Vilka belöningar är din hunds favorit?

Mina är inte speciellt kräsna, oavsett om det gäller ätbart eller något form av leksak. Allt är i princip en möjlig belöning, de blir lika glada av att få en kampleksak som en toarulle i munnen :p
Men oftast blir det något ätbart till labben, kan vara allt från torrfoder till köttbullar och korv.
Vår golden älskar att kampa, så det är en toppen bra belöning för honom. Men han tackar inte heller nej till något ätbart:D
Men då vovvarna även är lite glupska gillar jag att ha sånt där "godis" man klämmer ur en tub.

Mycket lek med jaga leksak, kampa och lek med boll men ibland så passar det bättre att belöna med godis. Klappa om henne mycket och berömmer mycket med rösten och kroppsspråket. Hemma brukar det bli nåt tråkigt torrfoder, är vi iväg och tränar så brukar det bli nåt godare som korv, köttbullar, torkad blodpudding m.m. Varierar så mycket jag kan och dra till med nån extra god belöning vid tävling ( givetvis inte inne på plan men på uppvärming och efter)

Hanen belönas med mycket matbelöning i vardagen då han fortfarande skvallertränas/motbetingas mot hundar och människor. Mest ges då purizon torrfoder och ibland blir det kycklingkorv, lidl´s meatsticks, ost, köttbullar, egentorkat osv har sällan med mig leksak ut men köpte en liten pipleksak som får plats i fickan som han verkar uppskatta också.
Leksaksmässigt älskar han bollar och pipleksaker, helst pipbollar :p Och gosedjur! Även kampa är något han uppskattar mycket.
Han gillar även att brottas och kela. Ganska lättmotiverad hund som vill mycket. Iaf när han känner sig trygg i omgivningen.

Tiken är en aning mer svårmotiverad. Hon älskar att brottas, att jaga, kampa. Är inte i så stort behov av just leksaker utan "råkar" ofta bita i händer och armar istället för just leksaken. Om man inte kampar då.
Godis som ost och lidls meatsticks är ofta motiverande också. Likaså kycklingkorv. Torrfoder funkar okej, ibland tröttnar hon lite men ofta funkar det hyffsat även om hon inte alltid är supertaggad på det.
Kel är helt okej. Hon tycker om det men är väl inget som motiverar som belöning utan snarare något hon bara uppskattar. Klia ryggen, gärna medans man sitter i knät, är en favorit :)

Hon behöver framförallt att man själv är med och är glad och rolig. Hanen är mer "lättlurad" och jobbar mer för belöning/arbetet i sig. Totalt olika hundar att träna, så väldigt lärorikt!

För Stojas del är kamp med repboll favoriten eller belöning med kattmat. Vanligast är typ frolic. Ena träningskompisen är väldigt populär med typ pannkaka och kokt lever.

Sigge har sina allergier emot sig och gillar inte lek men favoriten är skinka och den kan förbättras ytterligare med lek typ att man låter honom jaga efter den lite.

Mina gillar allt i godisväg. Typ leversnittar är hur gott som helst enligt dem. Så jag har problem åt andra hållet med att inte ha för gott godis, för då vill de äta upp mig och dreglar ner allt.

Den yngsta gillar kamp och brottning, den andra gillar att få springa runt med saker i munnen och visa upp.

Ibland känner jag att jag skulle behöva få några fler bra sätt att belöna. Inspirera mig? :)

Alltså. Jag har ju labbe så allt med godis funkar, det handlar mer om godare godis eller mindre gott godis. Även att leka/kampa funkar fint med Hundtant som taggar till på det och har föremålsintrese, alternativt att bara få sin tross och få bära den en stund och få höra att hon är värsta coolaste i stan. ;)

Förslag på belöningar, utöver verbala hurrarop, godis och/eller leksak:
* Klappar/kel (kan ju vara lugnande eller upphetsande beroende på hur du klappar)
* Jaga någon, ni springer ihop eller hunden jagar efter dig
* Gå lös, få "ledig tid"
* Fortsätta träna, snabbt över till nästa moment
* Göra favorittrixet, görenkelt, som ger jackpot-beröm - ex kasta något för apport, ge tassen, eller vad nu hunden är stensäker på
* Jaga något - typ efter spår när hunden hittar klöven så "far den iväg" tjugo meter och hunden få dra efter den.
* Söka - typ godiskast på gräsmattan, eller något mer utvecklat
* Brottas med sin människa

Tack för alla förslag. :love: Nu ska jag prova en massa nytt!

Min kan ju vara lite svårbelönad med allt utom kamp, rösten och räkost på tub för att lugna ner när han fått kampa. :)

Dahlias favoriter:

AirDog_Ball-700x700.jpg

Pipande tennisboll från Kong i näst minsta storleken

606777-Kottbulle-pa-gaffel-RSH-400x300.jpg

Köttbulle

Winzis favoriter:

lc-comfort-strumpor-svart_tiny.1433852210.jpg

Strumpa

606777-Kottbulle-pa-gaffel-RSH-400x300.jpg

Köttbulle

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
695
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar