Vilka ben är ok?

Lianne

Trådstartare
Ja, som rubriken? Jag vill ge min hund ben att gnaga på, men vilka är egentligen okej att ge? Från vilka djur? Ge mig en lista :)
Revben har jag hört är ok, även nackkotor. Men är det från vilket djur som helst, eller vilka djur är då ok?

Det enda jag vet att jag inte vill ge är märgben.

Sv: Vilka ben är ok?

Det enda jag vet att jag inte vill ge är märgben.

?? Alla ben är märgben. De är ihåliga och innehåller benmärg. Om benet sågats av är märgkanalen blottad. Det går jättebra att ge men en del hundar blir dåliga i magen av för mycket märg, därför kan man peta bort det mesta och bara spara lite för smakens skull. Man kan också ge märgben frysta så får hunden inte i sig så mycket av den frysta märgen. Men glöm då inte ta bort benet innan det tinar.

Sv: Vilka ben är ok?

Revben, nackkotor och andra lite mjukare ben är jättebra att ge hundar. Kycklingvingar är också bra, men när hundarna väl lärt sig äta dem så går det ofta så snabbt att de inte tuggar nämnvärt på dem. Det enda jag undviker att ge är bärande ben från stora djur/märgben eftersom de är så extremt hårda att hunden riskerar att få tandskador.

Lättast brukar vara att få tag på ben från lamm och nöt, men kan man få tag på tex älg, gris osv så går det också utmärkt att ge.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 651
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
924
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka