Fux+fux=bork?

finns nya böcker som ex. "hästens Färger" (av bo furugren)

där beskriv alla färger på ett korrekt sett, och med rätt namn.

Tack för tipset, men jag klarar mej ganska bra ändå (förutom när jag ska göra färgtråd :angel:)

Tycker du? Tycker han ser brun ut :p
Men han borde ju rimligtvis kunna vara gulbrun eftersom det är samma möderne som den gulbruna tråden handlar om.

Hittade en annan hingst (ej verksam i avel) som var svart (kanske felreggad svettfux(?), men det var vad som stod) som var e: Thor Bregnebjerg (fux/isabellen) med fredriksborgare i närmsta 3 led hos mamman. (har ingen info från hennes sida)

Kan då denne hingst (Thor Bregnebjerg) bära svart i sig också, även om det inte kommit "till uttryck" på honom? (är inte så insatt i färg och förärvning som du märkt...) :crazy:

Nej, en fux kan aldrig bära på anlag för svart pigment. Anlaget för fux, som ju är avsaknad av svart pigemnt, är recessivt, och en fux kan alltså inte bära på något dolt anlag.

Nja, fast fux kan ju ha anlag så avkomman kan bli svart och inte brun (om partnern inte är fux förstås).

Läste nåt intressant, men minns inte var. Om man vill ha fram svarta hästar så anses tydligen mörkfuxar vara andrahandsalternativet! Alltså om man inte kan betäcka svart + svart så ska det gå lika(?) bra med svart + mörkfux. Vissa färgexperter vill ju inte ens ha med mörkfux i fuxgruppen, utan som egen färg. Finns visst oklarheter ang mörkfuxanlagen...men om mörkfux finns med på nåt hörn så blir tydligen avkomman alltid mörkfux (dvs om fux + mörkfux, eller fux + brun (etc) m mörkfuxanlag).

Min fölis är ju mörkfux, med dubbla anlag. Om man nu kan säga så? Både sto o hingst har i alla fall mörkfuxanlaget.

Nja, fast fux kan ju ha anlag så avkomman kan bli svart och inte brun (om partnern inte är fux förstås).

Ja, ok, en fux kan bära på anlag för total resp begränsad utbredning av svart pigment (dvs svart resp brun färg), men bara om svart pigment är närvarande. De kan ju aldrig bära på anlag för svart pigment, eftersom det är dominant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka