hanna_shetland

Trådstartare
Hur är det nu? Får man skjuta vildkatter?

Har sedan flera månader haft dagligt besök här på gården av en vildkatt. Katten pissar överallt på gården (luktar f*n!), äter upp maten för vår katt och slåss med grannkatterna. Katten har inget halsband och jag tvivlar på att den tillhör någon då den äter hos oss och närmsta grannen samt är helt vild. Skulle verkligen vilja bli av med honom, hur hemskt det än kan låta.

Så vad är det som gäller?

Sv: Vildkatt

Börja med att annonsera, det kan ju vara en förrymd. Att den verkar vild betyder inte att den är det, mina föräldrars katt (nu 12 år) kan man göra vad som helst med inne (bädda ner i barnvagn t.ex), men ute kan inte ens vi ta i henne. Ta kontakt med ett katthem eller nått först och framförallt kolla med polisen.

Den är inte kastrerad och är tunn, har antagligen mask - verkar knappast som om någon äger den.

Det är ingen i byn som äger den och jag är inte ensam om att vilja bli av med kattskrället.

Med tanke på vart du bor och det inte är någons så skulle jag skuta den, varken den eller ni mår ju bra av det lixom..

I tätort får man inte skjuta katter om man inte har tillstånd av polisen, men i glesbygd har jakträttsinnehavare rätt att avliva ägarlösa katter.

"7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260)." Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

Det finns givetvis bestämmelser för hur avlivningen skall gå till, vad man ska använda för vapen samt vilket avstånd katten skall skjutas från.

"LSFS 1990:14 5 § Vid avlivning med skjutvapen får endast användas vapen tillåtna för jakt samt pistol av kaliber 7.65 eller grövre. Skottet skall avfyras mot bakhuvudet (nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud." Källa: Lantbruksstyrelsens författningssamling

Svaret är enkelt, nej, man får inte skjuta vildkatter hur som helst. Man måste ha tillstånd både från kommunen och polisen. Detta ska man göra oavsett vart man bor. Förmodligen har kommunen egna skyttar, så ta kontakt med kommunen så fort som möjligt.

Här i Västerås gör vi som följer.

Katten anmäls till oss, (katthemmet). Om den konstateras vild, dvs går absolut inte att komma nära osv, så planeras en tid för fälleförsök in. Anmälaren matar katten ungefär samma tid varje dag i en vecka, och på den bokade dagen kommer vi från katthemmet med fällan på den ungefärliga tiden. Den gillras med mat, man går undan och väntar på katten. Går katten i fällan så ska man av djurskyddsskäl inom en timme vara hos veterinären för avlivning.

Vi gör max 3 försök beroende på resultat. Vissa gånger ser man ju inte ens till katten, andra gånger går den bara runt fällan. Om det inte funkar med fällan tas kontakt med skytt, efter att tillstånd från polisen är klart. Polisen måste alltid underrättas.

Skytten bestämmer sedan själv tid med anmälaren, vi på katthemmet har gjort vårt jobb.
Skytten provar ibland även han med fälla, men det är inte alltid det fungerar det heller. Då skjuter han på håll.

Jag har samma problem som du.

Tog kontakt med miljö och hälsa på kommunalkontoret och frågade vad jag skulle göra, hade först ringt runt till diverse katthem mm, men ingen ville ta emot katten, han hade vart här och spökat i 3 år och jagat bort 4 av mina kastrerade och öronmärkta katter. :devil:

Man kan säga att jag tröttnat på skador och veträkningarna+ att de katter som försvann aldrig kommit hem igen :cry:

Fick av henne på miljökontoret låna en kattfälla och bad en granne med jaktlicens avliva katten.
Det kändes hårt men nödvändigt.

Ring till din kommun och kolla, om du kan låna en fälla.

:bow:

Tack! Det var precis det svaret jag ville ha! Ska ringa och höra ang. fälla - kan tänka mig att min katt kommer gå in där ett antal gånger om det finns mat :D

Problemet är att katten är så skygg, hoppas en fälla fungerar. Känns trist men precis som det var för dig, är det här ett problem för oss.

Usch... Ville bara säga att det är så synd att det ska bli så där... Om katten blivit omhändertagen där han i från början kom ifrån kanske detta inte hänt... :(

Fast jag tycker det är helt rätt att avliva den, som död kan han ju inte lida... Men snyft iaf att det överhuvudtaget händer. :cry:

Men Pernilla då :eek:

Så FÅR man ju inte göra ;) :angel:

Nejdå, helt seriöst, går det att fixa på ett bra sätt så kommer vi såklart göra det. Både pappa och Simon har ju jaktlicens/jakträtt men problemet är nog att komma tillräckligt nära, hoppas att det går att ordna med en fälla.

Det finns mycket sommarstugor här så risken är ju ganska stor att han varit sommarkatt eller något sånt och nu fått leva vild i flera år. Det är skittrist!

Den vildkatt som härjade här gick in i fällan första gången jag gillrade den.
MEN den var oerhört stressad så jag la en filt över buren till grannen kom som "hjälpte" mig.

Efter ett tag så kom en annan katt hit och härjade, också okastrerad men såg mkt fin ut.
Efter 3 veckor av sökande efter ägaren så gav jag upp.
Den gick in i fällan på 10 min, men då hade jag inte kollat med grannen så jag hörde med grannbonden ett par km bort och fick släppa ut honom där.
Han stannade kvar hos dem så det kändes skönt.
Nu har jag en tredje som kommer och går men han har hittills varit snäll och då bryr jag mig inte om honom.

Märkte att jag fick problem med vildkatter efter att min gamla hund dog. Han jagade alltid främmande katter.
Min nya hund jagar tyvär hästar så han kan intre vara lös. :devil:

Jag har försökt "bussa" hunden på den men hoppar bara över staketet så kommer inte hunden längre. Ska ringa kommunen och höra angående fällan.

Tack alla som svarat! :)

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 214
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 797
Senast: Sassy
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har... 2
Svar
25
· Visningar
2 729
Katthälsa Ok - grannen (som har en djurhistoria jag inte i övrigt vill gå in på här) har en katt. Ungefär 14 år gammal. Okastrerad hankatt, lever... 2
Svar
23
· Visningar
3 527
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka