Sv: Vilka dressyrprogram föredrar ni?
Jag tycker jättemycket om MsvA:1. Det är ett program där det händer mycket, samtidigt som man har tid att förbereda varje rörelse.
MsvB:4 är också ett logiskt och trevligt program, och MsvB:1 gillar jag också (men hade jag haft en häst med stor gång hade jag säkerligen valt bort det med tanke på att det är på kort bana).
MsvB:5 tillhör också favoriterna, det är ju egentligen ett jäkla knepigt program men väldigt roligt att rida när man har hästen med sig.
Övriga MB-program, B2 och B3 tycker jag är helt gräsliga. Särskilt B3, travprogrammet är öken och i galoppen är det är ökning - snabbt tillbaka och en liten krumelur med byten. Jätteknepigt och orytmiskt konstruerat. Och jag tycker att det är fel att MB2 är ett MB-program med bara två byten, det är liksom bytena som skiljer MB från MsvC.
MsvC-programmen tycker jag också är helt ok, men jag gillade dem bättre när det var LA:5 resp LA:6. Särskilt när det var inte mindre än 6 galoppmoment med koeff 2 i LA5
perfekt för stor brun med förvänd galopp och enkla byten som paradgren. (Jag gillar generellt sett inte att de gör programmen lättare.)
Bland de lättare programmen är det egentligen bara LA:2 som jag riktigt gillar att rida
det passar min häst bra med sina krångliga vägar.
LA:3 är iofs inbjudande för gröna hästar, men dödligt tråkigt i sig. LA:1 är inte kul heller.
LA:4 var bra i förra versionen, men nu med galoppökningar på långsidorna och volter i hörnen vid domaren - nej tack.
LB är ju liksom booooring i sig, så där spelar det egentligen ingen roll hur programmen är. Jag tycker att LB3 har sina poänger, men de har valt fel linjer för rörelserna, vilket gör det onödigt svårt. Den som hittar på programmen borde spana på fälttävlansprogrammen på motsvarande nivå