Vilka benskydd vid hoppning??

JessicaM

Trådstartare
Nu menar jag inte tävlings hoppning utan hobby hoppning i paddocken etc.

Kan man ha dessa
7135.jpg

Eller man kanske kan ha "vanliga" benskydd också eller? hehe noll koll :angel:

Vill veta vad som är bäst för hästen, om den slår i en bom tex..

Sv: Vilka benskydd vid hoppning??

Tja, dessa skydd går ju ner över hela kotan va? Jag har aldrig använt, eller sett ngn använda sånna här skydd vid hoppning, men nere på mitt stall hoppas en häst med strykkappor, och det funkar bra, men jag föredrar senskydd och bakstrykkappa :)
Hoppas jag var till ngn hjälp :P

Skulle nog ändå rekomendera senskydd, kostar ju inte så mycket (man kan hitta bra för 300 kr) och skyddar ju den känsliga delenav bennen som kan skadas om någon klumpig bakhov är i farten. Bättre att ta det säkra för det osäkra.

Benskydden på bilden ger knappt något skydd eller stöd bara en massa svett under:p

Hade sådana skydd ett tag och dom var INTE bra!:mad:
Dom lossnade medans man red och hängde lösa:crazy:
Tror det berodde på all sand som dom fick på sig när man red i paddock/manege som fick dom att släppa- något man kan tycka dom borde ha tänkt på när dom först gjorde dessa skydd:grin:

så jag tycker senskydd och strykkappor låter bättre, eller heltäckande skydd om man har en häst som inte är så rädd om benen;)

Tänkte mest på att även skydda fram på benet om de slår i bommen med benet. senskydden skyddar ju inte fram på benet..

Dock så finns det ju ett skydd på hööks som går att sätta på sen skydden :)

Det finns billiga skydd som är helt OK! Finns i princip överallt. Senskydd fram + kotskydd (heter de så??) bak hade jag satsat på (Y)

På min häst använder jag vanliga senskydd, och det funkar jätte bra. Han är ganska klumpig och slår ofta i. Senskydden funkar jätte bra för oss. Sen kostar dom inte så jätte mycket, runt 250:- eller nåt sånt.

Det är ju lite det som är meningen med senskydd, att hästen ska känna att den slår i och sen rätta sig tills nästa gång. Jag hade inte använt dom skydden du visade.

Jag tycker också att du bör köpa senskydd.. Som hoppryttare finns det inga andra alternativ :)

Och om du skall köpa senskydd, skulle i alla fall jag köpa ett par som håller. Eskadrons är väldigt slittåliga, har en bra passform och lätta att sköta. Visserligen är prislappen runt en tusing för både fram och bakskydd, men det är de värda! Oftast är plasten på billiga senskydd väldigt mjuk (man kan nästan känna fingrarna igenom), och då skyddar de inte som de ska.

Läs vidare här; http://hoppryttarinnan.blogg.se/2009/may/eskadron-flexisoft.html, om du vill veta mer =)

Som jag skrev innan så skyddar ju inte senskydden allra längst fram på benet!

Vill ju inte att hon ska få ont där om hon slår i!

Men det är ju det som är meningen. Slarvar din häst när hon hoppar kan det bli farligt. Det finns ju en tanke bakom att senskydden är just öppna framtill och det är att hästen ska känna att den slår i.

Jag håller oxo, när det gäller banhoppning.

Däremot finns ju denna version också. Fälttävlansskydd går ju mer "runt om" benet så att säga...

Esk-Flexi-Cross-Country-fr.jpg

Det är ju ganska bra om hästen känner när den slår i, så den lär sig att lyfta på benen, och rätta sig.
Hästar är trots allt inte gjorda av porslin, de brukar för det mesta klara att slå i bommar som ramlar när hästen är i dem (till skillnad från fasta terränghinder).

Hästen får inte så jätte ont om den slår i på framdelen av benet, senskydden skyddar insidan av benet där senerna finns.

Som jag skrev innan så skyddar ju inte senskydden allra längst fram på benet!

Vill ju inte att hon ska få ont där om hon slår i!

Som andra skrivit innan så är de meningen att de inte skyddar där så att hästen ska känna de mer när de slår i bommarna, så de blir försiktigare nästa gång.
De får inte ont av att slå i eller ner en bom. Inget som skadar hästen:)

Är det inte bara på senan länst bak påå benet som det gör ont i om hästen slår i? :)

Skulle också rekomendera senskydd. De skyddar slag mot senan, de damasker du visade är bara för stöd och strykningar.

Va? Nu blir jag förvirrad? Jag har väl inte skrivit att de gör ont? eller de va inte mig du menade?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023