Vilka bedömningar gillar ni?

Lemeie

Trådstartare
Arbetar en del med att ordna tävlingar och skulle gärna vilja ha lite synpunkter på vilka bedömningar som uppskattas mest?

Min fråga riktar sig i första hand till er som tävlar regionalt och nationellt då det är först på de nivåerna som man har lite fler bedömningar att välja på.

Vill ni helst rida ett helt meeting med A:0+A:0 i alla klasser eller ha en ny bedömning i varje klass?

Undrar också om ni tycker att klassen/höjden har betydelse för bedömningen? Bör tex alltid ett meetings högsta klass gå i A:1a?

Vad tycks om tidshoppningar, typ bedömning C? Bra eller dåligt för hästarna?

Skulle också vilja ha synpunkter på annorlunda bedömningar, typ showklasser. Är det cirkus eller något som är kul och finns för lite av på svenska tävlingar?

Motivera gärna era svar och kom med synpunkter på vad som saknas samt vad som är bra med de klasser och bedömningar som ofta förekommer på svenska meeting.

Sv: Vilka bedömningar gillar ni?

Jag tycker att a:1a är den roligaste bedömningen att hoppa, men det är roligt med lite variation som bland annat tidshoppningar eller som en klubb i min närhet brukar göra (visserligen på lokal) två omgångar där man ska försöka pricka sin tid så gott som går från första omgången i andra. Vinner gör den som är närmast sin första tid. Till omgång två går alltså de med lika minst antal fel, oftast felfria då. Ackumulator är ju också ganska roligt men tyvärr får man ju inte räkna med resultaten i kvalen till högre klasser.

Den enda bedömningen som jag absolut inte rekommenderar är en poänghoppning där man får hitta på en egen bana och hoppa så många hinder man hinner på en viss tid. Det är OTROLIGT STRESSANDE och gör att många ryttare tappar fokus och gör idiotgrejer med sina hästar. (Jag har testat och tyckte inte det var kul, fick samma kommentar från flera andra)

Som showklass kan det ju finnas maskeradhoppning, duellhoppning, ride´n drive (fyrhjuling), laghoppning m.m.

Själv tycker jag det är roligt om det finns åtmindstonde någon klass per meeting med lite ovanlig bedömning eller vad man ska säga.
Ex jokerhoppning och liknande.

Kanske kan dessa klasser/bedömningar också vara lite publifriande?

A:1a tycker jag är bäst, för hästen också. En liten paus mellan grund och omhoppningen. Då blir det nog lite vassare omhoppning också :)

Själv tycker jag det är roligt om det finns åtmindstonde någon klass per meeting med lite ovanlig bedömning eller vad man ska säga.
Ex jokerhoppning och liknande.

Kanske kan dessa klasser/bedömningar också vara lite publifriande?

Håller med på samtliga punkter:)

Jag rider helst A:1a, det känns mer seriöst av någon anledning.:p
Pausen, som någon nämnde ovan, är ju också uppskattad.
Just att skillnaden mellan grund och omhoppning blir så stor:
Först går man in och är felfri. Ritten kan hållas lugn och koncentrerad. Bara in och nolla.
SEN kan man tagga till lite till omhoppningen!
Det gillar jag, skillnaden liksom.
I och med pausen brukar man då få bättre chans att prova på alternativa vägar, och det brukar vara roligt för både ekipagen och publiken!:bump:

Till alla som förespråkar A:1a:

Undrar om ni verkligen vill rida denna bedömning flera klasser i rad?

Det blir ju många (fyra) påklädningar och avtagningar av utrustning om det är stora klasser samt också många framridningar/framhoppningar, även om man inte behöver rida fram så mycket sista gångerna.

Har man flera hästar under en dag blir det mycket att göra!

Tycker själv att det är en trevlig bedömning för dagens sista klass men att det räcker så.

Vill gärna ha fler svar på frågorna jag ställde i mitt första inlägg och gärna med lite mer ingående motiveringar. :)

Håller med dig, det blir ju nästan som att en klass a1a blir två klasser eftersom det är 2 olika gånger man är inne på banan, inte helt osannolikt att man får vänta 1 timme innan man rider omhoppningen. Så ska man rida 110 120 lör och 110 sön så hoppas man ju att a1a blir på söndag för annars är det som att rida 3 klasser på lördagen. Tycker det är en rolig och spännnade bedömning men håller med dig om att det kan vara som sista klassen man rider.

Annars tycker jag A0 är roliga, då blir det lite fart och snäva svängar på direkten.

Det värsta är verkligen A + A/A -.-:angel:

Vilken bra tråd! Jag tycker nämligen det är för många A0: or! Iaf i de länen omkring där jag bor. Så fort alla anmälningar kommit in ändras de som nu har bed A0:A0 till A0 istället för att dra ner tiderna (pga många starter). Kul ibland men inte när det är så i stort sätt jämt.

Men håller med de andra, A1:a är kul vid t ex sista klassen/finalen på meeting osv. Blir lite annan spänning:)

Showliknande grejer är jag inte helst med på, sparar hellre hästen de sprången till en "viktigare" klass. Kan känna lite så för accumulator också där det heller inte går att kvala..
Men visst, lite mer variation på bedömning kunde vara kul!

Variation är A och O!
:)

A:0+A:0 är såklart enkelt, framför allt i de lägre regionala klasserna. Där har man ju som arrangör inte så mycket att välja på.
Vi brukar på våra tävlingar ha exempelvis:
Klass 4 A+A alt CR
Klass 3 A:0 + A:0
Klass 2 A:0
Klass 1 A:1a
Det är väl ett standardupplägg för ganska många kan jag tänka mig, men det känns ändå som en hygglig balans på bedömningarna.

Som ryttare föredrar jag A:0 alternativt A:1a. Skulle dock aldrig anmäla mig till två A:1a under samma dag...
Tycker också att exempelvis jokerhinder i en omhoppning är kul, och jag tror att det även kan locka redan vid anmälan om man går ut med det i proppen: "Kvitt eller dubbelt på premien", typ. (För segraren alltså, kan bli en dyr historia för arrangören annars....)
:)

Upplever att det var lite inflation i ackumulatorhoppningar för några år sen, och är inte superförtjust i dem. Känns lite meningslöst för det är ändå alltid den med noll fel och snabbast tid som vinner...

Men jag uppskattar arrangörer som anstränger sig lite extra när det gäller planeringen av sina tävlingar! Det är ju faktiskt inte så kul att alltid rida A:0+A:0...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 606
Senast: zassoo
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 365
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 990
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka