Vildhäst efter vila?

Djurjouren

Trådstartare
Jag är inne i en period där jag är totalt ointresserad av hästar. De går på bete och jag ger dem vatten och ser till att de är hela men thats it. De bara går och skrotar och har gjort i kanske en månad eller så.
De komme gärna fram och sällskapar med mig när jag är i hagen och ställer sig bredvid och sover oc slappar.

Frö några dagar sen så skulle jag fånga ín en häst och det gick inte. Han spelade vildhäst och var nojjig för allt. Jag har aLDRIG haft fångproblem med honom och inte ens en av tjejerna i stallet som han älskar och som bara pusar på honom kunde fånga honom.Fick in honom till slut och släppe ut honom igen efter att han skotts och i dag var det samma visa, omöjlig att fånga....
Min fråga är om det är vanligt att isläningar efter lång vila på betet brukar återgå till att vara vildhästar?
störig egenskap....

Jag har en mycket känslig och vad man kan säga - periodvis
svårfångad pålle. När jag köpte honom var han så gott som ohanterad och jag har jobbat hårt för att få hans förtroende. Han är idag fyra år, och jag har just påbörjat arbetet med att så småningom sätta igång honom med inridning och allt vad det innebär.
Så länge jag regelbundet, varje, varje dag jobbar med honom har jag inga problem att fånga in honom, även om jag får fjäska duktigt för honom vissa dagar, och mycket noggrannt "läsa av" honom för att veta hur jag ska förhålla mig för honom i hagen. Gör jag minsta fel så är det helkört att fånga honom. Gör jag några dagars uppehåll i den dagliga kontakten med honom, så är det sedan helkört att fånga honom. Då är vi tillbaka på ruta ett igen. Och då gäller det att fjäska, fjäska och fjäska för honom. Sen går det bra - till nästa uppehåll. Han ger sig så snart jag fått armen om hans huvud - då lägger han ner rollen som vildhäst. Han är helt klart ett ämne för en oscars-statyett i konsten att agera svårflörtad vissa dagar...
Ibland blir jag så frustrerad att jag högt har dikterat tillsaluannonsen för honom när han viftar förbi mig i världens läckraste gångarter, pekat finger och hotat med "GRIMMA PÅ SERRÖ GRABBEN!", men han ser bara gladare ut ju mer frustrerad jag blir.
Men, sen är leken inte rolig längre, och då blir han snällopålle igen, till nästa gång han gått "för länge" som vildhästen i hagen....

Känner igen det där. Det samma hände för mig och en av mina hästar. Så det är nog inte helt ovanligt. Det kan räcka med en vecka eller två på bete utan "jobb" så förvildar en del sig direkt. Ungefär som, "ha ha matte, du kan inte ta mig"... Men det brukar gå över så fort man börjar ta in dem igen.

/Linda.

Förvildningen är positiv för både två- och fyrbenta. Man behöver få vila från varann ibland ! Jag tror det gör gott för små instängda hästsjälar att få känna sig oberoende en period :)

Låt du dom vara vilda, det går snabbt över igen när du vill börja greja med dem regelbundet.

Alternativet att de skulle sura och deppa över att inte bli infångade vore ju värre, för set skulle ju en dåligt samvete :crazy:

Ja men han är såld ju....... Känns inte kul att lämna bort en häst som jag påstått vara lättfångad :crazy:

Ja, de blir ganska så fort förvildade.
Särskilt importerna.

Jag ser det som possitivt att de kan slappna av och återgå till att bara vara hästar.
Då vet jag ju säkert att de har vilat från människan.

Men sedan så får man ju promenera.
Det är bara att ta på sig bra skor, äta och dricka ordentligt och gå på toa.
Sedan så tar man med sig grimman och går efter hästen tills att den ger upp.
Det kan ta en timme ellet två, men de ger alltid upp till slut.
Man får inte avbryta promenaden, då får man promenera i fyra timmar nästa gång.
Inte heller försöka fånga hästen utan att den har givit upp, då så får man gå en timme till.

Sedan tar man bara in hästen och ger den litet kraftfoder och mineraler, som man ju anser att den definitivt "måste ha".
Och så släpper man ut den igen.
Nästa dag tar det en halvtimme.
Och efter ett par dagar är man nere till under minuten.

Och voila, en lättfångad häst.
Funkar på alla hästar i alla lägen.

Lycka till!

En förklaring som jag fick på det var att hästen ser dig som ledare, när du sen försvinner och inte hanterar hästen på ett litet tag så tror den att du har gjort som ledarna gör i det vilda; dött eller bytt flock. När du sen kommer tillbaka är du egentligen inte ledare längre.

/Linda

Min häst behöver ingen vila för att förvandlas till vildhäst - snarare tvärt om! Har jag varit borta en längre period är han väldigt angelägen om att bli fångad i hagen. Men ibland får han perioder då har roar sig med att leka vildhäst. Från att ena dagen vara lättfångad till att nästa dag vara omöjlig... Ibland är det bara någon enstaka dag han testar mitt tålamod på detta sätt, men ofta håller det i sig någon vecka i alla fall när han väl börjat. Det är vanligast på våren och försommaren så jag brukar säga att han har "vårkänslor". Ibland går han då iväg så snart jag närmar mig, men ofta får jag komma fram och klappa - det är först när jag ska trä på grimman som han låtsas bli jätterädd och springer iväg. Men "rädslan" spelar han inte särskilt övertygande, för han brukar trava runt, runt mig i "lagom" stora cirklar så att jag inte ska nå honom, med krökt nacke och underbart fjädrande steg... AAARG blir jag - men han tycker uppenbarligen att det är jättekul!!!

kan det vara så enkelt att de har allt de behöver i hagen gott om mat, kompisar mm ? under perioder då de fodras inne så hänger de kanske med för att de vet att de får mat när de kommer in, eller går de kanske på lösdrift även under vintern? Om du har ledarskapet borde väl hästen iofs följa med oavsett om den får mat eller inte, svårfångade hästar (som gått att fånga tidigare)brukar ju bero på att det av ngn anledning inte händer ngt positivt när de blivit fångade (fast det ör svårt att konkurrera med gott gräs ;)). Eller kaske vet hästen att den är såld och vill inte flytta från dej :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka