Sv: Vilka krav har ni på era tränare?
Men jag undrar vad ni har för krav på hur era tränare ska vara?
Positiva! Kommentera mycket, i princip allt helst. Alltifrån hur hästen går och svarar på hjälperna, hur jag sitter och rider hjälperna, övningarna osv osv. Vad som passar mig och min häst, vad vi behöver träna på, vad vi är bra på osv. Framför allt vill jag att de ska kunna förklara så jag förstår hur de menar att jag ska rida och varför jag ska rida som de ber mig. Jag vill ha minst en tränare som är petnoga med min sits eftersom jag anser att sitsen är jätteviktig! Och jag vill att de ska lyssna på mig och förstå mig när jag säger vad som funkar/inte funkar för oss både på hemmaplan och på träning, annars känner jag inte att jag har någon möjlighet att komma vidare. Sedan ska de såklart ha en gedigen grund och inte använda mig som "försökskanin".
Och hur ska de inte vara?
Överlägsna, negativa, dåliga lyssnare, oengagerade. Och de får inte säga negativa saker om min häst, då går jag i taket - hände senast i somras
. Kritik självklart, men att säga att min häst är dum som går emot skänkeln det tar jag INTE! Vilket tränaren snabbt fattade och la lite mer vikt vid att jag skulle rida så hästen inte blev vrång (min häst var inte riden lika mycket och såklart inte riden lika bra som tränarens egna hästar som tränaren lätt utgick ifrån) - dvs vi måste kunna ha en dialog.
Byter ni tränare ofta?
Beror helt på. De tränare jag trivs med kan jag rida för i all evighet. Men jag är alltid intresserad av att rida för nya/andra tränare upptill. Jag anser att man inte bör rida för en enda tränare och följa den slaviskt utan inputt från andra håll år ut och år in. Alla kan de ge en något
Säger ni emot när ni inte håller med tränaren?
Självklart! Och jag frågar oxå massor. Och ibland vägrar jag göra som tränaren säger. Men det beror helt på vad det handlar om. När jag var yngre och hade mindre erfarenhet "gjorde" jag mest, och diskuterade med mamma sen
Men jag vägrar ex betsla min häst på vissa vis o dyl. Och jag själv inser mina begränsningar och när det går ut över hästen - vilket jag isf förklarar och då ändrar tränaren (hittills iaf) taktik. Det är ju för att hjälpa oss som ekipage jag använder mig av mina tränare - inte enbart för att utveckla hästen, han kommer ingenstans om inte jag oxå är med på vägen.
Sedan är jag inte så petnoga med att EN enda tränare följer alla punkter. Jag har gärna flera som kompletterar varandra. Nu har jag ex 3 tränare jag ridit för med 4-åringen som jag gärna behåller framöver:
*En (för mig alltså, inte tränaren
) gammal tränare med en enorm hästbakgrund som jag litar på till 110 % vad gäller unghästutbildning i dressyr/terräng. Hoppningen klarar jag personligen inte riktigt av då jag behöver med feedback på min ridnign och lägre hinder. Dressyren lämnar mycket att önska vad gäller min sits men jag får veta på pricken var min häst står i utbildningen och precis vad jag kan kräva för stunden - guld värt för mig. Och tränaren har en gedigen långsiktig plan för att bygga upp den ungahästen som jag gärna använder mig av på min häst. Terrängen har vi inte hunnit med för henne ännu och vi hann 2 dressyrpass i somras.
*En yngre talang jag oxå ridit för 2 gånger i somras som påminner väldigt mycket om min tidigare favorittränare (som tyvärr slutade ha träningar). Hon är väldigt noga med sitsen och precis hur man rider och hur det påverkar hästen vilket kompletterar den andra tränaren prefekt. Hon har oxå en sund syn på unghästträning och varierande lämpliga övningar. Och främsta egenskapen är att hon är så himla positivt och kan förklara på en mängd olika vis så man verkligen förstår.
*En hopptränare med en enorm unghästerfarenhet som både löshoppat min häst från scratch och som vi hoppade in min häst hos under 4 pass i somras. Han är grymt noggrann med ridningen på marken, hur man rider och hur hästen går och att hästen är lösgjord och med på noterna hela tiden. Samma när man rider över hinder, han ser minsta lilla fel man gör och kommenterar varenda sväng, anridning osv. Jättenyttigt! Men han är oxå den jag har haft mest delade meningar med och vissa saker tycker vi olika om men jag får ändå göra som jag vill eftersom jag anser att jag inte kan reda ut min häst på hans vis. Men då hjälper han mig på mitt vis stället.
Jag ser alltås till helheten vad de kan ge mig och min häst, och stirrar mig inte blind på grejer jag inte håller med om eller som inte eg passar. Jag hade exvis inte kunnat enbart rida för den första tränaren för jag behöver mer feeeback på min sits, och jag hade inte slaviskt kunnat följa den sista tränaren för då hade min häst gått i taket. Men de har ändå så mycket bitar jag inte vill gå miste om och kan man kompromissa så fungerar det utmärkt.