Sv: Vildsvin

läste en jakttidning idag där det stod att man kan hälla parfym på trasor och knyta fast i elstängslet för vildsvinen tycker inte om människodoft.

jo...lite rädd att grisarna ger sig på hundarna bör man vara. Speciellt om man har stora hundar blir det riktiga skador. Men det är ju bara om jyckarna sticker och jagar grisar på egen hand och tvingar grisarna att försvara sig. Annars går de ju inte på hundar bara för skoj skull utan håller sig på behörigtavstånd så länge det går.

Våra jyckar jagar väldigt mycket (fem av grannens hönor har strukit med...), så jag tror det är bäst att de hålls kopplade eller i hundgård.

Vi har massor med vildsvin i skogarna här runtomkring och de har bökat sönder en hel del på de åkrar som inte är hägnade, inkluderat min sommarhage som är strömlös på vinterhalvåret. Men de har inte varit inne i mina hagar med ström i staketet.

Det är INTE lätt att jaga vildsvin, tyvärr. De är skygga och återkommer sällan till åtlarna med någon vidare regelbundenhet. Jägarna här i trakten är bekymrade, för det börjar bli stora problem med grisar här.

läste en jakttidning idag där det stod att man kan hälla parfym på trasor och knyta fast i elstängslet för vildsvinen tycker inte om människodoft.

jånna....Haha jag läste trosor! Det hade varit en syn det!

Fast egentligen, borde det inte vara bättre att hänga upp sina använda trosor än trasor med parfym på om man ska ha människodoft??
För pink (urin) tycker då jag är mer människodoft än vad parfym är.
Eller är det bara jag som tänker mysko :confused:

Gör du så. Kan ju lugna dig med att jag aldrig någonsin stött på en endast gis när jag gått med hunden eller ridit trotts att jag bor i det vildsvintätaste området som finns. De är enormt skygga.

När jag läste det här så kom jag att tänka på vad som "hände" mig där vi bodde förut.
Jag var ute på sena eftermiddagen och gick med barnsulkyn och kom till en skogsväg som är jättefin, bestämde mig för att gå in en bit på den vägen.
När jag hade kommit in en bit så kollade jag upp i skogen & fick där se ett vildsvin, fick värsta hjärtklappningen så jag tvärvände och gick så fort jag bara kunde utan att springa (jag trodde jag kanske skulle trigga svinet att följa efter mig om jag sprang :eek: )

När jag kom hem så tvingade jag med mig sambon så att han fick följa med mig tillbaka för att se om det fanns några spår (lite nyfiken mitt i skräcken är man ju:angel: )
Döm om min förvåning och hur dum jag kände mig när det visade sig vara ett låtsasvildsvin som pilbågsskyttarna tränade & tävlade på! :o:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 810
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
M
Hästhantering Ja, hästar begriper man sig aldrig på... Jag har en arabvalack (6 år), som är väldigt ranglåg. I hagen är han alltid den som får äta i...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix