Vilka får äran att åka till VM?

Leikna

Trådstartare
Jag har desperat försökt att finna någonstans att läsa vilka som ska representera Sverige på VM i år! Vilka ska få åka och vilka hästar ska med? :)

Jag vet iallafall att dessa ska få delta: Camilla Hed på Thór från Järsta, Johanna Berg på Svartur vom Hochwald, Gummi Einarsson ska delta med Meyla från Jemthagen som ska representera bästa sexåriga sto!

Vilka fler ska med? :)

Sv: Vilka får äran att åka till VM?

Jag vet i vart fall att Theresia Kristoffersson ska dit med Tristan från Jarde. :)

Som jag kan förstå så kommer Theresia inte åka till VM, men hon är med i landslaget!
Så här ser det ut!
Landslagsmedlemmar 2011
Seniorer
Till VM 2011:
Anna Björnsson/Flugar frá Holtsmúla
Camilla Hed/Thor från Järsta
Gudmundur Einarsson/Sproti frá Sjavarborg
Josefin Birkebro/Kjarni vom Wallberg
Magnus Skúlason/Hraunar frá Efri-Raudalaek
Nina Keskitalo/Ardur frá Lundum II
Reynir Adalsteinsson/Blaeja frá Skáney
Vignir Jónasson/Kraftur frá Bringu

Övriga medlemmar:
Hanna Eriksson, Helene Gustafsson, Hjalti Gudmundsson, Jacqueline Wahlström, Johan Häggberg, Jökull Gudmundsson, Sigfús Sigfússon och Ylva Hagander.

Ungdomar
Till VM 2011:
Johanna Berg/Svartur vom Hochwald
Linda Antonsson/Isak från Dirhuvud
Sandra Jonsson/Ari från Stora Öllstorp

Övriga medlemmar:
Lovisa Enblom, Albin af Klintberg, Felicia Lindblom, Helena Kroghen Adalsteinsdottir, Theresia Kristoffersson, Matilda Rolf, Johanna Wingstrand och Annie Ivarsdottir. 1 plats är fortfarande öppen i väntan på resultat från Island.

Som jag kan förstå så kommer Theresia inte åka till VM, men hon är med i landslaget!

Ah, missade att hon inte var uttagen till VM-truppen. Fast med tanke på att Tristan bara är 8 år gammal har de framtiden för sig :)

Lånar tråden bara lite!

Hittar inte vart SM 2012 skall vara? och VM?

eller är det inte spikat än.....

Åhhh... Berlin e ju nästdörrs......
DET får inte missas...! :)

Men SM 2012......?

Häftigt med ett storstads VM!!! Då har ma kommit upp sig dom stora sammanhangen och behöver inte gömmas ute i skogen längre ;-)

Fan, P kan ni inte ha SM hos er? Så kan jag och min galna trupp komma och våldgästa er?!?!?!?

Det tycker jag hade varit en utmärkt idé. Men jag vet inte om det finns tillräckligt intresse bland klubbarna häromkring för att dra det lasset.

I år var det ju tre klubbar som gick ihop och höll i SM, ni kan väl göra nåt liknande???

Tyvärr är det ett ganska blekt landslag vi skickar.
Det är några fina ekipage, men som helhet är sportlandslaget blekt.
Vad betyder "övriga medlemmar"
Har vare ryttare förärats med en personlig groom eller vad är detta?
Inte konstigt att äventyret beräknas kosta 600 000 kronor:eek:
Hoppas vi iallafall får någon medalj av ädel valör med hem till Sverige.

"Övrig medlemmar", de som tillhör landslaget men som inte är uttagna till VM.

Varför tycker du landslaget är blekt?

hoppas att Nina K klarar av att få rätt galopp på VM då...

"Övrig medlemmar", de som tillhör landslaget men som inte är uttagna till VM.

Jahapp, och varför skall fler än lagledaren och någon till ingå som övriga medlemmar då? Vad är nyttan??

Varför tycker du landslaget är blekt?

Läser du resultatlistor och hur många tävlingar vissa har ställt upp i så kanske du fårstår min synpunkt. Jämför du med andra länders landslag/prestationer blir det än mer tydligt.

Dessutom verkar det underlätta att bli uttagen till landslaget om man rider en häst som ägs av någon i landslagsledningen :angel:

De som har en chans att ta medalj i internationell konkurrens skall representera Sverige.
Vi har väl ingen skyldghet att skicka ett visst antal ekipage??

En annan fråga i detta är varför det kommer fram så få (eller inga) bra ryttare/ekipage från våra "Islandshästgymnasium". Vad lär man sej där? Förhoppningsvis mer än att rykta och klappa en häst.
Vilka är lärarna och varför kommer det inte ut bra resultat/produkter/tränare/ryttare i slutänden?

Jag är övertygad om att det inte är brist på bra hästar som är anledningen iallafall, det är brist på människor som kan plocka fram kapaciteten ur hästarna som är problemet.

Senast ändrad av en moderator:

Läser du resultatlistor och hur många tävlingar vissa har ställt upp i så kanske du fårstår min synpunkt. Jämför du med andra länders landslag/prestationer blir det än mer tydligt.

Dessutom verkar det underlätta att bli uttagen till landslaget om man rider en häst som ägs av någon i landslagsledningen :angel:

Om man läser statistiken på FEIFs hemsida så ligger VM truppen i topp tio internationellt i flera grenar. Givetvis i topp i den svenska rankingen också. Nu har jag bara kollat av Seniorer eftersom det gick snabbast.

Vilka är det du syftar på som inte borde vara med i laget, och vilka är det du antyder har kommit med på grund av jäv och inte meriter?

Jahapp, och varför skall fler än lagledaren och någon till ingå som övriga medlemmar då? Vad är nyttan??
Dels för att det behövs reserver, och dels för att Landslaget har fler uppdrag än att representera Sverige på VM skulle jag tro.

En annan fråga i detta är varför det kommer fram så få (eller inga) bra ryttare/ekipage från våra "Islandshästgymnasium". Vad lär man sej där? Förhoppningsvis mer än att rykta och klappa en häst.
Vilka är lärarna och varför kommer det inte ut bra resultat/produkter/tränare/ryttare i slutänden?
Hur många dramatenskådespelare kommer det ut från gymnasier med teaterinriktning?

På Islandshästgymnasierna läser du kärnämnen precis som på andra gymnasier, ridningen är bara en del av undervisningen. De som examineras från till exempel Wången är diplomerade ridledare och hästskötare.

Wången är ett Travgymnasium i grunden, men med inriktning Islandshäst.
Lärare där är bland annat Ulrika Backan, Gudmundur Einarsson, Vignir Jonasson och Berit Edvardsson.

På Dille, som i Grunden är ett Naturbruksgymnasium, undervisar bland andra
Camilla Hed, Hjalti Gudmundsson, Gudni Augustsson, Lena Fernlund och Malin Bengtsson

Vreta naturbruksgymnasium har en Hästskötarutbildning med inriktning Islandshäst, de samarbetar med Stenholmen, och bland annat Marcus Ljungqvist undervisar där.

Kursplaner hittar du på respektive skolas hemsida.

Från en av "islandshästgymnasiernas" sidor
MÅLSÄTTNING
Målsättningen för utbildningen är att ge dig grundläggande kunskaper för arbete på ridskola, ridning och träning av islandshäst. Genom de gemensamma kurserna som läses tillsammans med profil Trav får du breda kunskaper inom hästhållning som helhet.
Målet är att du efter avslutad utbildning är väl förberedd för arbete på ridskolor, stuterier, tränings- och turridningsanläggningar som hästskötare och diplomerad ridledare. Du ska också vara väl förberedd för att gå vidare i utbildningsstegen inom ridinstruktion och träning vid t ex SIFs eftergymnasiala utbildning vid Ridskolan Strömsholm, dit behörighet ges som diplomerad ridledare. Du kan också gå Hippologutbildningen, med Sveriges Lantbruksuniversitet som huvudman, inriktning Islandshäst som ges på Wången.
Ingen av dessa skolor är någon sorts elitgymnasium. Ett exempel på en mycket duktig ryttare som gått på något av dem är Eveline Berg-Bring (Wången).

Jag är övertygad om att det inte är brist på bra hästar som är anledningen iallafall, det är brist på människor som kan plocka fram kapaciteten ur hästarna som är problemet.
Vad syftar du på nu? Att du inte tycker att vårt landslag är tillräckligt bra, eller att det inte kommer märkbart många "stjärnor" från de Islandshästinriktade gymnasierna, eller en allmän fundering?

Liknande trådar

B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 935
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka