Vilka här har sina hästar skodda endast fram?

Sv: Vilka här har sina hästar skodda endast fram?

Mitt sto hade bara skor fram när hon reds,
det hade hon bara för att hon har så kallade fullblods hovar fram men bak var hon barfota för där hade jag ingen anledning och sko henne (fina och bra hovar, inget ömande).

Nn mera går hon bara i hage och det gör hon bra barfota på sommaren men när det blir hårt i marken så åker framskona på.

Kram

Min pålle gick barfota bak under ca ett år tidigare. Tyckte då att det fungerade bra, hade ingen känsla av att han inte tyckte det var OK. Men av olika anledningar så fick han på sej skor igen bak. Och DÅ märkte jag skillnaden. Det blev mycket mer rörelse i hästen, så antagligen hade han gått o hållt igen för att avlasta.

För tillfället är han helt barfota efter en operation och det tycker han inte är kul. Men det är bara framhovarna som liksom märks, bak kliver han på ok med så det är lätt att bli lurad.

Jag ser bara nackdelar med det om hästen rids annat än i ridhus. Jag provad att ta av min häst skorna bak och det verkade fungera bra, tyvärr slet hon för hårt så jag fick slå på skorna igen (gjordes innan det gick så långt att hon fick problem). Efter skoningen märkte jag att hästen gått och avlastat bakhovarna och lagt vikten fram istället vilket ju knappast är vad man eftersträvar. Hon hade även skaffat sig spänningar i ryggen pga dessa problem. Numera resonerar jag som så att antingen skor på alla 4 eller inga skor alls.
Rider man nästan bara i ridhus kan det fungara med skor enbart fram men frågan är om man inte lika gärna kunde ha hästen helt barfota då.

Hmm, jag kanske ska prova att sko bara fram först och nästa gång ta alla fyra för att jämföra..

Jag har mitt sto skodd endast fram under sommarhalvåret. Hon klarar inte av att gå barfota fram men har inga problem med att göra det bak. Bakskor har hon bara för att fästa broddar i.

Heulwen skrev:
Finns det några fördelar eller nackdelar med det?

/Heulwen

Jag önskade verkligen att jag slapp sko mina hästar,men det går inte pga den träning som bedrivs:smirk: en av dem är skodda runt om, året om....skäck med vita hovar av sämre kvalite, skulle jag rida henne oskodd skulle hon inte ha några hovar kvar/spruckna:crazy: :D :smirk: den andre skäcken är endast skodd fram (en pålle med bättre kvalite på hovarna) senare på sommaren då marken är hårdare och då kan ömma lite fram. Den tredje är skodd endast sommartid, det är som sagt så individuellt från häst till häst och arbetet de utför:smirk: jag försöker att undvika skoningen på vintern om det är möjligt, endast pga att blodcirkulationen inte ska hämmas hela tiden...Hade en körhäst som kördes mkt förr, en häst med bra hovkvalite, men var tvungen att skoss pga mkt körning....
Hovkvaliten är så individuell, precis som med oss människor med bra hår och naglar/ dålig kvalite på naglar och hår....tro jag:D ;)

Jag har nin häst skodd fram för tillfället. Håller på att sätta igång henne efter en skada:( . När hon är fullt igång kommer hon vara skodd runt om. Men nu känns det bara som utkastade pengar du hon klara bra att bara ha fram.

Pga dräktighet så har min häst varit utan bakskor i nästan två år. Hon har fått jättefina hovar.

Problemet är vintern som nu är i antågande. Det var inte roligt förra vintern när hästen slant bak hela tiden. Och då skrittade jag bara henne försiktigt. Fram var inga problem. Där hade hon fyra brodd i varje sko. Det hade inte gått att ha henne ute i hagen eller rida över huvudtaget (inget ridhus) om hon inte hade hade haft brodd fram.

Ibland så kan man läsa att barfotaförespråkarna säger att hästarna kan gå minst lika bra barfota på is som när de har broddar. Hoven skulle tydligen på något sätt fungera som en sugkopp och suga fast sig i underlaget (har läst den förklaringen här på Buke). Men det stämmer inte. Utan broddar så halkar hästen ner i diket. Det som kanske skulle fungera är om man hade en halvmeter snö att rida i utan is inunder.

Fast nog tycker jag att det är synd att jag måste slå på henne skor bak. Hon är som sagt jättefin i sina fötter och sliter väldigt jämt och fint.

Mvh

Hej.
Min häst har bara skor fram på vintern då det är halt och han behöver broddar för att kunna ta sej in från hagen till stallet (det blir ofta isgata) men annars går han barfota : ) Han hade gått barfota hela sitt liv när jag fick honom som femåring och började rida in honom, men då gick han även barfota på vintern då det i det stallet jag hade honom inte var någon "halkrisk" eller vad man nu ska säga när man red/tog in och ut ur hagen. Men nu, det senaste två åren, har han flyttat till ett nytt stall där det ofta blir glashalt på vägarna och då skor jag honom fram och sätter i broddar, men tar bort skorna så fort snön och isen försvinner : ) Han trivs att gå barfota och jag vill helst inte ha skor på honom så myckat att han blir "van" och får problem med att gå utan, eller att han trasar söner hovarna med allt spikande och borttagande av skor. Att bara har skor på honom fram och bara på vintern funkar bra för honom: )

Pga dräktighet så har min häst varit utan bakskor i nästan två år. Hon har fått jättefina hovar.

Problemet är vintern som nu är i antågande. Det var inte roligt förra vintern när hästen slant bak hela tiden. Och då skrittade jag bara henne försiktigt. Fram var inga problem. Där hade hon fyra brodd i varje sko. Det hade inte gått att ha henne ute i hagen eller rida över huvudtaget (inget ridhus) om hon inte hade hade haft brodd fram.

Ibland så kan man läsa att barfotaförespråkarna säger att hästarna kan gå minst lika bra barfota på is som när de har broddar. Hoven skulle tydligen på något sätt fungera som en sugkopp och suga fast sig i underlaget (har läst den förklaringen här på Buke). Men det stämmer inte. Utan broddar så halkar hästen ner i diket. Det som kanske skulle fungera är om man hade en halvmeter snö att rida i utan is inunder.

Fast nog tycker jag att det är synd att jag måste slå på henne skor bak. Hon är som sagt jättefin i sina fötter och sliter väldigt jämt och fint.

Mvh

Men det finns ju såna där Easyboots som man kan brodda. De kunde du kanske använda när det blir is på vägarna?

Jag hade min barfota bak i sommar, nu har skorna åkt på igen, bla pga att jag vill kunna brodda och snösula.
Gick över förväntan och funkade kanon, i början tog jag det lugnare bara för att se hur det utvecklade sej, men började ganska snart rida som vanligt. Hade han visat någon ömhet eller dyl hade skorna åkt på direkt igen.

Främst ville jag testa barfota eftersom han har dålig blodcirkulation, men nån förändring på tjocka ben efter en natt i box visade sig aldrig..
Kommer nog ha barfota bak sommartid framöver. Hovkvaliten är iaf bättre på bakfötterna nu än fram tex.

Har haft min gamleman skodd endast fram i alla år. Detta p g a att belastningen pga ryttarens vikt hamnar mest framåt. Han blir väldigt öm när man rider på grusväg utan skor fram. Bak går bra. Skulle gärna ha utan skor men funkar tyvärr inte. Märker en väldig skillnad när jag inte ridit och inte haft skor. Hovkvaliten ökar märkbart. Men som sagt - tyvärr.

Hade min pålle skodd bara fram ett tag men hon blev öm i hovarna,vilket blev mkt bättre med skor. Därför slutade jag med det.

Femårige halvblodet har skor fram eftersom han blev så öm i fram att det inte gick att rida ut. Bakhovarna funkar barfota än så länge. De andra unghästarna 2,5 och 1 år gamla är barfota helt. 2,5 åringen verkar inte öm på nåt sätt utan trampar på överallt.

Man måste dock vara observant...minsta lilla hästen går lite trögt kan även bakhovarna ömma och då bör man sko även bak;)

Vår arab har bara skoning fram på vintern, men på sommaren behöver han ha skor på alla fyra, därför att han ömmnar när han går på grus annars.

Jag har min 3-åring skodd endast fram. När jag köpte henne i mars var hon helt oskodd, men om jag vill kunna ta ut henne på grusvägar över huvudtaget behövde hon skor fram, annars ömmar hon. Jag trodde att det skulle behövas även bak nu, men när hovis var och skodde sist tyckte han inte att det behövdes med tanke på hur pass lite vi tränar. När hon blir äldre och körs och rids mer kommer jag med största säkerhet att behöva lägga på skor även bak pga slitage.

Min häst är endast skodd fram och jag ser inga som helst nackdelar med det. Han behöver helt enkelt inte skor bak (och hade han inte blivit skodd fram av förra ägaren hade jag inte gjort det heller. Men även efter ett år utan skor var han öm, så vi fick helt enkelt sko honom fram ändå).

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 195
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 219
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka