Vilka hingstar till vilka ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Quenotte
  • Startdatum Startdatum
Q

Quenotte

Jag riktar mig nu till halvblodsaveln, med speciell inriktning på dressyraveln.

Vilka hingstar bör man se upp med att lägga på ett sto med mycket temperament, för att få en avkomma med lugnt och stabilt temperament? Vilka hingstar är kända för att lämna avkommor med mycket nerver?

Vilka hingstar bör man passa sig för att lägga på ett litet sto, om man vill ha en avkomma som är större än sitt sto? Vilka hingstar lämnar stort och vilka är kända för att lämna smått oavsett stoets storlek?

Vilka hingstar lämnar bäst gång och vilka hingstar lämnar sämst gång rent generellt sett? Hur ser statistiken ut just nu?

Vilka hingstar kan ge eftertraktade avkommor nästa år och vilka hingstars avkommor är just nu tråkiga på marknaden?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får ni bara hojta till. Det ska bli intressant att få svar på dessa frågorna, kanske inte enbart för mig utan för många fler?

Sv: Vilka hingstar till vilka ston?

Överlag kan man säga att rena dressyrhingstar är skapare i sitt temperament än medelhästen. Syntes väldigt tydligt bl a på årets hingst premiering.

Briar ger dokumenterat stora avkommor med så pass stor säkerhet att man flaggar upp det vid avelsråden om honom.
Annars så finns alla BLUP uppgifter för hingstarna här och utifrån dem kan utläsa hur de förärver sig. http://www.asvh.se/document/blup_gang07.htm

Jag vet att man kan kolla lite smått på den hemsidan, men jag skulle ändå vilja få igång en diskussion om vilka hingstar som passar till vilka ston.

Jag har t ex ett sto som jag letar dressyrhingst till i år. Hon fick sitt första föl nu för ett par veckor sedan och det är en väldigt högrest och bastant krabat. Han lär nog bli en bra bit över 170 cm, med tanke på hur stor han är bara vid ett par veckor ålder. Hans pappa är hoppstammad och har gått 1,40 hoppningar men även dressyr tom Prix S:t George. Mamman, dvs mitt sto är helt dressyrstammad och rör sig riktigt flott. Hon kan dock även hoppa, men gör det kanske mer med hjärtat än med den bästa tekniken.

Jag letar den här gången efter en ren dressyrstammad hingst med tre starka gångarter, gärna minst 9-9-10 på gången. Storleken har ingen större betydelse så länge den är minst 160 cm hög. Temperamentet bör vara milt, då mitt sto har nerverna utanpå många gånger. Jag har ju hört talas om Florestan-bloder, att det skulle vara känt för att vara trevliga hästar med den stammen, stämmer det? Vilka hingstar med Florestan-blod hade ni rekommenderat i sådana fall till ett något lågställt sto men med en hög ridbarhet och egen självbärighet?

Det går inte att generalisera om vilka hingstar som passar till vilka ston.

Man bör nog se varje individ för sig.

Jag letar den här gången efter en ren dressyrstammad hingst med tre starka gångarter, gärna minst 9-9-10 på gången. Storleken har ingen större betydelse så länge den är minst 160 cm hög. Temperamentet bör vara milt, då mitt sto har nerverna utanpå många gånger. Jag har ju hört talas om Florestan-bloder, att det skulle vara känt för att vara trevliga hästar med den stammen, stämmer det? Vilka hingstar med Florestan-blod hade ni rekommenderat i sådana fall till ett något lågställt sto men med en hög ridbarhet och egen självbärighet?

Med de där kraven finns det bara Florencio I som passar. Han är 168 cm, lämnar som regel något mindre avkommor.

Jag riktar mig nu till halvblodsaveln, med speciell inriktning på dressyraveln.

Vilka hingstar bör man se upp med att lägga på ett sto med mycket temperament, för att få en avkomma med lugnt och stabilt temperament? Vilka hingstar är kända för att lämna avkommor med mycket nerver?

Vilka hingstar bör man passa sig för att lägga på ett litet sto, om man vill ha en avkomma som är större än sitt sto? Vilka hingstar lämnar stort och vilka är kända för att lämna smått oavsett stoets storlek?

Vilka hingstar lämnar bäst gång och vilka hingstar lämnar sämst gång rent generellt sett? Hur ser statistiken ut just nu?

Vilka hingstar kan ge eftertraktade avkommor nästa år och vilka hingstars avkommor är just nu tråkiga på marknaden?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får ni bara hojta till. Det ska bli intressant att få svar på dessa frågorna, kanske inte enbart för mig utan för många fler?

jag hade aktat mej för Don Primero, Donnerhall och Don Romantic, samt Magini blodet via tex Briar..

Har råkat ut för flertalet riktigt otrevliga hästar med dessa blodslinjer

Det beror även på hur du själv är. Alla menar inte samma sak med "lugnt temperament" eller "het häst".

Jag tror även att en del hästar får oförtjänt dåligt rykte då allt för hårdhänta människor försökt tukta dem. Jag har en valack som verkligen säger ifrån om man behandlar honom respektlöst eller tar i med allt för med hårda tag. Men fungerar kemin är han en hjälte och väldigt duktig och lyder blint. Man får förtjäna ledarskapet hos honom.

En annan häst vi har är väldigt het och framåt med mycket energi men också lugn och klok då man rider ut. Hon känns säkrare än många andra slöare hästar vi haft.

Så enligt mitt sätt att se handlar det mycket om vilken kombination man själv blir tillsamman med hästen. Den blir vad man gör den till via hanteringen.

Hej igen! Mitt förra inlägg var inte svar på tal till föregående talare utan snarare en sak att tänka på i största allmänhet då man avlar eller köper häst. Nämligen att VI också är olika och definierar ord som olika (tyckte det såg lite snorkigt ut då jag läste mitt inlägg).;)

jag hade aktat mej för Don Primero, Donnerhall och Don Romantic, samt Magini blodet via tex Briar..

Har råkat ut för flertalet riktigt otrevliga hästar med dessa blodslinjer

Jag tror du kan hitta otrevliga individer från alla blodslinjer, och det behöver ju inte vara hingstens fel! Det är ju inte helt osannolikt att en stoägare till en häst med dåligt temperament väljer ex.vis Don Primero eller Don Romantic för att få en trevligare avkomma, men att stoets lynne slår igenom. Dessa hingstar står för mig för mycket god nedärvning av BRA temperament (Don Primero leder blup av samtliga hingstar för temperament vid gångarter!)

Man kan inte svara på den frågan, om "vilka hingstar till vilka ston".

Jag hoppas och tror att var och en uppfödare i vårt land, avlar fram efter sin egen smak och tycke.

Vad du menar med nerverna utan på, kan för en annan vara underbart osv. Och tvärtom, givetvis.
Men det viktigaste utav allt är ändå, att man vågar gå sin egen väg, när det gäller val av hingst. Och inte följer den stora massan, var den tar vägen.

Jag vet att man kan kolla lite smått på den hemsidan, men jag skulle ändå vilja få igång en diskussion om vilka hingstar som passar till vilka ston.

Jag har t ex ett sto som jag letar dressyrhingst till i år. Hon fick sitt första föl nu för ett par veckor sedan och det är en väldigt högrest och bastant krabat. Han lär nog bli en bra bit över 170 cm, med tanke på hur stor han är bara vid ett par veckor ålder. Hans pappa är hoppstammad och har gått 1,40 hoppningar men även dressyr tom Prix S:t George. Mamman, dvs mitt sto är helt dressyrstammad och rör sig riktigt flott. Hon kan dock även hoppa, men gör det kanske mer med hjärtat än med den bästa tekniken.

Spontant kommer jag att tänka på Rubinrot. 8-9-10 i gångarter, bra blup, och sägs ska lämna milt temperament. Möjligen är det ju detta med "något lågställt" man funderar över, Rubinrot är ju inte lågställd, men inte heller någon förädlare. Rosevelt är väl ett bättre val ur typsynpunkt kanske, men där har man ju inte hunnit se vad han lämnat lika mycket. Vad är det för stam på stoet?

Senast ändrad:

Jag letar den här gången efter en ren dressyrstammad hingst med tre starka gångarter, gärna minst 9-9-10 på gången. Storleken har ingen större betydelse så länge den är minst 160 cm hög. QUOTE]

Kolla på hastaks sida på skovesn rafahel (stavas?) (finns på samma sida på kilroy)

Stämmer på storlek och gång :idea:

Född 04 ca 168 cm svettfux

9-10-10 i gång

Jag tror du kan hitta otrevliga individer från alla blodslinjer, och det behöver ju inte vara hingstens fel! Det är ju inte helt osannolikt att en stoägare till en häst med dåligt temperament väljer ex.vis Don Primero eller Don Romantic för att få en trevligare avkomma, men att stoets lynne slår igenom. Dessa hingstar står för mig för mycket god nedärvning av BRA temperament (Don Primero leder blup av samtliga hingstar för temperament vid gångarter!)

det har du med all säkerhet rätt i. Menade mer att hon skulle nog vara försiktig med dessa. Det verkar lätt slå på båda hållen

Don Primero är känd för att få snälla, ridbara avkommor.
Har själv använt honom till mitt ena sto som är känslig med mycket nerv. Resultatet blev över förväntan.Avkomman är underbar att rida!
Har träffat på flera avkommor efter honom. ALLA med bra ridbarhet.
Så jag håller inte alls med dig...

Donnerhall blod är ju känt och mkt uppskattat för dess höga ridbarhet.Är frågande till varför Don Romantic som enligt sin ryttare-"är den bästa häst han någonsin ridigt" inräknat fadern Don Schufro,inte tävlar-han har länge varit på väg tillbaka,men......

Eftersom man släppt den för TAI får man väl utgå ifrån det.
Eller vad är det Du känner Dig tveksam inför när Du ställer frågan???

Donnerhall blod är ju känt och mkt uppskattat för dess höga ridbarhet.Är frågande till varför Don Romantic som enligt sin ryttare-"är den bästa häst han någonsin ridigt" inräknat fadern Don Schufro,inte tävlar-han har länge varit på väg tillbaka,men......

Ryktet säger att han är skadad/sjuk. Det har i alla fall INTE med bristande ridbarhet och psyke att göra...

det har du med all säkerhet rätt i. Menade mer att hon skulle nog vara försiktig med dessa. Det verkar lätt slå på båda hållen

Jag tror att du har råkat se otypiska avkommor, särskilt när det gäller Don Primero. Statistiken säger något helt annat och den är ju trots allt mer tillförlitlig. Han är just en sådan hingst jag skulle ta om jag hade ett sto med sämre temperament.

Vilken hopphingst hade du betäckt med?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 086
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 188
Senast: Fannybadh
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag är en 40+ are som går i köpa unghäst tankar ( till ffa dressyr ). Ska INTE rida höga klasser utan vill ha en sund och trevlig...
Svar
6
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka