Vilka får äran att åka till VM?

Sv: Vilka får äran att åka till VM?

Det är himla lätt att kritisera och säga att det är fel som är uttagna. Jag noterar att du inte skriver ut några namn på vem du vill ha med, att svara med dt generella att man vill ha med de som har chans att ta medalj är väl så nära ett icke svar man kan komma. Kom fram med ett bättre/eget förslag till landslag istället för att bara säga att det är fel.

Angående antalet, givetvis ska vi inte skicka hur många som helst, men att samtidigt kritisera folk för att ha för lite (internationell) tävlingsvana och vilja skära ner på antalet så att färre får chansen att komma ut känns inte så värst konsekvent.

Islandshäst gymnasieran utbildar Folk med lite bredare inriktning än att tävla VM, til exempel folk som vill driva turistföreta, träna unghästar eller arbeta som ridlärare. Visst kan det tänka sig att de kan komma fram någon toppryttare den vägen, men det är ingen tävlingsskola.

Det hjälper inte att tita på World rankingen där ingår ju resultat från upp till 2 år tillbaka, den är rätt inaktuell. Tita man på rankingen från 2011 så är den inte så lysande (och den svenska rankingen kan man ju glömma den ta inte ens upp svenska ryttare som ridet utomlands).

I T1 är den första svenska ryttaren på 16 plats med en snitt på 7.765
de första 3 ligger på 8.5 och upp

T2 (här bör vi ha bra resultat på VM) först svenska på 8:e plats
V1 21plats poäng 7.315 de första 3 - 8.015 och upp
F1 här är sverig stark fler i topp 10 som bäst 4:a

I passen är vi dock starka men fyrgång och tölt är ju katastrof.

Jag håller med att man när det kosta så mycket pengar inte behöver skicka full landslag eller så få de som ligger på gränsen bekosta mer själv och om det mot förväntningar går bra kan man ju betala tillbaka.
I Danmark måste man till och med kommer över en vis poäng gräns för att överhuvud taget vara aktuell för VM och den hade många svenska inte klarat.

Fast nog bör man titta lite längre tillbaks än ett halvår, exv vad ekipagen presterat i höstas också och även toppnprestation inte bara medel ( om det ens gör skillnad). Det är ju ett avvägande med kostnad mot chans till resultat och chansen till internationell erfarenhet.

Fast nog bör man titta lite längre tillbaks än ett halvår, exv vad ekipagen presterat i höstas också och även toppnprestation inte bara medel ( om det ens gör skillnad). Det är ju ett avvägande med kostnad mot chans till resultat och chansen till internationell erfarenhet.

Nu är det väll inte intrernationell erfarenhet de uttagna behöver de har ju alla varit med för. Hade man gett unga nya ryttare på väg upp en plats för erfarenhetens skull kan man väll förstå det men inte när det är ryttare som tävlat på elitnivå i flera år och även varit landslagsryttare flera gånger.

Om man tita internationellt så är många svenska resultat inte bra , jag tävla själv mycket utomlands just för konkoransens skull. De resultat i fyrgång/T1 som man i sverige kommer till A-final till räcker inte ens till en B- final i danmark eller tyskland.

Tyvärr har dessa ekipage desutom inte gjord de resultat i höstas, då kanske man kan förstå det. Men vi få väll se vad som händer på Vm.

Vad syftar du på nu? Att du inte tycker att vårt landslag är tillräckligt bra, eller att det inte kommer märkbart många "stjärnor" från de Islandshästinriktade gymnasierna, eller en allmän fundering?

Jag har nog en mer en allmän fundering.
Kanske dags att ändra på inriktningen på dessa "islandshästgymnasier"?
Varför kan man inte prioritera mer ridning/tävling/förmåga att anordna tävlingar osv?

Det är en oerhört tunn återväxt på elitryttare i Sverige just nu.

Det verkar däremot bli ett överskott på folk som kan rykta och klappa hästar enligt senaste vetenskapliga rönen..

Senast ändrad av en moderator:

så sant så sant.

Jag vågar inte ens ta upp mina tankar om domare och utbildningen/klassen på dessa i Sverige i denna tråden... Får bli i en annan tråd.

Det är himla lätt att kritisera och säga att det är fel som är uttagna. Jag noterar att du inte skriver ut några namn på vem du vill ha med, att svara med dt generella att man vill ha med de som har chans att ta medalj är väl så nära ett icke svar man kan komma. Kom fram med ett bättre/eget förslag till landslag istället för att bara säga att det är fel.

Angående antalet, givetvis ska vi inte skicka hur många som helst, men att samtidigt kritisera folk för att ha för lite (internationell) tävlingsvana och vilja skära ner på antalet så att färre får chansen att komma ut känns inte så värst konsekvent.

Islandshäst gymnasieran utbildar Folk med lite bredare inriktning än att tävla VM, til exempel folk som vill driva turistföreta, träna unghästar eller arbeta som ridlärare. Visst kan det tänka sig att de kan komma fram någon toppryttare den vägen, men det är ingen tävlingsskola.

Ja, nu har du facit på vilka som har kapaciteten att prestera på VM. :)

Det trista är att det inte står ett pip varken på SIF:s hemsida eller på landslagets hemsida om utfallet/resultatet av VM 2011.
Om det nu är någon som skulle skriva i bloggen på landslaget hemsida så har den personen inte skött sitt uppdrag, trots betald resa och boende på medlemmarnas bekostnad.
Är inte SIF stolt över de Svenska medaljerna??

Ynkligt.

Jag har nog en mer en allmän fundering.
Kanske dags att ändra på inriktningen på dessa "islandshästgymnasier"?
Varför kan man inte prioritera mer ridning/tävling/förmåga att anordna tävlingar osv?

Det är en oerhört tunn återväxt på elitryttare i Sverige just nu.

Det verkar däremot bli ett överskott på folk som kan rykta och klappa hästar enligt senaste vetenskapliga rönen..

Därför att det kommer bli omöjligt att leva på. Man kan i nuläget få jobb hos tränare, turridningar, ridskolor. Satsas det helhjärtat på tävling kommer den bredden försvinna, och alla måste leva på att tävla vilket inte går. Inte när det i nuläget utbildas kring 50 personer/år på de olika skolorna, ungefär.

Jag hade inte valt ett gymnasium som endast vill få fram tävlingsryttare, då det inte är något jag kan leva på, inte heller läsa vidare med de nya reglerna.

I nuläget tycker jag man har lagom tävlingssatsning i alla fall på den skolan jag går. Det är trots allt samma ridning som krävs, man rider med samma hjälper på en turridning som på VM. Vi får i alla fall möjlighet att anordna tävlingar, tävla, ovalbaneträningar, målet ligger också på att klara av att rida bra på en ovalbanan, likaväl som att kunna förstå och utbilda en yngre häst.

Måste få tillägga, att här pratar vi om ungdomar, som ännu inte har ett arbete att leva på. En bra häst kostar lite, ingenting de flesta av oss klarar av att köpa.
VM kräver sin häst, spelar nog inte någon roll hur duktig ryttaren är i vissa fall, ifall hästen inte kan gå mer än b-klass.

Senast ändrad:

Landslagets hemsida har uppdaterats i stort sett dagligen. Dock senast i lördags.

Jag undrar fortfarande vilka hästar och deltagare du anser kommit med genom jäv. Gummi är med i kommittén, men det vore ju märkligt att inte låta den regerande världsmästaren som dessutom sopat banorna på SM i sina grenar vara landslagsmedlem och representera på VM.

Här finns årets motiveringar.

Reynir A och Nina K var de enda som inte red någon final, eller var inom topp tio i minst en av de grenar de ställde upp i om jag minns rätt. Övriga har väl överlag presterat väldigt bra? Om man ser till vilka uttagningspoäng som behövdes för att komma till final och jämför med tidigare resultat från nämnda två ekipage hade de om det gått så bra som det gjort tidigare kunnat räcka till final. Ar∂ur blev blockhalt inför start i fyrgången som ju är hans bästa gren, och varför det inte gick bättre för Blæja vet jag inte, men det är ju inte alltid det går som man vill.

Tycker du fortfarande att det var ett blekt lag som skickades med facit i hand? (Tretton medaljer)

Vilka kostnader är det som SIF har bekostat för vilka personer, och vilka har deltagarna/ groomsen etc betalat själva? Och vad har sponsorerna finansierat? Du verkar ju ha koll på det. Jag frågar av nyfikenhet eftersom det låter som om du är upprörd över hur mycket pengar som lagts ned på VM deltagandet i år.

Vem syftar du på med "SIF" som inte verkar bry sig? Är det kansliet då eller ordföranden, styrelsen, eller medlemmarna? Eller SIFs Webmaster?

Senast ändrad:

+1 på den.

Jag kan bara hålla med, det har varit lätt att följa VM och vi har haft stora framgånger, tillväxten du efterlyser fanns ju dessutom också på VM, ungdomsryttaran konkurerade med seniorerna förutom de medaljer de tog hem i sina kategori.

Visst, det kanske är brist på elitryttare med erfarenheter osv.. men, det är ju inte bara ryttaren det hänger på. Det handlar om att ha bra hästar också. Vi har många, jättefina tävlingshästar i Sverige. Bara som exempel, Kraftur är helt fantastisk, Sproti också. Blaeja tycker jag är ett helt fantastiskt sto med utstrålning och gångarter. Dessa tre är favoriter hos mig. MEN... man ska hitta den där stjärnhästen också. Det hobbyavlas fram många hästar idag som faktiskt inte har kapacitet att vinna en A-final i ett VM. Då spelar det ju ingen roll hur duktig ryttaren är?

Dessa "hobbyavlare" kanske inte har som mål att vinna en A-final på VM?! Sen så hänger väl det lite ihop att både ryttaren och hästen ska vara "eliten". Jag skulle knappast vinna en A-final på VM hur bra häst jag än hade.

Tycker att Sverige gjorde ett bra VM!

Samtidigt så är det även så att du inte kan vinna VM hur bra du än rider, om inte hästen har kapaciteten ...

Precis de jag menade när jag skrev att både häst och ryttare måste vara "elit". Svarade väl mest på det om hobbyavlandet..

Det jag menar på med hobbyavlandet är att det just är brist på elithästar i sverige, för att det inte avlas fram lika många topphästar som det avlas fram trevliga ridhästar.
Dom som söker elithästar hittar nog sin häst ändå, men jag skrev inlägget för att svara lite på smalands inlägg.
Vissa tycks dock lyckas med alla sina avkommor, jag tar IA och Denni som exempel. Jag tappar andan när jag ser hur dom gång på gång lyckas avla fram den perfekta kombinationen! Fantastiska hästar!

Vissa tycks dock lyckas med alla sina avkommor, jag tar IA och Denni som exempel. Jag tappar andan när jag ser hur dom gång på gång lyckas avla fram den perfekta kombinationen! Fantastiska hästar!

Word! Sjukt fina hästar!

Liknande trådar

B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 935
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka