Vilka färger kan min hingst ge?

Min tvåårshingst är brunblackskäck (Bleikálóttur, skjóttur). Så här ser hans förfärder ut färgmässigt.

Far: Rödblackskäck (Bleikskjóttur, höttóttur)
Farfar: Svart (Brúnn)
Farmor: Brunblackskäck (Bleikálótt, skjótt)

Mor: Musblack
Morfar: Brun (Jarpur)
Mormor: ?

Kan denna information utröna vad mormodern har hade för färg?

Tacksam för svar!

Sv: Vilka färger kan min hingst ge?

Mormor måste ha varit black av något slag, det är det enda som går att säga säkert. Hon kan ha varit rödblack, brunblack, musblack; helfärgad, skäck eller skimmel; med eller utan gulanlag (isabellblack, vitblack) och/eller silveranlag (silverbrunblack, silvermusblack).

Din hingst kan ge "vad som helst" beroende på stoets färg. Det finns en chans att han fått två blackanlag, ett från varje förälder. Är han "fjordhästljus" i det bruna? Skulle så vara fallet blir 100% av hans avkommor blacka. I annat fall är det 50% chans till en black-avkomma med ett "icke-black-sto".

Skäckanlaget ärvs också av 50% av hans avkommor (75% blir skäckar om även stoet är homozygot skäck, dvs har ett skäck-anlag. Då avser jag enbart vanliga ryggskäckar).

För övrigt kan han ge svart grundfärg med eller utan agoutigenen som bleker täckhåren till brunt. Han kan också ge rött och därigenom få fuxfärgade/rödblacka avkommor.

Exempel (utgår då från att han har ett blackanlag samt bortser från eventuella dolda silveranlag hos ston med röd grundfärg):

Med fux, svart eller brunt sto
fux
rödskäck
rödblack
rödblackskäck
brun
brunskäck
brunblack
brunblackskäck
svart
svartskäck
musblack
musblackskäck

Med isabell, gulbrunt eller gulsvart sto
fux
rödskäck
rödblack
rödblackskäck
isabell
isabellskäck
isabellblack
isabellblackskäck
brun
brunskäck
brunblack
brunblackskäck
gulbrun
gulbrunskäck
vitblack (som alltså är gulbrunblack)
vitblackskäck
svart
svartskäck
musblack
musblackskäck
gulsvart
gulsvartskäck
musblack (med gulanlag)
musblackskäck (med gulanlag)

Ja, lätt som en plätt, :rofl: eller vad? Jag har säkert glömt någonting, eller gjort en tankevurpa någonstans, men det får de mer lärde komma och rätta till ;) .

Tack för ditt svar! Ja, det där var ju verkligen lätt som en plätt! :angel:

Hur vet man om han har fått ett blackanlag från varje förälder? Syns det endast genom avkommor? Eller säger nyansen av hans bruna fläckar det rent ut?

Så här ser han ut (säljarens bilder, tagen från annonsen)

skessur.jpg

Har jag förstått rätt? OM han har två blackanlag så blir alla avkommor blackar i olika nyanser och sedan är det 50 % chans att de även blir skäckar? Med icke blacka eller skäckiga ston.

Fasiken, det här är ju riktigt intressant, var lär man sig sånt här?

Om man betäcker ett rödblackt sto med honom, vad kan det bli då?

Tack för ditt svar! Ja, det där var ju verkligen lätt som en plätt! :angel:

Hur vet man om han har fått ett blackanlag från varje förälder? Syns det endast genom avkommor? Eller säger nyansen av hans bruna fläckar det rent ut?
...

Har jag förstått rätt? OM han har två blackanlag så blir alla avkommor blackar i olika nyanser och sedan är det 50 % chans att de även blir skäckar? Med icke blacka eller skäckiga ston.

Det syns inte på en black om den har ett eller två blackanlag, nej.

OM han har två, så får samtliga avkommor blackanlaget, ja. Det är för övrigt 33% chans att din hingst har två blackanlag, och 67% chans att han har ett.

Fasiken, det här är ju riktigt intressant, var lär man sig sånt här?

Om man betäcker ett rödblackt sto med honom, vad kan det bli då?

Hur man lär sig? Man kan t.ex. hänga på Internet när man borde jobba.....

Kombinationen rödblackt sto och brunblackskäck kan ge:

Rödblack
Rödblackskäck
Fux
Fuxskäck
Brunblack
Brunblackskäck
Brun
Brunskäck
...samt, beroende på om det rödblacka stoet har Aguti-gen (en eller två) eller ej:
Musblack
Musblackskäck
Svart
Svartskäck

Chansen för black i någon form är 75% om båda föräldrarna har varsitt blackanlag, och 100% om någon av dem har två blackanlag.

Chansen för skäck i någon form är 50%.

Din hingst kan ge "vad som helst" beroende på stoets färg. Det finns en chans att han fått två blackanlag, ett från varje förälder. Är han "fjordhästljus" i det bruna? Skulle så vara fallet blir 100% av hans avkommor blacka. I annat fall är det 50% chans till en black-avkomma med ett "icke-black-sto".

Eh, hva? Sa du nå at alle lysbrunblakke er homozygot for blakkgenet?

Nej, jag blandade ihop begreppen. Alla fjordhästar är homozygot blacka, men de är ju också starkt avlade för riktigt ljus färg, det är inte det dubbla blackanlaget som gör den. Precis som Roheryn sa går det inte att avgöra om hästen har ett eller två blackanlag med mindre än att avla på den.

Funderar lite. Hur många avkommor måste han få innan man kan konstatera att han har två blackanlag?

Jag menar, om det är 50 % chans att han får en black avkomma så kan ju de första 5 bli blackar av en slump. Den sjätte kanske då blir någon icke black färg.

När vet man säkert?

Vad händer om han betäcker ett sto som har två gener av en icke black färg? (Finns det såna?) Vilket anlag är då starkast?

Tacksam för svar!

Man kan ju aldrig VETA med 100% säkerhet om han har två blackanlag, men ju fler avkommor, desto större säkerhet blir det ju... Det finns givetvis statistiska metoder att räkna ut hur många blacka avkommor det behövs för att med t.ex. 99% säkerhet veta att han har två blackgener, men det orkar jag inte nu..... Däremot räcker det ju med ETT icke-blackt föl efter honom för att veta att han bara har ett blackanlag.

För att svara på din andra fråga, så måste man veta lite om hur hästens färger är "uppbyggda". Det finns tre grundfärger: fux (egentligen icke-svart), svart och brun (där brun är en variant av svart, med ett anlag som begränsar utbredningen av det svarta till man, svans och ben). Sedan ligger andra anlag, t.ex. black, skäck osv "ovanpå" (eller snarare "bredvid", eftersom det är flera gener inblandade i färgerna) grundfärgerna.

Ex-vis så blir fux + blackgen = rödblack, svart + blackgen = musblack och brun + blackgen = brunblack.

Sedan kan det finnas fler anlag, t.ex. skäckanlag som hos din häst, silveranlag och gulanlag. Alla dessa kan finnas i enkel eller dubbel uppsättning, och existerar parallellt med varandra. Det kan alltså finnas "gulbrunblackskäck", "silvermusblackskäck" osv.

Blackanlag, skäckanlag och silveranlag är dominanta anlag, dvs det räcker att hästen har ett anlag för att det skall synas på hästen (men det kan vara "dolt" som t.ex. silveranlag som inte syns på fux eftersom det är ett anlag som bara bleker svart färg). Detsamma gäller gulanlaget, men där ser hästen olika ut beroende på om det finns ett anlag (gulbrun och isabell t.ex.) eller två (gulvit/cremello, t.ex.).

När det gäller grundfärgerna, så ärvs svart och brun dominant och fux recessivt, dvs det krävs två "fux-gener" för att hästen skall bli fux.

Hästen kan därmed samtidigt ha dubbla varianter av flera dominanta gener, t.ex. "dubbelsvart", "dubbelskäck" och "dubbelblack" samtidigt. I detta exempel skulle hästen bli musblackskäck (om det inte samtidigt finns en aguti-gen, dvs "brungen", då blir det brunblackskäck instället), precis som om den hade enkla upplagor av samma gener. Det är BARA när det gäller gulanlaget som hästen ser annorlunda ut om den har dubbel uppsättning av genen ifråga.

Det är ju lite svårförklarat såhär i ett diskussionsforum där man kanske inte skall breda ut sig på flera sidor, men.....

Antag att följande "färggener" finns (det finns dock fler):

E som står för svart. Hästen kan antingen ha svart-gen (betecknas stort E) eller inte ha den (betecknas litet e). Hästen får ju alltid en gen från mamma och en gen från pappa. De kan vara lika, EE (svart häst), eller ee (fuxfärgad häst), eller så kan de vara olika, eE eller Ee. Anlaget ärvs dominant, så därför blir varianterna med olika anlag (eE och Ee) också svarta. Det går inte att se på en svart häst om den är EE eller eE/Ee. Däremot VET man att en fux alltid är ee (dvs den har inget svart alls).

A står för aguti, den gen som begränsar det svarta på en brun häst till man, svans och ben. A-anlaget ärvs likadant som det svarta, dvs kan vara AA, aa eller aA/Aa, och är också dominant. För att denna gen skall synas, måste det finnas svart hos hästen, en brun häst kan alltså ha genkombinationerna EEAA, EeAA, EEaA och EeAa. En fux kan vara eeAA, eeAa eller eeaa. Och en svart är EEaa eller Eeaa.

T står för Tobiano-skäck (vanligaste skäckanlaget). Det ärvs också dominant, så en skäck är antingen TT eller Tt. En brunskäck skulle alltså bli t.ex. EeAaTt, eller EEAaTt, eller......(ja, du inser mängden kombinationer).

Cr står för cremello eller gulanlag. Det ärvs också dominant, men blir "starkare" i dubbel uppsättning. En isabell är t.ex. eeCrcr. En häst med genkombinationen eeCrCr (dvs två gulanlag) är gulvit (gräddfärgad, kallas också cremello).

D står för dun = black. Ärvs dominant som t.ex. tobianoanlaget. Din häst, som är brunblackskäck, kan t.ex. vara EeAaTtDd, EeAaTTDd, EeAaTTDD eller EeAaTtDD. Vi vet att hästen bara har ett svart-anlag, då pappa har röd grundfärg (=inget svartanlag), därav Ee. Vi vet också att han bara har ett aguti-anlag, eftersom mamma är musblack (=rent svart grundfärg utan begränsande aguti-anlag). Men då båda föräldrarna är blacka, och båda är skäckar, vet vi inte om han är TT eller Tt, eller DD eller Dd.

Sedan finns också G för avblekbar skimmel, Z för silverfärg och några till..... Därav den stora variation i färger som finns.

Hoppas att detta kan ha klargjort något!

Strengt tatt heter det CC, CcrC og CcrCcr siden cryptic palomino/cream er et inkomplett dominant anlegg. Men det er kanskje ikke så relevant for trådskaperen :)

Liknande trådar

Avel Hittade ingen liknande, så jag ställer frågan?!! Är himla sugen på att köpa ett svart dräktigt sto och funderar nu vad det finns för...
Svar
3
· Visningar
781
Senast: Roheryn
·
Avel Det är ju allmänt känt att fux+fux blir fux. Just därför har jag blivit väldigt förvirrad av en borkfärgad hingst. Hingsten har på...
2
Svar
29
· Visningar
2 578
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?