Vilka bett kan vara värda att prova?

DeadSerious

Trådstartare
Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan variera med! :)

Det jag nu vill ha tips om är vilka typer av bett han kan tänkas gilla! Han är lite fipplig med munnen överlag, tuggar på bettet tills han kommit igång (därför är inte novabett något alternativ) och jobbar ordentligt, då suger han istället. Går idag med ett Sprenger dynamic rs med lösa ringar.

Förutom det har han ett vanligt klassiskt tredelat eggbett som han gillar, och jag tror egentligen att han föredrar fasta ringar framför lösa.

Har provat ett vanligt rakt bett med kopparmundel, men då kändes han stum - lite som ett cykelstyre :p

Mina egna krav är att det är utan hävstångseffekt och i metall, inte gummi eller syntet.

Så vad tror ni?
Pris är ganska oviktigt, men det måste finnas i strl. 11,5.

Jag själv är inne på att testa fullcheek och ev. Bombers eggbett med happy tongue, tror ni att det blir samma stumma effekt av det som av det vanliga "helt raka"? Hade varit roligt att prova, men känns onödigt att köpa ett bett för så mycket pengar om det inte funkar... Får klura på det där ;) Alla förslag är välkomna!

Sv: Vilka bett kan vara värda att prova?

Jag har lite samma problem. Han fipplar mycket och tar bettet mellan tänderna med tredelat, gillar inte tvådelat och blir som ett cykelstyre. Jag skall prova ett Billy-Allen bett med fasta ringar. det är som rakt men ändå treledat. Googla "Billy-Allen" så ser du. Jag har hört flera som säger att deras hästar blir lugnare i munnen utan att få de negativa effekterna av rakt bett.
Hööks har en variant som finns i mindre storlekar (på western avd.). Nackdelen med westernbett är att de är så långa. minst 12,5 cm.

Åh, det där såg intressant ut!

Jag kopplar nog inte riktigt hur du menar med det sista dock, westernbetten finns i små storlekar men är minst 12,5cm? Jag tror att du får förtydliga :angel:

Edit:
Du får förresten gärna uppdatera mig om vad du och hästen tyckte när du har provat!

Åh, det där såg intressant ut!

Jag kopplar nog inte riktigt hur du menar med det sista dock, westernbetten finns i små storlekar men är minst 12,5cm? Jag tror att du får förtydliga :angel:

Edit:
Du får förresten gärna uppdatera mig om vad du och hästen tyckte när du har provat!

Jo på Hööks westernavdelning finns en variant som heter "D-ringsbett" och det har Billy-Allen mundel, detta finns i mindre storlekar.

Nackdelen är annars (ett "annars" föll bort i förra inlägget :)) att westernbett sällan finns i mindre storlekar än 12.5.

Liknande trådar

Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 940
Senast: Ace
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 960
Senast: Ace
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka