Vildsvinspåhälsning i hagen....

Empalie

Trådstartare
Idag när jag skulle gå ut o släppa ut pållarna upptäckte jag att hagen mittemot stalet var lite uppbökad. Jag släppte ut pållarna, de går i en annan hage och gick sedan närmare för at kolla. Det är de här j*vla vildsvinen som varit här o haft lite roligt! Frågan är hur man skall göra nu för de får bara inte böka upp hela hagen för det blir så ojämnt och hästarna kan ju då inte gå där, den är sååå jämn o fin annars. Jag vill ta tag i detta direkt, vad gör man?Inatt tänkte jag ha el på hagen men sdan måste jag komma på ngt mer hållbart så de inte er sig på trädgård med mera. (hagen ligger nära trdägården!):mad:

Sv: Vildsvinspåhälsning i hagen....

Idag när jag skulle gå ut o släppa ut pållarna upptäckte jag att hagen mittemot stalet var lite uppbökad. Jag släppte ut pållarna, de går i en annan hage och gick sedan närmare för at kolla. Det är de här j*vla vildsvinen som varit här o haft lite roligt! Frågan är hur man skall göra nu för de får bara inte böka upp hela hagen för det blir så ojämnt och hästarna kan ju då inte gå där, den är sååå jämn o fin annars. Jag vill ta tag i detta direkt, vad gör man?Inatt tänkte jag ha el på hagen men sdan måste jag komma på ngt mer hållbart så de inte er sig på trädgård med mera. (hagen ligger nära trdägården!):mad:

Jag tror elstänsel är enda hållbara lösningen.

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vildsvinmannisk.asp

Ja...här går inte vildsvinen in i hagar med elstängsel. Ska stängsla upp vallen också för där har dom börjat böka i hörnen och utmed stenmuren....dom :devil:

Vilda djur kan man inte göra så mycket åt tro jag... Vi hade en fjolårskalv i hagen när hästarna inte var där - hon prejade ner stängsel för ett par hundralappar och smaskade på hösilagebollen med välbehag:cool:
Vi blev av med henne när vi började med portionering av hö istället för fri tillgång, sen gick hon och dog.

Nu har vi besök av två älgar, men dom har inte tagit sig in i hagen ännu.

Hur har ni satt elstängslet, som det var innan till hästarna eller har ni lagt till ngn tråd?
Fick ett tips av en jägare att sätta upp en stolpe mitt i hagen och sätta tyg på indränkt i parfym, lukten vill de tydligen inte gå nära, ngn som provat denna metod?

Nedersta tråden bör sitta längre ner än man normalt sätter till hästar. I länken ovan står att nedersta tråden ska sättas på 15-20 cm höjd.

Runt torp-hustomter i vildsvinstäta områden ser man ju ofta att tomtägarna har satt upp elstängsel mot vildsvin, och då med två trådar på låg höjd.

Jag har min lägsta tråd på 60 cm. Det håller de stora grisarna ute och möjligen att några små kan förirra sig in men de gör inte så stor skada, är min bedömning. De går heller inte så långt från de stora suggorna så det funkar bra med 60 cm för mig.

Har ni el på jämnt eller kan ni ibland avbryta några dagar eller har ni jämnt el på?
Jag tänkte att har man el på nu några dagar kanske de skiter i just dt området och man behöver inte ha det jämnt. Vi har bara nämligen ett aggregat och måste ju ha det där hästara är, flytta det varje kväll känns ju inte så kul!

Kissa i pottan och töm runt hagen !
alt kissa direkt på marken lite här och där !
Fast det blir ju ett evigt pinkande......Men det hjälper !
Hej från hambo

Har ni el på jämnt eller kan ni ibland avbryta några dagar eller har ni jämnt el på?
Jag tänkte att har man el på nu några dagar kanske de skiter i just dt området och man behöver inte ha det jämnt. Vi har bara nämligen ett aggregat och måste ju ha det där hästara är, flytta det varje kväll känns ju inte så kul!
Elen är på jämt då jag har hästar ute jämt:D

Man viltstängslar helt enkelt. Då har man nedersta tråden mycket nära marken ( ca 20 cm), MEN för att kunna ha det måste man ha ett starkt aggregat som klarar vegetation. Försök söka bidrag hos länsstyrelsen. Inte för att vildsvin räknas som rovdjur, men varför inte rovdjursstängsla i samma veva ? Säga att det är för varg, björn eller nåt. Det finns ju i princip lite här och där ändå..så helt lögn är det ju inte.

Hur starkt aggregat har du ? Och det spelar ju ingen roll om man bara har 1 aggregat. Man kan koppla i hop hagarna ändå samt sätta omkopplare så elen inte är på i de hagar hästarna inte vistas i.

Vi har bara nämligen ett aggregat och måste ju ha det där hästara är, flytta det varje kväll känns ju inte så kul!
Har du väldigt långt mellan hagarna? Vi har alla våra hagar kopplade till ett och samma aggregat (som alltid är på). Där vi vill ha avbrott (för vägar) eller "öar" inne i hagen så drar vi matningsledning under mark.

Om man hägnar med fyra trådar (30/60/90/120) så kan man ha alla sorters djur innanför: häst, nöt och får och vildsvinen utanför.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka