Vilka är de bästa broddningsverktygen?

Blindbrodd och spärrnyckel.

Det finns en bra gängrens där själva handtaget är en stor gummigrej, med kort tapp (safety spin). Har sett en vanlig gängtapp brytas av och benet på den hästen efter att ha satt ner med hela tappen kvar i skon - du vill inte ens tänka på det utan lugnande inom bekvämt räckhåll.

Om jag planerar att använda brodd, ser jag till att ha blindbrodd hela skoperioden. Alla andra alternativ är för mig rent självplågeri...

Jag använder en insexnyckel för att ta ur och sätta i.
Har inte testat dom du visar, men Anneli på washAP brukar ha bra grejjer som funkar!

En ny broddvärld har öppnat sig för mig! :D Sambon var med på Biltema och där införskaffade vi en hylsnyckel och en skiftnyckel som man ställer om med en liten pigg om man ska skruva i eller ur broddarna. Ett fullkomligt ljuvligt litet verktyg som har förenklat mitt vinterliv nåt helt infernaliskt!:banana: Man skruvar alltså inte runt runt med skiftnyckeln utan den drar själv i eller ur. Lysande idé som antagligen har funnits sen tidernas begynnelse men inte i mitt liv!:love: Att den dessutom kostade skit o ingenting gör inte saken sämre....dock funkar den inte så bra på såna isbrodd som har liksom en ring runt sig.

Jag håller på att bli galen, så det blir nog en tur till biltema. Tack för tipset!
F.ö tappar jag fullständigt humöret på isbroddarna med ring runt. Så fort kanterna är minsta avrundade går ju inte brodden att bemästra öht!

Jag håller på att bli galen, så det blir nog en tur till biltema. Tack för tipset!
F.ö tappar jag fullständigt humöret på isbroddarna med ring runt. Så fort kanterna är minsta avrundade går ju inte brodden att bemästra öht!

En ring är ju rund? Tro fan dom är avrundade då :angel:

Jag broddar ju så sällan så det spelar ingen roll.. på vintern broddar jag på en gång och sen av när det är barmark typ. Än har jag inte behövt brodda...

Jag är evigt tacksam över att Åke inte behöver 4-brodd till skillnad från Sune som gjorde det. Det var ett evigt i- och urskruvande av tåbrodden då. :yuck:

F ö har jag såna där dumma med ring men det är för att jag vann en hel burk en gång och snålheten... osv :angel:

Jag använder en fast, mindre nyckel i storlek 10. Ligger bra i handen, lätt att stoppa i fickan och den "tar inte i någonstans" när jag drar runt brodden och lossar omedelbar om hästen fladdrar iväg. En gängtapp som inte är gammal är A o O och en söm att rensa hålen med. Detta är min favvoutrustning och under förutsättning att hästen står stilla går det kvickt! :)

Fast söm att rensa med är ju kass enligt mig...:) Jag har en sån där liten skruvmejsel, lätt att hålla i o rensar 10 ggr bättre än söm, speciellt när det fastnat stenar. Men denna vintern har ju mitt SPÄRRSKAFT (@Houdinie) varit en sån fantastisk uppfinning att jag saknar ord....:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka