Vildkatten ska till vet...

Haukur

Trådstartare
Sitter här och väntar på att åka iväg till veterinären med min hona. Efter 16 månader som innekatt är hon ff inte tam och idag ska hon kastreras.
Jag är jättenervös för att hon inte ska klara narkosen och vidare nervös för eftervården. Håll tummarna för min lilla skrutta.

Sv: Vildkatten ska till vet...

Jag skall tänka på er idag, det kommer att gå jätte bra, lycka till med den lilla kisen:p

Är det inte numera olagligt att stänga in en fd vildkatt?

Det tror jag knappast. Katter räknas inte, oavsett tamhetsgrad som ett vilt djur. Vad har det med tråden att göra f.ö?
Jag kan garantera att min katta har det betydligt bättre "instängd" med ett överflöd av mat och gossiga sovplatser än utstängd i ett stall där hon får kämpa för maten och inte ser röken av en varm plats 6 av årets 12 månader och dessutom spruta ur sig 3 kullar ungar/år.

awww, det går nog bra..

mina tre vildisar kasterades efter bara ett par månader inne. Visst försvårar det något då jag inte kunde lyfta upp och kolla hur det såg ut efter op .. men de har sett fina ut och är pigga och glada och går åt det mer sociala hållet sakta men säkert :)

kan säga med att jag var jättenervös och nojjig veckan efter ... var ju katthemmet som hämtade och åkte med dem och sen lämnade de av dem här igen. kändes konstigt och de var så ynkliga första dygnen..

awww, det går nog bra..
Det gick bra:) Hon kastrerades igår fm och var pigg och på benen redan vid två.
Det har hittills gått bra att ha koll på såret också för trots att hon inte går att hålla fast är hon ganska lydig så säger jag "ligg" lägger hon sig på rygg och åmar sig och då ser jag hur det ser ut utan att behöva hålla i henne:D
Pojkarna tar väl hand om henne och hon hatar mig inte för att jag fångade henne utan är lika glad och positiv som innan så det verkade gå rätt smärtfritt:D

va skönt :)

min drev mig till vansinne just när hon kom hem (pojken tog det lungt dock) och hoppade upp och ner ur fönstret..runt runt... och jag talade om för henne att hon skulle ta det lungt men tror du hon lyssnade på mig :p

Hehe, det är rätt bra fart på min också, inte så hon är stressad men hon leker och pratar precis lika mycket som vanligt. Trodde hon skulle vara liiite påverkad av operationen i alla fall men hon verkar mest supernöjd med att få vara hemma med sina pojkar:D
När grabbarna kastrerades var dom ynkliga i flera dagar, ville helst bara ligga i knät och bli klappade, mycket "tyck synd om mig" där;) och då är ju ändå en kastration på hankatt ett betydligt mindre ingrepp än kastration på honkatt.

De är väl karlar... Vad väntade du dig? :D

Min honkatt var mest upprörd över sin tratt...

Beror väl lite på hur gammla dom är när man tar dom från "det vilda". Om vildkattmamman dör ska man låta ungarna ligga ute och dö då?

Beror väl lite på hur gammla dom är när man tar dom från "det vilda". Om vildkattmamman dör ska man låta ungarna ligga ute och dö då?

Det beror nog på väldigt många om och men. Jag skulle tro att det handlar om att utsätta dessa katter för så lite stress som möjligt och det varierar ju från fall till fall. Många förvildade katter anpassar sig väldigt bra till inomhuslivet, andra mår som allra bäst om de får fortsätta leva så ostörda som möjligt i en lämplig utomhusmiljö.

Jo, det man vill förhindra är ju onödig långvarig stress hos vissa individer. Katten i TS är ju uppenbarligen tillfreds med tillvaron och kan t o m kommandot för ligg. :D
Eftersom det står bör och inte måste så är det dessutom inte olagligt utan mer en rekommendation.

min vuxna missa (som är strax över två år och verkar tillfreds med inomhus tillvaron) hamnade ju inne av misstag...volontärerna i ett TNR projekt fångade mamma katt och inte lillpojken som jag skulle ha,, så mamma katt har liksom fått stanna :p

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 037
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 926
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar