Vilka bett

S

speedygirl

Undrar över vilka bett man får använda på en dressyr tävling från klubb upp till regional på en B-ponny.

Får man ha vilken nosgrimma som helst till sin ponny på tränset?

Sv: Vilka bett

JAg undrar också vad man får ha för bett- visst får man inte tävla på raka bett? :confused: Det är synd isf...

Sv: Vilka bett

kopierat ifrån http://www.stallbacken.com/

I lätta klasser (t.o.m. LA:4), samtliga ponnyklasser (om det inte står annat i propositionen) och Msv B för unga hästar avd A: träns med bett, nosgrimma samt tyglar. Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi. Både två- och tredelat bett får ha löpande eller fasta ringar (bara ovala och runda fasta ringar är avbildade så jag är osäker på om D-ringar är tillåtet). Böjligt gummibett är inte tillåtet. Huvudlag och nosgrimma ska vara gjorda av enbart läder. Pannbandet ska vara av läder. Det får vara av annan färg än tränset och ev smyckat med diskret dekor. Nosgrimman får spännas över eller under bettet. Aachengrimma är tillåten. Pullargrimma är inte tillåtet. Tyglarna skall vara av läder och/eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring (tunt lager gummi på insidan av tygeln) eller gummivävtygel (textiltygel med invävda gummitrådar) är tillåtna.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Ketrawzc
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?