Vilka hundar blir ni rädda för??

S

shalooj

Vad ja märkt med olika hundar och utseende är att folk blir olika rädda för olika hund utseenden.

Många backar och går omvägar när jag går med min shäfer blandis :d
För mej är de ju ett mysterium, då ja tycker han ser ut som världens snällaste! Han har klassisk shäfer teckning men har fått häng-öron!:rofl: så SÖT. i om med det tycker ja han ser väldigt snäll ut trots allt!med häng-öronen.
Om han haft uppåtstående öron hade han ju sett farligare ut menar jag.
VArför är det så??:eek:

Hundar ja blir rädd för är svarta hundar med uppåtstående öron (typ shchäfer) men även cocerspaniel!:) Otippat kanske, men ja har aldrig litat på den hundrasen de ser lite lömska ut under all den där gulliga pälsen och de givmilda ögonen! Även boxerhundar är ja lite tillbakadragen till
haha

Sv: Vilka hundar blir ni rädda för??

Alltså rädd och rädd vet jag inte om jag är för någon speciell ras. Däremot har jag respekt för vissa,och det är ju en helt annan sak! ;)

Inte rädd för någon hund.
Däremot finns det vissa raser som tex tax och collie som jag aldrig skulle vilja ha men inte pga av rädsla.

Verkar rätt vanligt att folk är rädda för just schäfer.
Vi hade en långhårig sådan hemma förut och han var -enligt omgivningen- både folkilsken, helgalen och fullständigt livsfarlig. Bara för att han var stor och schäfer:crazy:

OKEJ jag ändrar RÄDD mot RESPEKT för hundar :angel:

Allt under knähöjd:eek:(;))

respekt är väl ett bättre ord. känner ingen rädsla för några hundar. finns en stor hund där jag bor, ser ut att vara någon staff/pitbull blandning. grymt fin och väluppfostrad men inget jag skulle gå fram o gulla med. Större raser som rottweiler,dobermann,staffe,pitbull mm är raser jag har mer respekt för.

Inga eg fördoma, mest bara lite skeptisk pga vad man sett...
Där inräknat utfall så det smäller, attacker, överdrivet vaktande vilket lett till attacker etc...

O de hundraserna som kategoriserat in sig gällande det hos mig, är nog eg bara schäfer & rottis.

Detta baserar jag inte på ngt enstaka möte med hund. Utan på hela mitt livs erfarenhet av att träffa hundar ute i olika situationer. O dessa två är de jag är "räddast för", då jag sett för mycket instabila sådana.

Visst att jag inte gillar de hundraser som klassas som "kamphundar", men det behöver vi inte gå in på, finns tillräckligt med trådar ang detta.

/Tobbe

Har respekt för alla hundar, rädsla vet jag inte om jag har.

Senast ändrad:

Jag RESPEKTERAR alla hundar och deras rätt att vara ifred, jag kan vara reserverad mot vissa ägare dock.
Jag har aldrig varit rädd för någon hund vad jag kan komma ihåg.

Har träffat en hund som definitivt inte inbjöd till någon som helst kontakt och det var en munkorgsförsedd doberman som stod och gläfste på ingenting m stirrande blick på en stallbacke.

I övrigt brukar jag vara hundmagnet. Hälsar dock bara på hundar som jag ska ha någon form av kontakt med fortsättningsvis eller om ägaren tydligt visar att det är önskvärt.

jag tar långa omvägar när jag ser folk som jag vet pundar och som har med sig t ex pitbull. men detta är enbart pga ägarna. annars är jag inte rädd för några hundar

Jag blir rädd för den hunden som har en tvåbening i andra änden av kopplet som inte verkar ha koll på sin hund. Häromsistens var det en vanlig labrador som skrämde skiten ur mig.

Jag blir rädd för den hunden som har en tvåbening i andra änden av kopplet som inte verkar ha koll på sin hund. Häromsistens var det en vanlig labrador som skrämde skiten ur mig.

Samma här.

Sedan håller jag mig undan belgiska vallhundar om jag kan, framförallt malinois. Det beror enbart på att jag träffat en mycket otrevlig sådan en gång och jag har därför svårt att få en rättvisande bild av andra sådana.

Jag har lite svårt för polarhundar, typ samojed, huskies (stavning?) etc. Tycker att det är svårt att förstå deras språk.

Rädd skulle jag väl inte säga, jag blir mer illa till mods när jag ser hundar som ägarna inte har pli på kommer fram till en och ska hoppa.
Som min grannes labbehane tillexempel.

håller med... ju mindre desto värre känns det som ibland (tyvärr).

Eller sådana hundar (spelar ingen roll vilken ras) vars ägare säger "nej men gullepluttan du får INTE bete dig så *klappar lugnande, hunden försöker kasta sig fram och bandskäller*

Jag har mer respekt för den som håller kopplet.

Möter jag och Zaga en kampblandis,rottis,schäfer, polarhundar or whatever där ägaren har ett visst utseende och inte verkar ha full koll på hunden så byter vi sida alt går en annan väg.

Inte rädd, men jag litar inte på schäfrar! Har blivit biten flera gånger eller oprovocerat påhoppad av lösa schäfrar. Första gången var jag 4 år då en schäfer bet mig i ansiktet. Gick en sista promenad med min sjuka cavalier då det kom en schäfer rusande och bet min hund illa. Har en granne vars schäfertik hatar andra tikar. Hon ränner lös här med jämna mellanrum och hon hoppar även på människor och hästar. Människor vill hon inget illa, men det är obehagligt att få en främmande hund hoppande och nafsande efter ansiktet.
Jag ÄR medveten om att alla schäfrar inte är lömska odjur, men dessvärre är det ju en populär ras för oseriösa ägare/hemmaavlare.

Det beror nog inte på ras för mig, utan snarare hur hunden beter sig. En osäker pappillon som ägaren släpper fram är ju värre än en lydig och undergiven schäfer. Men jag skulle ju hellre möta en liten aggressiv hund än en stor, av ganska given anledning. Visst har man lita fördomar mot "kamphundar", schäfer, rottisar osv. men det är mest vad ägaren gör för intryck..

Min hund tycker inte om boxrar, hon har lite dåliga erfarenheter av grannens stora hane som han inte har någon koll på. Jag blir så arg när han släpper fram sin hund trots att jag tydligt går över till vänster sida och med hunden i fot.

Man ska ha respekt för alla hundar. Vikt, höjd, längd spelar ingen roll. =)

Inte rädd men håller koll tyvär när jag ser en Pitbulliknande hund eller en Rottweiler...Är inte hundarna jag har något emot men just dessa två raser verkar ha en förmåga att ha en ägare med noll koll,helst en liten tjej som inte orkar hålla hunden.
Vid senaste möte blev min egen hund ihjälbiten :cry:

Däremot har jag vänner som har dessa raser och de har jag inte problem med alls. Därmot kan jag bli nervös för främmande hundar då jag upplever att dessa rser ofta har ett pucko med noll koll i andra änden snöret så att säga.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 909
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka