När jag var yngre hade jag problem med massiva kramper i vaderna på nätterna. Kramperna gjorde att vadmuskeln kröp ihop och det såg ut som att jag hade en tennisboll under huden. Gjorde galet ont, hände kanske en gång i veckan och sedan fick jag halta en hel vecka efter eftersom det gjorde extremt ont i minst fyra dagar efteråt. Läkaren(!) hade dock lösningen: Det är ju för att mina föräldrar var skilda!
Mamma behövde bara prata med mig om skilsmässan så skulle det sluta.
Min farmor har demens. Jag beklagade mig lite för en kollega om hur jobbigt det kan vara som anhörig. Då kom kollegan med lösningen: Visa bilder på saker ni gjort tillsammans och be farmor förklara vad som hände den dagen, rätta varje gång hon har fel. Då kommer hon tillslut minnas rätt ju!
Jag var så arg att jag nästan började gråta när jag gång på gång förklarade att demens inte funkar så och att hålla på och rätta demenssjuka på det sättet inte är rätt sätt att tackla sjukdomen överhuvudtaget. Men kollegans mormor hade varit demenssjuk och det hade fungerat såååå braaa, till slut hade mormodern bara sagt "just det!" till allt. Kanske för att mormoderns självkänsla var kört i botten pga kollegans konstanta sågningar av dennes mormor... men vad vet jag.