Vildbin i skorssten

Apollo 13

Trådstartare
Vi har en dubbelpipig skorssten och i den ena pipan, som vi aldrig eldar i, bor det massa vildbin och har gjort i flera år. Jag hade inte brytt mig om det (snarare jublat!) om det inte vore så att det kommer in massa bin genom ventilationen och krälar sedan runt på golvet där mina två barn även krälar runt.
Problemet är ju att jag verkligen inte vill döda dem så jag vill inte ringa antisimex, för dom har väl bara ihjäl dem?
Hur kan jag göra? Finns det några bikramare man kan få hjälp av eller finns det något bra knep så man får dem att flytta utan att döda dem?

Vi har en dubbelpipig skorssten och i den ena pipan, som vi aldrig eldar i, bor det massa vildbin och har gjort i flera år. Jag hade inte brytt mig om det (snarare jublat!) om det inte vore så att det kommer in massa bin genom ventilationen och krälar sedan runt på golvet där mina två barn även krälar runt.
Problemet är ju att jag verkligen inte vill döda dem så jag vill inte ringa antisimex, för dom har väl bara ihjäl dem?
Hur kan jag göra? Finns det några bikramare man kan få hjälp av eller finns det något bra knep så man får dem att flytta utan att döda dem?

Jag tror att det finns bra bifolk här, läste en bitråd på "Andra djur" i somras, hoppas att de hittar hit :)

Jag vet egentligen nästan ingenting om bin, men stöter på det då och då i jobbet (skadedjurstekniker).
Har pratat med biodlare, men de flesta säger att det inte är mycket att göra. De är svåra att flytta på tydligen. Jag brukar vilja försöka, biologhjärtat blöder varje gång någon vill utrota dem, men jag vet inte alls hur..

Kan du inte sätta in ett finmaskigt nät i skorstenen som stoppar bina från att komma in i huset?

Svarar alla

Jag har googlat lite och hittat en biodlarförening i området och fått nr till en bitillsynsman (hehe) som jag ska kontakta och se om han ev kan hjälpa mig. Det vore verkligen jätte tråkigt att döda dem.

Ang nät så har vi försökt täppa till så gott vi kan, men de lyckas ändå alltid ta sig in och vi vet inte ens vart de tar sig in. När har vi dock inte testat så det testar jag om det inte går att flytta dem.

I somras svärmade (WOW!) de och vi blev jätte glada för vi trodde att de flyttade... Men det visade sig att det bara var en del av dem som flyttade eftersom de blivit så himla många! Men tack och lov har bara en av döttrarna blivit stungna en gång inomhus.. Och en ute på gräsmattan men det känns mer ok ^^

Kan du elda lite i pipan de befinner sig i så det börjar ryka? Har du tur så evakuerar de sig, men man brukar få hålla på ett tag så de inte kommer tillbaka.

Det går eventuellt att flytta samhället, men då måste man få med sig drottningen. Bisamhället samlas kring drottningen, och om man väl lyckas flytta på henne så är samhället borta sen (däremot om det finns tillräckligt många bin kvar i samhället så kan dom ev. driva upp en ny drottning, så det gäller att få med sig drottning + tillräckligt med bimassa). Får man väl med sig drottningen kan det vara bra att flytta samhället över ett par kilometer bort, så att dom inte flyger tillbaka, samt (om det är möjligt) att riva bort vaxkakorna och cellerna från skorstenen och försöka ta bort så mycket som möjligt av deras byggnationer, annars finns det en risk att något annat bisamhälle tycker att det ser ut som ett najs plejs att bo på och flyttar in... :)

Bra att du tar kontakt med bitillsyningsman, den personen borde kunna hjälpa dig!

Vi hade bin i vår skorsten i somras. Tog kontakt med biodlare. Men dom sa att dom kan bara flytta samhällen som är max 24-36 tim gamla för sen har dom börjat bygga upp samhället med vax mm o då gör dom inte att flytta eftersom det blir omöjligt att få med drottningen.

Vi fick tag i en som precis börjat med biodling o han provade. Resultatet vart bara att det vart ett mindre samhälle kvar.

Vi hade oxå hur mycket bin som helst inne (framförallt innan vi fattade vad det var o var dom kom ifrån). Jag jublade och blommorna blommade som aldrig förr ute o massa frukter fick vi :)

Vi eldar i den skorstenen och var tvungen att ringa anticimex nu i höst då sotaren vägrade sota skorstenen...

Försöker du få bina flyttade nu kan du lika gärna ringa Anticimex på en gång då de kommer att dö iaf. De klarar inte att flytta så här års när de förbereder sig för vintern.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
Äldre En av de konstigare trådar jag startat i min blygsamma Buke-karriär, men det här är faktiskt ett problem på riktigt! (moderator får...
Svar
18
· Visningar
3 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka