Vilka är era...

Maira

Trådstartare
...bästa tips för att få en så blank häst?

Nu behöver ni inte på grundläggande saker som foder och avmaskning osv, för det känner jag redan till...

Jag tänker mer på lite extra - special sådär! :idea:

Sv: Vilka är era...

Pälsglansa och sen rykta.

Pälsglansa och ha ett täcke med blank insida.

Ha täcke med blank insida.

Borsta med en fårskinsvante utan fingrar.

Borsta med en supermjuk borste.

Dra av hästen med en fuktig handduk.

Ge extra b-vitamin.

ett gammalt arme tips för speciella tillfällen är några få droppar fotogen i 10 liter vatten och att sedan doppa trasa i, vrida ur ordentligt och stryka hästen medhårs efter rejäl ryckt :D jätteblankt blir det :D

tillvardags så täcke med blank insida, massa ryckt och torka med fårskinn :D

Fotogen? :D

Min häst fick väldigt tråkig päls när jag klippte honom denna vintern. Alldeles gråbrun och matt. Får vänta på sommarpälsen...

Bra med varierad motion, bra musklad häst, bra mat och häst som mår bra öht brukar ge fin blank päls:bow:
Extra B-vitaminer vid fällning. Jag tycker det räcker. Har inte behövt mer än så för mycket blanka hästar, man behöver inte ens rykta ofta:p

jag andvänder Hair moisturiser till min häst.
Bara att spraya på och borsta över, jättelätt och dessutom super mot skav!

Brukar börja med att rykta igenom hästen, sedan spraya på och sedan bara borsta över lite snabbt med en vanlig borste.
Efter ridning brukar jag oxå spraya på och borsta över innan jag lägger på täcket.

ett gammalt arme tips för speciella tillfällen är några få droppar fotogen i 10 liter vatten och att sedan doppa trasa i, vrida ur ordentligt och stryka hästen medhårs efter rejäl ryckt :D jätteblankt blir det :D

tillvardags så täcke med blank insida, massa ryckt och torka med fårskinn :D

Byt ut fotogenet mot barnolja och vattnet skall varm varmt. Riktigt varmt. Inte skållhett. Doppa, vrid ur, "rykta". Kanon att köra med direkt efter klippning. Är då jag gör det.

*kl*
Ordentligt med pälsglans över hela kroppen så blir den som en säl, blank. Ungefär lika hala också, min sadel satt inte så värst bra efter det..:rofl:

Jag ryktar alltid efter jag har ridit (borstar så klart innan men ryktar efter) :laugh:

Jag läste en artikel om det för många år sedan, det var något med att porerna öppnade sig så hästarna blev blankare om man ryktade efter ridturen istället för innan.

Mina hästar är iaf blanka och fina, sen är det ju andra faktorer också som spelar in så klart! :laugh:

Jag brukar hälla matolja i hästens foder,(1 dl ponny, 2 dl "stor" häst) hästen e blank o fin efter ett par dagar, men jag måste ändå rykta hästen, men det e ju självklart...:bump:

Omega 3/6, t ex limfröslem. Luktar gott när man häller det i krubban och så blir hästen blank o fin.

Nu behöver ni inte på grundläggande saker som foder och avmaskning osv, för det känner jag redan till...

Jag tänker mer på lite extra - special sådär! :idea:

Egentligen passar hon ju inte i den här tråden...
Min Best, 16 år gammal kallblodstravare, på utställning i oktober. Ett halvt år efter senaste schamponeringen, med endast en snabb rykt för att få bort leran på benen:
24382032.jpg

Hon får analyserat hösilage, morötter, en liten skvätt betfor samt 1/2 dl linfröolja. Rids 4-5 dagar/vecka på ridbana eller i skogen, och går ute minst 13 timmar/dag.

Jag tror att det är väldigt individuellt!! den hästen jag har nu har en väääldigt blank päls...har nog inte haft någon annan häst med sån päls...Min tränare brukar fråga hur mycket jag ryktar egentligen!!:p
och hon sköter jag inte annorlunda från de andra hästarna jag haft...

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka