Vilka arabhingstar är "heta" inför betäckningssäsongen 2010?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare El Karisma
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka arabhingstar är "heta" inför betäckningssäsongen 2010?

Ja han är jättefin :banana: men tyvärr har han lite för mkt hals för Sivan på de kort jag har sett.

På Cilla däremot skulle han kunnat passa kalasbra.

Ska få betäcka min älskling iår, tycker det är så svårt!

Vill gärna bevara hennes stam som är "genompolsk" men samtidigt inte ge efter för exteriör. Vill gärna att den ska ha meriter (utställning, bruksprov mm) om den har tidigare avkommor är bara bra så man vet lite vad han lämnar med olika stolinjer då mitt sto inte lämnat något ännu.

Då springer ju antalet ner till mkt litet.
Håller med alla om att ingen bra häst har en färg, men är fortfarande lite emot skimmlar (skjut mig inte :crazy:)

Men åh andra sidan hittar man nått rikitgt bra som kompenserar så kan jag ge efter på det polska.

Behöver en hingst med gång, lite mer högrest, typ och ett bra temperatment.
Detta då min donna är mot det "äldre" slaget lite mer lågställd, har en bra könskaraktär men inte så mkt typ som man vill se idag, sen vet jag inte om det är barnohyfs som hon håller på med om det inte är det så är hon lite vass i huvudet så måste ha en hingst med bra huvud.
Semin känns lite läskigt på ett maiden sto annars så hade man kunna kört på det.

Det andra stot behöver seminhingst. lite lättare i typen, lång hals, bra rumpa.
sen är det lagom där.

Utom det som man nämna så är det krav på att hingsten är allmäånt korrekt!
Mer än gärna testad för ocd, scid och ca. Bra att ha i ryggen, men inte så många som kommit igång med detta ännu känns det som...

Det står i El carismas profil "nedervetil, Finland" och det finns en Karleby på Finska västkusten. Det kanske är det Carinaso menar?

Black arabians finns på svenska västkusten, Uddevalla :)

Det står i El carismas profil "nedervetil, Finland" och det finns en Karleby på Finska västkusten. Det kanske är det Carinaso menar?

Black arabians finns på svenska västkusten, Uddevalla :)
Jo, precis, det var det jag menade. Jag tolkade förslaget om Black Arabians som att det passade bra eftersom de också fanns på västkusten. Fast Black Arabians finns på svenska västkusten och den förslaget riktades till finns på finska västkusten... ;)

Carina på Silver Arabians

ok, då är jag med :)

Kullatorp har ju en välstammad polsk fuxhingst, det kanske kunde vara något att kika på? Han ska visas på avelsvärderingen på Grevagården i mars :).

Bara utställningsmeriter men han är ju ung. Pappan (Premier) har meriter inom både sport och show.

Honom hade jag helt glömt bort!
han har sett läcker ut på de bilderna jag har sett :d

Elysion ja, helt klart intressant. Hade ett öga på honom i sommras.
Ungaro som ska till grevagården är oxå lite små intressant trotts att det inte är polsk stam.
Men så långt kvar tills dess...:grin:
Men är ju iofs "bara" 30 mil dit, får man med sig nån som delar sopparäkningen kanske man tom åker dit o glor på dem live
lite otålig utav mig, vill ha allt klart och planerat, har lite svårt med is i magen. Slutar ofta med att man är för sent ute helt plötsligt.

Han har en riktigt härlig uppsyn på bild, Elysion! :d

Såg på Opprevas sida att El Amin är testad CA-clear, skönt för er som använt honom :)

KL
Vilka som är "heta" är kanske svårt att säga.
Själv funderar jag på Emfatyk PL som finns hos Wärsjönäs Arabians den här säsongen.
Ceper kommer att finnas på Blommeröd,även han en kandidat.
Wadim är ju tillbaka och lär finnas både på naturlig och semin.
Kanske ngt för TS?
Eftersom jag är så nöjd med mina Preference-hingstföl kan jag tänka mej att komma om med ngt sto för "tillverkning" av stoföl;)!
Sistnämnde är förvånansvärt lite använd med tanke på hans utstmeriter och de fina avkommor han fick t ex på 90-talet.
Ja,det syns kanske att jag tänker polskt...:laugh:

Ceper tycker jag också är mycket intressant, och eftersom han ska stå i närheten av mig så tänker jag åka och kolla in honom IRL :d

Synd bara att han inte är röntgad. Hoppas ägarna gör det.

Det är rätt många hingstar man missar för att man inte är med i SAHF... Emfatyk hade jag inte alls hört talas om innan. Annonseras han någonstans?
Preference är väl rätt lite använd delvis för att det är svårt att hitta någon som helst information om honom? Jag tycker han verkar fin!

Nu ska jag gå och kolla in Ceper, som jag heller inte sett innan :)

Överhuvudtaget tycker jag det är extremt dåligt med marknadsföring av arabhingstar..

Emfatyk PL hittar du på Wärsjönäs hemsida inkl avkommor,som ser mkt trevliga ut!
Modern till mitt ena sto har lämnat väldigt trevligt föl med honom i Belgien så jag hoppas på en korrekt och vacker fölunge jag också!

Hannah har hemsida till Preference och de nordsvenska hingstarna Isvind,Teigeblesen och Fabian!
Bara att söka på Preference ox så hittar man info och hans meriter talar för sej själv!
Tycker det är "ganska skapligt" att bli Unghingst Champion på Riks samt Bästa svenskuppfödda unghingst samtidigt och att återkomma 10 år senare och bli Hingst Champion också på Riks samt Bästa svenskuppfödda hingst!
Meriter på avkommor finns också på sidan.

I övrigt är det väl så att en del som avlar nu eller köper ridhäst för den delen,inte intresserar sej så mkt om de bra hingstar som fanns här för 10-15 år sen.Inte heller för en del av de bra hingstar som finns här nu.
Se bara på Girlan-Bey som försvann till Italien härom månaden.
Han fick väl 1 eller 2 ston sista säsongen.

Tror inte heller annonsering spelar så stor roll,folk åker med sitt sto dit de brukar för att de känner förtroende för hingsthållarna.
Om hingsten är "het" för säsongen verkar bero på var (hos vem) den står.
Numera får man ju posta en tråd med reklam för sin hingst eller hemsida på SAHFs sida så där hittar man oxå info.

(Vill bara tillägga att jag inte har några som helst ekonomiska intressen i hingstarna ovan.)

Överhuvudtaget tycker jag det är extremt dåligt med marknadsföring av arabhingstar..

På 80- och början av 90-talet var det flera,flera helsidor med hingst/stuteri-annonser på araber i Ridsport Special.Oftast även ett hemma-hos reportage hos uppfödare i varje nummer.
Det kostade säkert en hel del men priserna låg högre så man fick väl tillbaka det.

Sen hittar man ju till folks hemsidor via de inlägg de gör på forum t ex.
Förutsatt att de länkar till det.
Är man nyfiken så kikar man runt!
Det gör jag,så mkt jag hinner!

Jag gör också det! Luskar och kikar.
Trots att mitt sto inte ska betäckas utan tävlas är jag ständigt på jakt efter den perfekte kavaljeren. ;)

Haha!! Vet hur det är.
När jag köpt mitt första sto,som föl och ännu ej avvand,parade jag ihop henne på pappret med 28 olika hingstar!!!!
Stamtavlenörd va´?:o:p

Du, stamtavle-nörd, näähää....:D
Stackars pålle att bli ihop-parad så tidigt i livet:eek:
Dessutom så vet ju jag att det iinte har blivit bättre heller..:devil:
Sök hjälp NU !!:p

Hahaha!!!:rofl:
Aldrig!! Det är mkt roligare att nörda med stamtavlor än att jobba!
Kunde lätt göra det på heltid,för när man väl kommer i gång är det svårt att sluta!;)
Är på rätt gott humör nu eftersom jag precis fick reda på att Preference,
som är pappa till mina 09-or är testad CA N/N = fri från CA!:banana:
Nu ska jag få tummen ur att testa mammorna + "Sasha".
Cordoba är frisk eftersom Premier och Comtessa är testade CA N/N.
Så jäkla skönt!!!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 203
Senast: Vikan
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: angeeliicaa88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10