Vilka hundar ska valpen umgås med?

Gabbi

Trådstartare
På jobbet finns två hundar, en som alltid är där, och en som kommer in nån gång om dagen en kvart. Båda är riktiga head cases. Den ena är fem olika raser, totalt omiljötränad trots att den är vuxen och skriker om husse går på muggen. Den andra har varit stabil fram tills fyra års ålder när husse och matte separerade. Nu gör den utfall mot hundar och människor.

Som det känns nu vill jag inte att min valp ska umgås särskilt mycket med dessa två, samtidigt känns det krångligt att försöka låtsas som att min hund är den enda där. Det är hon ju inte. Hur "mycket" skulle eran hund få umgås med dessa? Är det ok för hundar att se och uppmärksamma varandra, men inte mer. Samexistera, men inte interagera?

Sv: Vilka hundar ska valpen umgås med?

Det är ägaren som bestämmer vilka hundar och människor valpen får leka och umgås med.
Sen är det ju viktigt att valpen får träffa andra hundar.

Jo, självklart är det jag som bestämmer. Frågan gällde hur ni skulle ha bestämt om det var er valp det handlade om.

Jag tror det är BRA om din valp får vara där men utan att leka. Då skapar man heller inga förväntningar på de andra hundarna. Och till slut lär sig valpen att inget händer :bow: Bra träning inför framtida möten med hundar utan lek!

Eftersom att ni träffas dagligen så tycker jag att hunarna ska lära känna varandra. Det blir konstigt att träffa någon vaje dag utan att ha kontakt... Mina hundar får lära känna de hundar som bor i vår trapp och som vi åker hiss tillsammans med. De har extremt avslappnat förhållande till varandra och de får hälsa när vi träffas. Till och med min sprättiga och nervösa hund reagerar knappt när vi träffas just för att de känner varandra så bra. Däremot så hundar som bor i andra trappuppgångar struntar vi i och det vet de också om. Undantaget en granne som har två små hundar som är rädd för min stora :) De brukar vi prata med som terapi för hennes hundar :p

De måste inte träffas som i att leka, men de kommer onekligen att stöta på varandra. Det är därför jag undrar om de passivt ska få bekanta sig, eller om man ska göra affär av att hålla isär hundarna varje gång nån måste passera. Hela lokalen är bara 4-5 meter bred, och på in och utväg och liknande så kommer de att se varandra. Det finns inga dörrar, och vi har allmän platsbrist.

Men risken är tyvärr att den ena gör liknande utfall mot valpen som han har gjort mot den andra, och jag vill inte ha hunden oprovocerat påhoppad av en 60 kgs hund. Å andra sidan vore idealet att de kunde acceptera varandra under kontrollerade former, och då måste de ju få träffas.

enligt mig är 4-5 meter tillräckligt för att gå förbi varandra ;)
Nämen asså hunden som gör utfall är ju ett avslutat kapitel.. iaf för mig, skulle inte ens tänka tanken att låta valpis träffa en hund som slänger sig mot allt och alla = dålig erfarenhet.. Den andra.. ja visst om det absolut är nödvändigt.. men jag anser ändå att det går att inte låta dem träffas :)

Han kommer inte att göra utfall när han lär känna din valp. Min hund gör också utfall och kan vara allmänt hysterisk. Men hon ser på långt avstånd när det är våra grannar som kommer efter gatan och då bryr hon sig knappt. Jag tror att mycket av hennes utfall kommer sig av mitt extremt oavslappnade förhållande till andra hundar och att jag också var nitiskt noga med att hon absolut INTE fick hälsa på andra hundar = farligt. Man får göra sådana här saker med måtta. Inte överdrivet åt något håll.

Den här hundens utfall är konstiga. Den är inte det minsta hysterisk när den ser hundar, kan avslappnat passera hundar på en halvmeters avstånd, kan slänga sig på marken framför folk för att bli kliad, men sen, ungefär varannan vecka, då smäller det till. Totalt oprovocerat gör han utfall mot människor, gärna sådana han stått och kelat med, och också hundar. Därför är jag osäker. Även om han är snäll första gången han ser valpen, kommer jag undra när utfallet kommer.

Vi får se, han kanske inte ens är kvar på arbetsplatsen när valpen kommer, eftersom han har gett sig på personalen. Jag oroar mig lätt dock, så det känns lite trist.

enligt mig är 4-5 meter tillräckligt för att gå förbi varandra ;)
Nämen asså hunden som gör utfall är ju ett avslutat kapitel.. iaf för mig, skulle inte ens tänka tanken att låta valpis träffa en hund som slänger sig mot allt och alla = dålig erfarenhet.. Den andra.. ja visst om det absolut är nödvändigt.. men jag anser ändå att det går att inte låta dem träffas :)

Jo, men tyvärr står det saker i lokalen också, så passagerna är i bästa fall 1,5 meter breda. Jag tänker ändå lite som du, att de ska hållas isär. Som jag skrev ovan så slänger den sig inte mot allt och alla, det är det som gör den så lurig. Bara ibland, och då tumlar både människor och hundar iväg.

Om du är tveksam - låt då hellre bli. Vappisen kan få leka med andra "trevligare" hundar istället så går den inte miste om något. Säger som Aliide, jättebra att vänja valpen vid att man håller sig lugn trots att det finns andra hundar i närheten.

Det bästa är väl om du/ni kan ordna med grind/bur eller liknande så hundarna hålls åtskilda utifall att den stora får för sig att göra ett utfall. Det ska ingen valp behöva vara med om tycker jag. Låter som en totalt oberäknelig hund det där...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag håller på att planera för en kull valpar nästa år igen och jag har redan några intressenter som känns bra men två av dom uppdaterar...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 956
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 350
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Jag har en hund sedan innan, trygg, lugn, stabil och med en bra lydnad (vi är aktiva inom två grenar) som jag skulle säga passar utmärkt...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka