Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Ramona

Trådstartare
Jag har ju som bekant en chihuahua som jag skulle vilja gå lite lydnadskurser med och kanske till och med någon agilitykurs för småhundar.
Jag har ringt till ett par brukshunds-klubbar i Göteborgs-området, men har fått positiv reaktioner, men dock ett nej från klubbarna jag pratat med. De kan inte garantera hennes säkerhet, säger dem.

Frågade om de vet någon klubb som tar emot små-hundar och kanske har kurser enbart för småhundar, men det var det ju ingen som visste.

Så nu frågar jag allvetande Buke, vet ni någon klubb som tar emot min chihuahua?? Det måste vara i Göteborgs-området, men vi är bilburna så vi åker gärna en bit för att träna med våra gelikar.

Någon tipsade mej om klubben i Kviberg, men jag hittar ingen information om dem alls varken i telefonboken eller på internet.
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Det var det löjligaste jag hört. Varför skulle inte du få gå med din lilla. Den lär ju gå stadigt på a-hinder och gungbrädan, det blir ju som en stor väg att gå på :D. Värre för de stora som gärna trampar fel.
En kompis till mig hade en liten hund (minns ej rasen), den blåste dock ner från balansbommen på en tävling när det blåste i en stor vindpust :D

Jag har tyvärr inga tips på klubbar, men skrev ändå :)
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Kvibergs Hundskola rekomenderar jag. dom höll till nere vid Kvibergs kaserner förut, men har nu flyttat ut till Gunnilse. Jag gick en kurs hos dom, eller jag började en kurs...han med 4 ggr innan hon började löpa ;)...Och där var vi ett blandata gäng, doberman, labbe, chihuahua mm.

http://www.kvibergshundskola.se

Nalle och Annelie som håller kurserna är helt underbara och otroligt pedagogiska samt duktiga på lära ut. dom gör absolut INGEN skilland på hundraser...dom ser hellre att man kommer överrens med sin hund och lär sig, än att den är av den eller den rasen. Vad har du pratat med för blåsta människor på SBK då ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Där satt den!!
Har letar länk, telefonnummer mm, men inte fått något gensvar alls.

:bow: :bow: :bow:
Du är en klippa!!

Ska du inte börja på kurs igen då?? Då hade vi ju kunnat gå tillsammans!! :idea:
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Det var det löjligaste jag hört. Varför skulle inte du få gå med din lilla. Den lär ju gå stadigt på a-hinder och gungbrädan, det blir ju som en stor väg att gå på :D.
Jag trodde att säkerheten gällde andra hundar, och inte hinder och sådana saker. De borde väl anpassas efter storlek på hunden, eller??

Jag har aldrig gått på kurs förr, trots alla hundar jag haft.
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

He he...jo, jag har ju faktiskt en kurs innestående ;)...eftersom jag inte kunde fullföja den första, så fick jag gå vid ett annat tillfälle gratis villken kurs jag ville. Kanske man ska börja igen. Agillity låter ju onekligen kul.
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Ursäkta att jag kommer med ett inhopp i tråden. Fick du inte gå på kursen för att hunden började löpa? Här är det bara tävling som man inte får vara med på. På kurser och träningar så går det bra att ha med löptikar. Det är bra för alla att vänja sig.
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Nja, det är ju faktiskt att sabba för dom andra att komma dragandes med löptik. Vet att när jag harvade på brukshundsklubben så fick jag inte vara med om tiken löpte. Sedan är ju inte en löptik speciellt rolig att träna med tycker jag ;)
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Jag har gått både lydnadskurser och agilitykurser på kvibergs hundskola. Kan rekommendera dom varmt. :bump: :)

Det var en chihuahua med när jag gick agilitykurs. Gick hur bra som helst. :bump:
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Skönt att höra!
Finns det speciella småhunds-kurser, eller är alla samtidigt?
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Nja, det är ju faktiskt att sabba för dom andra att komma dragandes med löptik. Vet att när jag harvade på brukshundsklubben så fick jag inte vara med om tiken löpte. Sedan är ju inte en löptik speciellt rolig att träna med tycker jag ;)

Jag som faktiskt har en hanhund kan inte förstå en sånt agrument, det är ju bara bra att träna ihop med löptikar så man vet att lydnaden sitter även då! Vi gick ett par kurser hos en privattränare och han välkomnade speciellt löptikar för det var så bra träning för de andra! Vi hade även med kaniner, duvor och andra störningsmoment... Att sen löptiken kan vara lite tråkig att ha med att göra är ju en annan sak...
På en till agilitytävlingar får ju även löptikartävla, dock med "tikskydd" och sist i klassen.
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

De kan inte garantera hennes säkerhet, säger dem.

Jag undrar om de är rädda att hon ska skada sig eller att någon annan hund ska skada henne??
En chihuahua är väl inte så ömtålig att den inte skulle klara agility eller lydnad - vad jag vet iaf. Men om en av de stora ser henne som "middag" så kan det ju gå väldigt galet :crazy: Det är det enda jag är rädd för då jag är ute med min vovva (Yorkie)
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Den kursen jag gick var de flesta totala nybörjare, en del utan koll på sina hundar...tycker du även då att det är bra att ta med löptik så dom får ännu värre problem med sina hundar ?? Är det inte bättre då att utesluta löptikar på en nybörjarkurs ? Nog för jag kan hålla koll på min hund, men alla kan ju inte det om dom inte vet hur dom ska göra i en vanlig vardagslýdnad ens.
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Jag undrar om de är rädda att hon ska skada sig eller att någon annan hund ska skada henne??
De var rädda för att andra hundar skulle skada henne! Hon är ju strukturerad som vilken hund som helst, dock bara mindre i format, så de var nog inte rädda för att hon på egen hand skulle skada sej.
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Jag anmälde mej till nästa kurs som börjar den 22 november. Det finns flera platser kvar sa hon, så ring till dem så får du också en plats!

Ska ju bli hur roligt som helst ju!! Ser verkligen fram emot detta. Lilla Stacey som är så bortskämd ska ut i verkliga livet och få jobba lite. ;)
 
Sv: Vilka ger kurser förutom brukshunds-klubben??

Då kan man ju undra varför de som inte kan kontrollera sina hundar så pass att de inte biter ihjäl en mindre hund gör på en brukshundsklubb. :devil: :devil:

By the way: Jag vet att en chihuahua är konstruerad precis som en vanlig hund... Är ägare till en Yorkie. Men jag kommer inte att tycka att deras argument är bra för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp