Vilka arabhingstar är "heta" inför betäckningssäsongen 2010?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare El Karisma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 7 498
E

El Karisma

Har själv ett sto e Glaz ue Kulak som skall betäckas till våren, vill hitta en bra hingst i Sverige då utbudet på den finska marknaden är... begränsad... diplomatiskt uttryckt!

Kom gärna med kommentarer och förslag! :laugh:

Sv: Vilka arabhingstar är "heta" inför betäckningssäsongen 2010?

Hej!

Roligt att se att det även finns andra arabägare från Finland här på bukefalos. Bor själv i Finland och har ett arabsto så jag förstår ditt dilemma :) I vilken del av Finland bor du? hur långt kan du tänkla dig att åka, semin?

Hej!

Roligt att se att det även finns andra arabägare från Finland här på bukefalos. Bor själv i Finland och har ett arabsto så jag förstår ditt dilemma :) I vilken del av Finland bor du? hur långt kan du tänkla dig att åka, semin?

Hej på dig!

Jag bor på västkusten, nära Karleby. Jag hade tänkt köra henne till sem.stationen som finns här i trakten bara jag får ordnat allt det praktiska. Själv då, vad har du för en arab? Var bor du? Har du också tänkt låta betäcka ditt sto?

Hej
Har tyvärr inget tips men är väldigt nyfiken på ditt sto då mitt eget sto har samma stam som din. Tror till och med att de kanske är helsyskon. Är ditt sto undan Kulana?

Vänliga hälsningar Jessica

Hej
Har tyvärr inget tips men är väldigt nyfiken på ditt sto då mitt eget sto har samma stam som din. Tror till och med att de kanske är helsyskon. Är ditt sto undan Kulana?

Vänliga hälsningar Jessica

Jepp, hon är undan Kulana! Har du någon bild på ditt sto? Vilket år är hon fött, hurudant lynne har hon? Skulle vara intressant att veta vad det blivit av henne :)

Här är lite info om mitt sto! http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=351046

Hej på dig!

Jag bor på västkusten, nära Karleby. Jag hade tänkt köra henne till sem.stationen som finns här i trakten bara jag får ordnat allt det praktiska. Själv då, vad har du för en arab? Var bor du? Har du också tänkt låta betäcka ditt sto?

vad roligt, vi bor ju typ nästan grannar, bor själv nära Jakobstad :) hade egentligen tänkt betäcka mitt sto nästa år med en hingst från norra Sverige, men nu har röntgen visat att hon har lösa benbitar + förslitningar så då har jag beslutat att inte betäcka henne trots allt.. har också ett nytt sto på kommande e. Etman som jag hämtar hem till våren :) henne skulle jag gärna avla på i framtiden.. hurudan hingst har du tänkt dig åt ditt sto? har du några funderingar? annars så finns det ju en del hingstar i norra sverige om du kan tänka dig att åka dit med henne :)

Senast ändrad:

Hej!

Vad roligt att du/ni har sto u: Kulana.
Hon är från samma stuteri som min Washington.
Då hette det Stall Nilla men det lades ner-99 om jag inte minns fel.

Angående hingst val så skulle jag försöka ta något högbent.

MVH Linda

Är ju en ganska svår fråga att svara på.. du måste kanske kan specificera dig lite...
Tex, Vad du tänkt använda avkomman till?
Utställning/show, tävling distans/ galopp, eller bara lite egen alround..

Vilka egenskaper hos ditt sto gillar du och vilka egenskaper vill du att hingsten ska kunna bidra med? Stor eller liten Hingst.

Kan du tänka dig att åka till Sverige med stoet eller är semi ett kvar?
(då åker ju även det svenska utbudet ner dramatiskt......)

Många svenska hingsthållare har ju ganska fina hemsidor så du kanske ska söka runt lite och se om du hittar något du gillar!!

*kl*

Tillägger:

Ska hingsten vara friröntgad från cystor?

Är ditt sto CA-testat? Är hon inte det (och du inte är sugen på att göra det) så skulle jag sikta på en hingst som är testad clear.

Puttar upp tråden lite för att få lite fart sätta den i allmänt perspektiv.

Hur många tänker betäcka iår? Köra samma hingst iår som tidigare? Prova något nytt?
Hittat nått som passar bättre än tidigare?

Har ett maiden sto som jag vill skicka till en meriterad erfaren hingst, samt ett sto som bör åka till hingst som står på semin.
Men har få alternativ på båda sidorna, känner mig inte jätte upplyst. Många verkar inte ens annonsera ut sina hingstar i den bemärkelsen...

Hur tänker alla? Avstånd, utställningsmeriter, ridmeriter, stammar, storlek, exteriör mm?

I norra Sverige står en hingst som har bra mankhöjd, är heterozygot skimmel, friröntgad för cystor, CA-fri, har använts i avel även i England och har blivit Svensk Rikschampion och Årets arabgaloppör, samt har lämnat en avelshingst med både galopp- och utställningsmeriter som exporterats till Norge.

Hingsten står i Luleå.

Vad kul att se fler avkommor undan Kulana.
Har själv en pojke född 2007.

Jag har ingen sån riktig "heting" hittils, däremot en del visioner om vad som skulle kunna passa både Sivan och Cilla.
Det jag vet att Sivan behöver är en högbent hingst med en bra och LÅNG hals samt luft under sig.

Jag behöver inte skriva att han ska vara frisk, det är så självklart för mig.
Däremot kan jag tänka mig att frångå om han är avelsvärderad eller ej om han är yngre, jag tycker mig ändå kunna skilja vissa agnar från vissa veten ;)

Cilla skall röntgas snart, men jag har inte jättebråttom om det. Hon ska köras in snart och tar livet med ro just nu.

Det är på ett sätt synd att inte fler här uppe vill använda honom.
Hans möderne är ju så fin.

mm han e fin.. skulle jag ha ett passande sto skulle jag gärna ha en avkomma efter honom..

KL Vad funderar ni andra på för hingstar, finns det nån särskilld hingst som är speciellt intressant i år?

Har du några speciella hingstar som du funderat att betäcka med ?

KL några andra som funderat att betäcka i vår, har ni redan bestämt vilken hingst ni skall ta?

Har du några speciella hingstar som du funderat att betäcka med ?

KL några andra som funderat att betäcka i vår, har ni redan bestämt vilken hingst ni skall ta?

El Carisma: I Finland nära Helsingfors finns det också en skimmelhingst som är jättefin.. honom funderar jag på att använda i framtiden :)

Jag har ingen sån riktig "heting" hittils, däremot en del visioner om vad som skulle kunna passa både Sivan och Cilla.
Det jag vet att Sivan behöver är en högbent hingst med en bra och LÅNG hals samt luft under sig.

Jag behöver inte skriva att han ska vara frisk, det är så självklart för mig.
Däremot kan jag tänka mig att frångå om han är avelsvärderad eller ej om han är yngre, jag tycker mig ändå kunna skilja vissa agnar från vissa veten ;)

Cilla skall röntgas snart, men jag har inte jättebråttom om det. Hon ska köras in snart och tar livet med ro just nu.

Det låter som en beskrivning av Fille ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 697
Senast: kopparberg
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 220
Senast: Vikan
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka