Vilka här använder bomlöst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 4 094
L

Lord Owen

Vilka här är det som använder bomlösa sadlar? Vilket märke har ni och vad tycker ni om dem? Berätta!

Sv: Vilka här använder bomlöst?

Jag har bomlöst!
En Barefoot Cheyenne och en Barefoot Nevada. Jag älskar dem bägge. Helt underbara att sitta i. Mjuka och sköna.
När ena travaren kom hade han en ful rygg med hög manke och inga muskler på sidan manken. Efter ca 2-3 veckor var ryggen fin och musklad igen med muskler på sidan manken. :)
Min första häst Ronja har alltid haft svårt med sadlar pga olika stora bogblad och bomlöst har hjälpt henne enormt. Inget obehag vid ridning längre som det var förut. Hon vågar numera ta höger galopp.. :D
Jag älskar mina bomlösa sadlar :D

Det låter ju jättebra! :d Har Barefoot nån hemsida?

Fler som har bomlöst?

Ser att du har skrivit många trådar om bomlösa sadlar, sök på forumet så kommer det upp MASSOR av gamla trådar om ämnet. Du kan söka på tex "bomlös" eller märket du är intresserad av.

Sweet skrev:
Ser att du har skrivit många trådar om bomlösa sadlar, sök på forumet så kommer det upp MASSOR av gamla trådar om ämnet. Du kan söka på tex "bomlös" eller märket du är intresserad av.

Ehum, jo det blev rätt många trådar. :D Men man får fler svar på det viset. Och jag har redan använt sök men tyckte inte jag hittade vad jag ville ha.

Ok...där köper jag mina.. Enda stället jag känner till bra :D

Jag har beställt en Torsion Trekking. Kommer snart hoppas jag...

Provade en Torsion Endurance och var jättenöjd. Valde Torsion Trekking för att kunna hoppa med den.

Min häst fick ont i ryggen av sin gamla sadel och när han fick den bomlösa sadeln på ryggen gick han jättebra.

www.torsion.se

Varför kan man hoppa med en trekking med inte med en endurance?

Nja, du kan hoppa med Endurance oxå. Skillnaden tror jag är att på trekking finns det benstöd och lårstöd. Och det vill jag ha. Dels för stöd vid hoppning och dels för stöd vid kickar och bockning. Tror det mer är en smaksak.

Om du kikar på deras hemsida som jag länkade till så finns det endel information om sadlarna.

Har en Torsion Endurance, brun:)
Gillar den skarpt! :)

Efter många om och men har jag nu en Knight. men turerna har vart många. Så jag vill passa på och "varna" alla som tittar på en Knight. Jag har varit med om att pommeln har varit snett fastsytt, "bakvalvet" varit snett fastsytt, hålen i sadelgjordsstropparna suttit ojämnt och sedan har sätena skiftat väldigt i längd.
Padden till Knighten är jag inte alls nöjd med, precis som Torsions verkar vara är den alldeles för hal, sadel-vojlock glider i förhållande till varandra. Undersidan verkar vara ett jobbigt material, plyschliknande.
Men det är iläggen jag är mest konfunderad över, hur ska dessa bete (hur skriver man det?, från beteende) sig? I kallt skick verkar de OK, men sen de blivit uppvärmda av hästen verkar de lika bra! som en vanlig vojlock. Lika sladdrig inte en tillstymelse till stadga och fördelning av vikt.
Kan ni beskriva era ilägg från andra företag.

Jag har nu endast erfarenhet från Knight då det är dessa jag tittat på. Att detta skall vara specifikt för Knight det vet jag inte (och tror det inte heller), men jag vet att jag kan vara ganska petig. ;)

Sen undrar jag över storlekarna. Jag behöver vuxen large (knight) vilket jag förstått motsvarar strl 2 på Barefooten till min lagårdsvägg. Alla ni andra använder förstås "normal" size. När jag provade normal så fick jag väldigt fast sits :confused: sadeln vek ihop sig så jag höll på att inte ta mig ur sadeln. :o :D Hur upplever ni sadlarna storleksmässigt?

Ridningen är dock underbar i bomlöst, steget är inte långt för mig då jag ridit i många år barbacka nu.

Appropå mitt bomlös-sadelletande som pågått i snart 5 månader, först barefoot med massor av uppskjutna leveransdatum och sedan alla vinda och snea Knightar. Jag klagade för sambon och tyckte att det skulle vara mkt lättare att sälja pållen och köpa en ny pålle som passade bomsadeln istället. Sambon nickade mot den bomlöse sadeln (vilken jag var på väg att lämna tillbaka- för liten) och säger: För min del skulle det vara lättare och skaffa mig en ny kärring till den där. :D

Måste bara fråga, vad fick dig att välja just Knights? ;) Och hur upplever du att bomsadeln skiljer sig i viktfördelning jämfört med att rida barbacka?

Sedan, det där har jag också funderat på, om tex torsions paddar formar sig efter hästen och blir "sladdriga" när de värms upp, hur ska de då kunan viktfördela? Om de liksom, sjuknker ihop? :crazy: Har iof aldrig känt på padden i evrkligheten men spekulerar lite bara.

Att jag jag valde Knights beror på lång väntetid på barefooten. Var det inte försenad leverans så var det att tillverkaren "glömt" skicka med min sadel till säljaren. När jag väl hade tröttnat och tyckte att nu skiter jag i det här, så plötsligt ett par timmar senare fanns min sadel. Men då hade jag redan bestämt mig, en Knight blir det. Som tur var hade min lokala sadelhandlare den, för en del turer blev det. :smirk:
Idag har jag tävlat dressyr i den, klubbtävling. 60% blev det. Är det godkänt? ;)

Padden jag har är den som tillhör Knighten, hur Torsions är vet jag ej. Därför slängde jag ut en fråga hur andras ilägg uppför sig. För där håller jag med dig, blir det sladdrigt kan ju inte en viktfördelning infinna sig.

När barnsjukdommarna är åtgärdade, då ni. :love:

Jag har en Diddi special. Det är den bästa sadeln jag har placerat min röv i. :D Den glider mindre än bomsadeln jag hade innan, Den har jättemjuk skön sits, stigläderna kan ligga under kåpan och knästöden är minst sagt rejäla. Man får kanonbra kontakt med hästen som känner mina rörelser och jag känner hennes rörelser. Och jag behöver inte ha någon specialpadd, den har "bossor" och en rejäl kanal. :banana: Mocka i sitsen gör att man sitter som klistrad.
Jag skulle köpt en knights men efter massor med uppskjutna leveranser tröttnade jag; det blev en diddi som jag dessutom kan tävla i och det var en fullträff för jag älskar den.

Kan tillägga att vi provade den på min kompis arab som haft mycket problem med ryggen och svårt att hitta passande sadlar och efter några fundersamma steg bestämde han sig för att trampa under sig och arbeta med ryggen på ett sätt han aldrig gjort förr. :bump:

Jag har en Torsion Trekking. Är oerhört nöjd med den, faktiskt så förtjust att jag inte längre pallar med att rida i bomsadel öht. Det är en otrolig skillnad på hur man kan rida hästen. Bland annat tycker jag att jag får en mer avslappnad och känslig sits i trekking (jämfört med bomsadel). Nu funderar jag förvisso på att även införskaffa en Flexion som jag kan använda till dressyr-lektionerna och ev. tävling. Benstöden på Trekkingen är dessvärre ganska små och ger inte särskilt mycket hjälp där det behövs (fast å andra sidan så är ju inte benstöd särskilt nödvändiga i dressyren om man har en sjysst sits i övrigt). Men i överlag så kan jag då säga att min Trekking är den hittills bästa sadel jag och hästen haft! :bump:

Ni som svarat och tänker svara kan ni inte beskriva hur era ilägg i padden uppför sig. :bump:

I grandeuren kan den tryckas ihop för mycket...Men man kan ju byta ut dem. I skito eller equalizerpadden är de jättebra i formen och sjunker inte ihop på samma sätt...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 045
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: warg
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V