Vilka belöningar är din hunds favorit?

Tonto

Trådstartare
Ibland känner jag att jag skulle behöva få några fler bra sätt att belöna. Inspirera mig? :)

Mina hundar är rätt kräsna, men de älskar torkade kycklingfiléer eller runda kycklingmedaljonger. Då är det lycka. Tuggben med kyckling lindat runt är också populärt och Frolic turning twists.
Vanliga såna platta "pinnar" funkar också.

Ibland känner jag att jag skulle behöva få några fler bra sätt att belöna. Inspirera mig? :)

Utöver torkad blodpudding belönar jag min unghund med dragkamp med favoritleksaken, springa ikapp, kasta snöbollar, en liten brottningsmatch, kli på ryggen, gosestund.. :)

Det beror lite på humör och situation för labben. Kamp med leksak och att jag tar i honom, tex knuffas samtidigt brukar vara poppis. Har precis köpt en ny leksak med fårskinn att ha vid inkallningar som belöning.
I godisväg äter bägge hundarna allt. Ibland blir det torrfoder, ibland frolic, nån gång torkad kyckling och nån gång osttub. Varierar rätt mycket.

Kokt kycklingmage och kycklinghjärta eller gris/nöthjärta gillar mina som träningsgodis. Korv får de ibland också, då kokar jag den först så en del salt går ur.

Min tröttnar fort, så jag brukar börja med godis, sen gå över till dragkamp, godis igen och sedan kli och pipig röst. Bäst gillar hon dragkamp, gladast är hon då jg berömmer med pipig röst...:D

Det beror på vad vi tränar, men ost brukar vara en motivationshöjare när det gäller godis. Och räkor :D

Billy gillar kamp och springlekar, Ivan gillar jakt.

Min ena är oerhört lättbelönad. Han ÄLSKAR leksaker, allra helst att jag kastar iväg den och sen att han får hämta och ha den för sig själv en stund. Även dragkamp gillar han. I godisväg äter han typ allt, från morötter till köttbullar.

Den andra, som jag faktiskt tränar aktivt ;), är svårare... Han älskar människomat, typ köttbullar, korv, blodpudding så sånt har jag i regel när vi är på klubben lr med mer störning. Just nu "övar" vi på att få upp lekintresset med mig mer, så jag hoppas kunna använda det i framtiden. Han gillar när jag jag platsar honom och retas med leksaken utan att han får ta den, sen när jag säger "varsågod" är han alldeles vild :D

En matte/husse som hoppar runt med pipig röst som talar om hur duktig hunden är.

Eller ja näst bäst i alla fall dom tycker själv belöning som jakt på vilt dom är avlade för, det slår allt.

Våra har alltid tyckt att allt ätbart är ju jätte gott men funkar inget vidare som belöning och kampa lekar har dom aldrig förstått.

Stor frisbee
Normal frisbee
Trasa på pinne
Pipboll med handtag
Pilatesboll
Tjurmuskel
Brottningslek
Kamptrasa med fårskinn
Vanlig kamptrasa
Pinnar
Torkad lunga
Fisk på tub (får han inte)
Kött
Ost på tub
Färdiga hundkex av något slag

Jag har nog glömt massor, men en överblick i alla fall... Det är ungefär i ordning från bäst överst och sjunkande värde nedåt. Monster har inget intresse av att äga, så bollar och liknande som man inte kan leka med tillsammans funkar inte alls. Å ena sidan en hund som aldrig drar ett ärovarv med leksak, å andra sidan många blåmärken på matte. :D

Edit: Hur kunde jag glömma nycklar!? De ska vara strax under frisbee skulle jag tro. :laugh:

Senast ändrad:
Har inte läst alla svar, men boll absolut(dock för stressande för ofta för mina)
Vom är en stor favorit.
Köttbullar och kycklingkorv ! vanlig korv, men kyckling är absolut populärast hos alla mina hundar.
frolic funkar helt okej också.

För Aysu är det mest godis som uppskattas. Torrfoder är fantastiskt gott i alla tänkbara sorter :p Hon tycker det är kul när jag kastar iväg godiset så att hon får leta upp det eller gömmer det i toarullar så att hon får strimla rullen först, det brukar hon få i slutet av träningspass. Ibland gillar hon bollar, men det finns ingen leksak i världen som är bättre än godis.

Valpens lista blir längre.
Dragkamp med olika leksaker, gärna något på expander.
Bollar, både tennisbollar och mjukisbollar från Ikea. De kan kastas, apporteras, vara dragkampsleksaken eller jagas på olika sätt. Vi kan också ha en rolig brottningsmatch över en boll.
Pinnar, kottar, mossa. Kastas eller så håller jag i dem så att hon kan gå bredvid och tugga på dem.
Godis i alla tänkbara former, gärna torrfoder där med.
Springa runt och vara fåniga tillsammans är också kul.
Olika typer av (gärna lite mindre) gosedjur är roliga de med. Råkar de ha pip så blir de extra omtyckta.
Repleksaker går också bra, samt fleeceflätor och gamla strumpor.

Oavsett leksak så försöker jag variera hur vi leker med dem. Jag försöker få till jaktliknande lekar, har dragkamp, brottas samtidigt som vi håller tillsammans i leksaken, kastar leksaken...

Jag brukar känna att jag inte har så mycket att belöna med, men nu när jag skriver upp allt så inser jag att listan inte är allt för kort ändå. Letar dock ständigt efter nya belöningsformer.

I godisväg föredrar mina tonfiskgodisar, eller annat av samma märke typ anka och ost, kyckling osv. När det kommer till leksaker föredrar Olle att leka med sånt i fårskinn, eller i mocka eller liknande. Sigge älskar tennisbollar, men ingen av dom är kräsna när det kommer till leksaker. Båda brottas dessutom gärna, och leker tafatt. Pipleksaker gör båda lite väl taggade så de används sällan.

Just tycker Alice att vildsvinskött är en stor hit! Köpt torkade "plattor" från Pommys som är världens bästa belöningsgodis. Annars är leverpastej, korv, rökt skinka, kalkon och ost i topp om vi ska göra tuffare grejer där hon inte tar vanligt godis, typ vara i stressande situationer.

Mina hundar är väldigt lättbelönade. De gillar allt ätbart och allt som man kan leka med.
Jag har också lagt en del vikt vid att kunna belöna på många sätt, framförallt med den yngre. Är inte ok med att hundarna väljer bort belöningar utan vill att de ska kunna gå loss med det som erbjuds.

Vanliga belöningar i vår träning är frolic, leversnittar eller annat liknande torrt godis, boll, boll på snöre, kamprulle, kamptrasa/fläta, nätboll och ibland pipleksak. I söket och spåret har vi mycket mjukost, av praktiska skäl, när det är godisbelöning som passar. Ibland lyxar vi till det med korv eller köttbullar.
Social belöning är såklart med, och jag är jätteglad över att min yngsta faktiskt uppskattar det!

Sen kan man ju ge belöning på en massa olika sätt. Jag försöker tänka på att inte bli "tråkig" när jag ger godisbelöning (så lätt att man ger belöningen passivt när det är godis!) och överlag att anpassa till hundens stämningsläge och vad vi tränar för stunden.
Den äldre hunden får ganska sällan kampa för det drar upp henne så mycket, hon får däremot boll på snöre efter självbehärskning och är väldigt nöjd med att bara få ha den i munnen. Hon får också godis under väldigt lugna former och med mycket självbehärskning inblandat.
Elvis är mycket mer balanserad och får ofta sina belöningar under ganska livliga former. Mycket kamp, en del bollkast och nu när han blivit lite lydigare kan han till och med få rejsa runt runt runt på plan med leksak = väldigt lycklig liten hund.

Köttbullar och korv är favoriten här, förutom rå köttfärs, men det är lite bökigt att träna med.

Annars så älskar han, till vår förvåning, pedigree chewy bites och cheesy bites. Han är normalt väldigt kräsen på färdigköpt godis. Leveranittar tex spottar han ut...

Acana har ett frystorkat belöningsgodis också som han tycker mycket om, det är dock väldigt dyrt.

Leksaker försöker jag belöna med, men det är inte alltid det går hem. Så det blir mer godis än leksak. Däremot gillar han när jag brottas, buskliar och fintas med honom så det kör vi också som belöning,

Köttbullar och korv är favoriten här, förutom rå köttfärs, men det är lite bökigt att träna med.

Annars så älskar han, till vår förvåning, pedigree chewy bites och cheesy bites. Han är normalt väldigt kräsen på färdigköpt godis. Leveranittar tex spottar han ut...

Cheesy Bites gillar mina stenhårt :)

Min blir glad för allt som inte smakar som det vardagliga fodret, dvs allt som erbjuder omväxling i smaken från hans vanliga middag, så på det sättet är det väldigt lätt att belöna honom. Har inte stött på något godis som han inte velat ha ännu.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
695
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar