Sv: Vilka här använder bomlöst?
Efter många om och men har jag nu en Knight. men turerna har vart många. Så jag vill passa på och "varna" alla som tittar på en Knight. Jag har varit med om att pommeln har varit snett fastsytt, "bakvalvet" varit snett fastsytt, hålen i sadelgjordsstropparna suttit ojämnt och sedan har sätena skiftat väldigt i längd.
Padden till Knighten är jag inte alls nöjd med, precis som Torsions verkar vara är den alldeles för hal, sadel-vojlock glider i förhållande till varandra. Undersidan verkar vara ett jobbigt material, plyschliknande.
Men det är iläggen jag är mest konfunderad över, hur ska dessa bete (hur skriver man det?, från beteende) sig? I kallt skick verkar de OK, men sen de blivit uppvärmda av hästen verkar de lika bra! som en vanlig vojlock. Lika sladdrig inte en tillstymelse till stadga och fördelning av vikt.
Kan ni beskriva era ilägg från andra företag.
Jag har nu endast erfarenhet från Knight då det är dessa jag tittat på. Att detta skall vara specifikt för Knight det vet jag inte (och tror det inte heller), men jag vet att jag kan vara ganska petig.
Sen undrar jag över storlekarna. Jag behöver vuxen large (knight) vilket jag förstått motsvarar strl 2 på Barefooten till min lagårdsvägg. Alla ni andra använder förstås "normal" size. När jag provade normal så fick jag väldigt fast sits

sadeln vek ihop sig så jag höll på att inte ta mig ur sadeln.

Hur upplever ni sadlarna storleksmässigt?
Ridningen är dock underbar i bomlöst, steget är inte långt för mig då jag ridit i många år barbacka nu.
Appropå mitt bomlös-sadelletande som pågått i snart 5 månader, först barefoot med massor av uppskjutna leveransdatum och sedan alla vinda och snea Knightar. Jag klagade för sambon och tyckte att det skulle vara mkt lättare att sälja pållen och köpa en ny pålle som passade bomsadeln istället. Sambon nickade mot den bomlöse sadeln (vilken jag var på väg att lämna tillbaka- för liten) och säger: För min del skulle det vara lättare och skaffa mig en ny kärring till den där.