@Dressyrtjejen_97 Hur kommer det sig att du har koll på alla släktingars exakta längd?
Jag har koll på längden på mina närmsta släktingar, eller ja på pappas sida inte 100% på mammas sida!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Dressyrtjejen_97 Hur kommer det sig att du har koll på alla släktingars exakta längd?
Jag undrar också om varför människan skulle få stora ögon och små tår? Vad skulle trigga evolutionen i den riktningen, alltså varför skulle folk med dessa egenskaper sprida sina gener med än andra?Hur långt fram i tiden pratar vi om?
Människan kommer ha större skillnader mellan varandra utseendemässigt. Några har lämnat jorden och bosatt sig på andra planeter och får på så vis en annan bana i evolutionen. Men kommer vara väldigt lik DNA mässigt de som bor kvar på jorden.
Utseendet kommer generellt vara att människan har större ögon mot idag, även något större hjärna. Tårna är väldigt små, nästan borta.
Gröna och blå ögon kommer vara vanligare än idag.
Vilken är drivkraften till att ögonen blir större och tårna försvinner? Evolution kräver ett tryck, att de med större ögon får fler barn än de med små. Vilken skulle den anledningen vara? Samma med tårna, det räcker inte med att någonting är onödigt för att det spontant ska evolutioneras bort.
Så; vilket är det evolutionära trycket för stora ögon och små tår?
Men varför?Det är vad jag tror! Kan ju såklart vara helt fel med. Tänker att synen är så oerhört viktig och förmodligen ännu viktigare i en avlägsen framtid. Tänker mig att även formen på ögonen kommer att ändras något.
Små tår tänker jag att själva foten blir längre men att tårna blir mindre framträdande. Att de kommer finnas kvar men vara mindre tydligt separerade från varandra.
Tår behöver vi ju för balansen. Den förstår jag inte.Det är vad jag tror! Kan ju såklart vara helt fel med. Tänker att synen är så oerhört viktig och förmodligen ännu viktigare i en avlägsen framtid. Tänker mig att även formen på ögonen kommer att ändras något.
Små tår tänker jag att själva foten blir längre men att tårna blir mindre framträdande. Att de kommer finnas kvar men vara mindre tydligt separerade från varandra.
Det är vad jag tror! Kan ju såklart vara helt fel med. Tänker att synen är så oerhört viktig och förmodligen ännu viktigare i en avlägsen framtid. Tänker mig att även formen på ögonen kommer att ändras något.
Jag är inne på ditt spår.Men varför?
Bra syn är långt mindre viktig idag än för 100 eller 1000 år sedan. Idag kan man korrigera med glasögon/linser/operation och dessutom är man inte beroende av bra syn för överlevnad (vi jagar inte vår mat typ). Allt tyder på att synfel blir vanligare, även personer med grava synproblem överlever och får barn.
Och tårna begriper jag inte alls, vad skulle den typen av tår vara för evolutionär fördel?
Jag har också funderat i samma banor. Genetiska defekter och sjukdomar som tidigare sorterades ut är idag kanske inte alls något problem och kan komma att spridas. Det kommer väl ta några generationer innan det slår. men idag föds barn i västvärlden vars både föräldrar och mor/far föräldrar fötts och levt under omständigheter där risken att dö pga sjukdom/arv är lågt. De flesta överlever till vuxen ålder.Jag är inne på ditt spår.
Gissningsvis så blir åtminstone någon illa berörd. Men jag tror att urvalet där människor dog pga att de var sjukare /svagare stannar av då fler överlever pga god sjukvård (västvärlden). Att vi därför får svagare människor rent muskulärt, människor med fler sjukdomar och övriga genetiska fel. Att det blir svårare att föda då fler kvinnor överlever som annars dukat under och därmed sprider de anslagen vidare.
Ja det är sant. Kanske blir tvärtom att vi får sämre syn.Men varför?
Bra syn är långt mindre viktig idag än för 100 eller 1000 år sedan. Idag kan man korrigera med glasögon/linser/operation och dessutom är man inte beroende av bra syn för överlevnad (vi jagar inte vår mat typ). Allt tyder på att synfel blir vanligare, även personer med grava synproblem överlever och får barn.
Och tårna begriper jag inte alls, vad skulle den typen av tår vara för evolutionär fördel?
National geographic har tydligen gjort en bild för år 2050: https://www.google.se/search?q=mank...umans+look+in+the+future&imgrc=MQStluJW4KSfYM:
Men till och med jag lever ju om plus tjugo år hoppas jag så det verkar osannolikt. Däremot kanske om 100-200 år?
Pappa är 100% svensk och född i Sverige.
Ja det är sant. Kanske blir tvärtom att vi får sämre syn.
Tårna har väll succesivt redan blivit mindre. Eller har de stannat av? För inte hade vi så små tår förr?
Men detta är väl just vad tråden handlar om? Vad vi tror???? Då är inte vetenskap så relevant eftersom vi ändå inte vet säkertDefiniera "förr". Menar du att tårna minskat i storlek hos Homo sapiens?
Jag tror du missförstått hur evolution fungerar. Egenskaper och kroppsdelar ändras inte spontant för att det är bra för individen. Ögonen blir inte spontant större för att det skulle vara bra. Egenskaper ändras slumpvis (via mutation), men de egenskaper som är bra sprids då innehavaren får fördelar av egenskapen, och således får fler barn och generna sprids bättre än för de individerna utan den egenskapen. Eller tvärtom för dåliga egenskaper.
Så för att en egenskap (stora ögon) ska spridas måste innehavaren få fler barn än de utan egenskapen. Varför skulle de med större ögon få fler barn i dagens samhälle?
Samma med små tår; varför skulle de med små tår få fler barn?
Det du pratar om liknar mer intelligent design, och det är inte vetenskap utan just en tro.
Lite fakta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution
https://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design
Och nej jag har inte missförstått evolutionen.Men detta är väl just vad tråden handlar om? Vad vi tror???? Då är inte vetenskap så relevant eftersom vi ändå inte vet säkert
Definiera 100% "svensk"
Ok nu ska jag försöka skriva lite.
Det jag menar är om vi _enbart_ ska gå efter vetenskapen så kan ni strunta i mitt första inlägg helt. För det skrev jag efter jag läste TS och tolkade det som att vi enbart skulle gå efter vad vi tror, alltså utan några "vetenskapliga bevis". För ingen kan väl tro att framtidsfilmer är speciellt trovärdiga?
Just fötterna och ögonen var mer än tanke än något djupt resonemang bakom. Lite som att tror jag att människan kommer vara mörkare i hyn? Jättesvårt att säga beror på så många olika saker och hur världen förändras. Så därför tog jag inte upp det utan något helt annat bara för att få någon slags bild av framtidens människa.
Just hur tårna (varför snöa in sig på tår egentligen??) har utvecklats vet jag faktiskt inte. Alltså från den tiden vi började bli människor. Ska försöka ta reda på det.
Jo jag vet att mutationer spelar en enormt stor roll för utvecklingen. Mycket av det vi avlat på hos andra arter är just ursprungligen mutationer.
Vår vita hudfärg var troligtvis mutation som sedan spreds. (Har någon en annan teori vad gäller det kan ni gärna kommentera).
Fast det var det som var syftet. Utan fantasi skulle vi inte haft science fiction. Jag tycker många gånger att framtidsfilmer kan vara intressanta trots att de saknar några som helst vetenskapliga belägg. Om inte annat säger det en del om samtidens människa ser på sig själv och utvecklingen.Men om vi inte grundar sina gissningar på vetenskap, då går vi enbart på fantasi, och då kan man ju önska vad som helst. Vingar, röntgensyn, telepati mm.
Men det är ju knappast intressant tycker jag.
Fast det var det som var syftet. Utan fantasi skulle vi inte haft science fiction. Jag tycker många gånger att framtidsfilmer kan vara intressanta trots att de saknar några som helst vetenskapliga belägg. Om inte annat säger det en del om samtidens människa ser på sig själv och utvecklingen.
Enligt släktforskning fanns släkten/släkterna i Sverige på 1600-talet iaf, enligt kyrkböckerna.