon har oxå en sund syn på unghästträning och varierande lämpliga övningar. Och främsta egenskapen är att hon är så himla positivt och kan förklara på en mängd olika vis så man verkligen förstår.

*En hopptränare med en enorm unghästerfarenhet som både löshoppat min häst från scratch och som vi hoppade in min häst hos under 4 pass i somras. Han är grymt noggrann med ridningen på marken, hur man rider och hur hästen går och att hästen är lösgjord och med på noterna hela tiden. Samma när man rider över hinder, han ser minsta lilla fel man gör och kommenterar varenda sväng, anridning osv. Jättenyttigt! Men han är oxå den jag har haft mest delade meningar med och vissa saker tycker vi olika om men jag får ändå göra som jag vill eftersom jag anser att jag inte kan reda ut min häst på hans vis. Men då hjälper han mig på mitt vis stället.

Jag ser alltås till helheten vad de kan ge mig och min häst, och stirrar mig inte blind på grejer jag inte håller med om eller som inte eg passar. Jag hade exvis inte kunnat enbart rida för den första tränaren för jag behöver mer feeeback på min sits, och jag hade inte slaviskt kunnat följa den sista tränaren för då hade min häst gått i taket. Men de har ändå så mycket bitar jag inte vill gå miste om och kan man kompromissa så fungerar det utmärkt.

Jag hittade min tränare för 2,5 år sedan och henne vill jag inte byta ut för allt i världen. Hon är suverän.
Mitt krav på tränare är:
Tränaren ska vara pedagogisk, kunna förklara på ett bra sätt. Ha samma uppfattning om hästens träning och utbildning som jag själv. Är vi inte på samma linje ger inte träningen någonting tycker jag. Det är väldigt viktigt för mig. Ett bollplank som jag kan diskutera mina tankar och funderingar med. Tränaren ska vara mitt öga från marken och se sånt jag ev inte känner. Helheten blir bättre med både min känsla och hennes ögon. En inspirationskälla. Framför allt: Tränaren ska vara min guide på väg framåt i utvecklingen

Jag vill att tränaren ska kunna se mig och hästen som individer, som ett ekipage. Vi ska få hjälp efter våra förutsättningar och ambitioner, på en nuvå som passar oss. Det ska finnas förståelse för dagsform, bakslag och träningen ska anpassas därefter. Vi kanske inte kan ha samma krav som förra lektionen.

Jag vill att tränaren ska hjälpa mig i min utveckling. Lyssna på vad jag har att säga, på hur jag upplever både bra och dåliga saker. Jag vill få möjlighet att fundera, diskutera, att försöka lösa problem som uppstår. Jag vill få feedback på bra och dåligt. Jag vill få en "hemläxa" till nästa lektion.

Jag har världens bästa tränare. Jag vill aldrig aldrig byta! Det blir inte så ofta eftersom jag har en bit att åka men jag tycker att jag utvecklas bättre än för någon annan tränare.
Min tränare har lärt mig känna. Analysera vad jag känner. När det inte känns hundra, vad felar. När man känner vad som inte är bra kan man lättare korrigera det. Dessutom har min tränare hjälpt mig utvecklas som person. Det känns otroligt bra.

Jag byter inte tränare om det inte behövs. Känner jag att det kör fast en längre tid, att vi utvecklas åt fel håll eller att dialogen med tränaren saknas så byter jag. Nuvarande tränare har jag ridit för i snart fyra år. Jag hoppas att det blir många fler!

Jag vill att en bra tränare skall lära mig att RIDA:D och att kunna
tänka själv... Inte bli en datastyrd robot som måste ha sin tränare
med för att kunna prestera:cool:. Rider för en tränare som heter
Kajsa, vet inte om man får skriva ut hela namnet? Hon är en :love:
superguru! Hon är så duktig, får mig att känna att jag aldrig kommer
att kunna lära mig det här men det går bra ändå:banana:
Det skall vara kul att åka o träna o aha:idea: när man går därifrån...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Görel
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 900
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar