Vilka hundar är farliga för getter?

fejko

Trådstartare
Mina grannar har en korsning schäfer-golden retriever som är mycket snäll. Skulle han, om han kom lös, kunna vara farlig för mina getter? Sedan ska jag ta med mig getterna till ridskolan, där finns en Rodesian Ridgeback. Kan den vara farlig för getterna? En annan grannes jakthundar massakrerade 30 st får, så jag undrar lite vilka hundar som har det här beteendet och vilka som inte har det? En Bordercollie skulle väl aldrig döda ett får (möjligen valla dem till döds), eller tänker jag fel? Kan man utesluta alla hundar som inte är rena jakthundar? Vore tacksam för svar!

Sv: Vilka hundar är farliga för getter?

fejko skrev:
Mina grannar har en korsning schäfer-golden retriever som är mycket snäll. Skulle han, om han kom lös, kunna vara farlig för mina getter? Sedan ska jag ta med mig getterna till ridskolan, där finns en Rodesian Ridgeback. Kan den vara farlig för getterna? En annan grannes jakthundar massakrerade 30 st får, så jag undrar lite vilka hundar som har det här beteendet och vilka som inte har det? En Bordercollie skulle väl aldrig döda ett får (möjligen valla dem till döds), eller tänker jag fel? Kan man utesluta alla hundar som inte är rena jakthundar? Vore tacksam för svar!

Nästan alla större hundar kan vara farliga för får/getter - och de förekommr att bc har dödat får/lamm med.
Å andra sidan så har de getter jag kännt, utgjort ett större hot mot hundarna än hundarna har utgjort emot dem:angel:
De kan stångas rätt bra om de blir arga - och jag har träfat tflera getter som OGILLAR hundar och som faksit med vilje söker upp hundar för att stånga dem.

Sen finns det ju de som fakist kan leka med hundar Något man får tänka på är att både getter och hudnar som leker hr ett rätt lika beteende, förutom at thunden är helt oförbreett när alla geten lekinviter plötligt slutar med att de stångas,vilket kan skada hunden + att hundens lek KAN övergå i jakt/kamp och skade geten själv är jag tveksam till att låta hundar/getter leka ihop .

Hundar och får/getter ska hållas separerade. Alla hundar kan teoretiskt sett ta ihjäl får/getter.
Finns faktiskt även BC´s som om dom lämnats i fårhuset över natten bitit ihjäl får...... Alla hundar är ju "rovdjur"

Se´n att min mkt dugliga Jämthundshane kan ligga inne hos får och lamm utan att göra något, beror ju på honom som individ och på att jag som hundägare har Tränat honom i att ge f*n i våra får.
Ute i skogen däremot, så är han en grymt duktig älghund.

Gnist skrev:
Hundar och får/getter ska hållas separerade. Alla hundar kan teoretiskt sett ta ihjäl får/getter.
Finns faktiskt även BC´s som om dom lämnats i fårhuset över natten bitit ihjäl får...... Alla hundar är ju "rovdjur"

Se´n att min mkt dugliga Jämthundshane kan ligga inne hos får och lamm utan att göra något, beror ju på honom som individ och på att jag som hundägare har Tränat honom i att ge f*n i våra får.
Ute i skogen däremot, så är han en grymt duktig älghund.

Men det finns ju speciella fårvaktarhundar, menar du att de också anfaller får? Mina släktingar hade två stora vita hundar som gick med fårflocken på fjället och försvarade dem mot coyotes.

Herdehundar av typen Pyrenee, Maremma och kuvasz ska inte attackera får eller annan tamboskap som de är satta att vakta. Det är ett väldigt otypiskt beteende för dessa raser. Det kan ju dock finnas vissa knepiga hundar inom dessa raser också som kan få för sig att jaga och ta tamboskap.

Jag vet däremot inte hur dessa hundar reagerar på tamdjur som inte är "deras".

fejko skrev:
Men det finns ju speciella fårvaktarhundar, menar du att de också anfaller får? Mina släktingar hade två stora vita hundar som gick med fårflocken på fjället och försvarade dem mot coyotes.

Nu var det väl Inte riktigt sådana det var frågan om :smirk:

Naturligtvis finns det ju hundraser, där endast individer med seriösa fel är mer benägna att bita får och getter.
Tror dock att även herdehundarna måste tränas för sitt jobb.

Tvivlar starkt på att det funkar bra om du tar en sån hund som vid (Ex)två års ålder aldrig sett en get och hystar ut den i en flock med tamdjur....Då jagar nog den med...

Ta ex BC som är en fårvallare och under inga omständigheter får bita oprovocerat. En BC som inte sett får vid två års ålder, vet du vad den hunden gör om du släpper in den till en fårflock? Jo den Jagar och Biter djuren.
Det ligger Mkt träning bakom bra arbetande hudar, även om dom har det i generna....

Nu kan jag inte tala för resten av herderaserna, men många pyrrar blir något förvirrade om de otränade slängs ut i en hage med djur. De vet inte riktigt om de ska vakta eller försöka få fräs på de där gräsätarna. De flesta brukar däremot bestämma sig för att det är mindre intressant att jaga och övergå till att knata iväg på äventyr.

Jo, men säg att de i inledningsskedet , när de jagar fåren,skulle få tag på ett får, slutar hunden sedan då?

Hur som haver så var frågan om en korsning schäfer-golden retriever skulle kunna ta getter och svaret på den fråga är JA!
I teorin så kan Alla hundar (kanske inte de minsta minihundarna) ta död på getter.
Sedan har väl vissa raser större "jaktspärr" än andra, men det går aldrig att garantera att en hund Inte (om tillfälle ges) jagar och biter getter.!

Gnist skrev:
Nu var det väl Inte riktigt sådana det var frågan om :smirk:

Hoppas jag har fel men uppfattar faktiskt den kommentaren som ganska snorkig.

Svar till alla: OK då vet jag att alla större hundar KAN utgöra en fara för mina getter. Dock går de i hästhagen så om det kommer en lös hund lär hästarna försvara dem.

Kommentaren var inte menad som snorkig, men jag svarade utifrån de raser du skrivit om i första inlägget, samt de vanligaste raserna som folk har i sverige.

Gnist skrev:
Kommentaren var inte menad som snorkig, men jag svarade utifrån de raser du skrivit om i första inlägget, samt de vanligaste raserna som folk har i sverige.

OK då vet jag det, men jag visste inte att det var någon extremt ovanlig hund jag hade träffat. Det finns så många udda hundraser nuförtiden så jag kan inte hålla reda på alla.

Kommer det en hund som attackerar lär inte hästarna göra någon nytta. Oavsett ras och storlek så har alla hundar potential för att vara farliga för andra djur.

Dock är risken för döda getter rätt liten om det är en någotsånär normalt funtad hund och ägare. Många hundar kan jaga, men långt ifrån alla slår sina byten. Många nöjer sig med att rusa runt runt och verkar mest tycka att det är skojsigt när de andra fyrbenta springer. Det är liksom inget allvar i deras jakt. Dock kan de ju genom detta stressa djur till döds.

Jag har haft en shettishingst som var enögd - han gick tillsammans med en getabock m horn apropå farligheter o getter.
Geten punkterade helt enkelt ögat när dom lekte.
Grannens schäfer bet ihjäl deras getabock och en get jag gav bort blev också ihjälbiten av en annrs mycket snäll hund.
Allt kan hända när det gäller djur.

Stoppard skrev:
Kommer det en hund som attackerar lär inte hästarna göra någon nytta. Oavsett ras och storlek så har alla hundar potential för att vara farliga för andra djur.

Jodå de gör de visst. Hästarna skulle aldrig acceptera en hund i hagen. Man ska aldrig ta in en hund i en hästhage för det kan sluta mycket illa för hundens del.

Inte_Ung har tråkiga erfarenheter av vad som kan hända när en hund kommer in i hästhagen och inte var det hunden som kom till skada...

Mia_R skrev:
Inte_Ung har tråkiga erfarenheter av vad som kan hända när en hund kommer in i hästhagen och inte var det hunden som kom till skada...

Vad var det som hände? Jag har sett flera olyckstillbud med hundar i hästhagar: hundar som blivit jagade av en stor hästflock (delvis "på skoj") och hästar som försökt stampa och sparka ihjäl hundar. Det har varit både stora och små hundar. Däremot har jag aldrig sett en hund ge sig på en häst. De flesta hundar jag möter vågar inte ens titta på mina hästar.

Visst finns det hästar som attackerar hundar(har själv tagit hand om en sådan) men det finns gott om hundar som både har jagat/hetsat hästar så att hästrna skadats och sådna somhelt enkelt har attackerat hästar med stora skador som följd.

Jadzia skrev:
Dock är risken för döda getter rätt liten om det är en någotsånär normalt funtad hund och ägare. Många hundar kan jaga, men långt ifrån alla slår sina byten. Många nöjer sig med att rusa runt runt och verkar mest tycka att det är skojsigt när de andra fyrbenta springer. Det är liksom inget allvar i deras jakt. Dock kan de ju genom detta stressa djur till döds.

Det jag är rädd för är om det skulle komma en lös hund. Det finns en hel del jägare där jag bor. Dock tror jag att getterna skulle söka skydd hos hästarna om detta inträffade. Mitt sto är deras "storasyster" och det är en väldigt STOR syster ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Igår skjutsade jag grannen till veterinären med en av de finaste schäfrar jag någonsin känt. Vi hade tid kl 08.15 och mindre än 30...
Svar
5
· Visningar
1 248
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag satt häromdagen och funderade över vilket hundtätt område jag bor i..gjorde en lista och räknade upp alla hundar jag kunde komma på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 276
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar