Vild katt RÅD!!

Pallas_Athena

Trådstartare
Hej alla

det är så att vi med hjälp av kattkommando har fångat in en vildkatt som troligtvis är dräktig .

vi fångade henne då hon går mellan bilarna och över mycket trafikerad väg varje dag,och vi vill inte att hon får kattungarna ute i detta.

min sambo sa "den ska bara vara här en liten stund tills den får ny ägare" han e så gullig gissa vem som gick och sa godnatt till henne när vi hämtat henne:love:

men nu till sak hur ska jag gör hon är väldigt skygg och blev infångad i minkfälla så hon e fortfarande lite skakis.
hämtade henne halv två inatt då dom ringde och sa att hon var inne i buren.
hon sitter inne i våran dusch där jag stängt och hon har mat,vatten,kattlåda och en handduk.

hur ska ja börja vänja henne med mig?
jag har haft öppen dörren och gått runt och diskat och pratat med henne samtidigt men hon gömmer sig bakom lådan.
pressar henne inte till ngt utan låter henne vara ifred så mycket ja kan.

snälla buke människor jag behöver goda råd:)

Sv: Vild katt RÅD!!

Antar att det är en vildkatt och inte bara en vild katt? ;)

Hade en väninna som jobbade på katthem förut, och hon sa att det enda som var att göra var att ge katterna mycket tid. Så att de får lära sig att människorna inte är farliga, och att de helst ska söka upp kontakten själv så man inte pressar dem för fort.
Tycker det låter bra som du har gjort, inred en mysig trygg hörna dit hon kan gömma sig om hon tycker det är otäckt. Sitt och läs på stund på toaletten (hon bodde i badrummet va?) försök umgås kravlöst och vänta ut henne. :)

Senast ändrad av en moderator:

tusen tack har tänkt göra så.. hon är jättefin våran lilla prinsessa :love:
men får hitta ngn annanstans blir lite jobbigt i duschen då man måste dit varje dag:D

Popeye kom med bra tips: Det viktigaste är att inte pressa fram något!
Försök att inte möta hennes blick utan titta gärna bort och kisa eller blinka mot henne med kisande ögon.
Det gör katter för att visa sig vänligt inställda.
Lycka till och bra att det finns sådana som dig och din sambo!:)

Håller med Heulwen. Blinka långsamt mot katten, i övrigt låt henne vara. Visa henne att hon är en naturlig del av er familj, men gå inte mot henne. Sätt ner mat, rensa låda o lev som vanligt. Prata med henne när ni passerar, men sträck inte fram händer uppifrån etc.

När jag tämjde Pumba så bodde jag på golvet de första dagarna. Jag la madrass på golvet, och låg där o kollade på tv, snackade lite med honom osv. Tre dagar senare kom han upp på madrassen på natten när jag låg o halvsov. Han sökte kontakt. Jag rörde mig inte en millimeter....lät honom bara nosa på mig. När han gjort det så la han sig nedanför madrassen, o låg där tills jag vaknade. Då gick han undan.

Det kommer ta tid, det kommer kräva tålamod, men det går som sagt inte att pressa fram nåt. låt katten komma självmant.

tack båda för supertips. ska göra det med blinkningar det hade jag ingen aning om.
jag låter henne vara så mycket jag bara kan och pratar och förbereder henne för att ja kommer in. hon börjar tom blunda nu när jag är inärheten. imorse så stirra hon och ögongn var väldigt oroliga.
hon är så vacker lilla prinsessan

nu har våran lilla honkatt lyckats dra loss listen vid diskmaskinen och köksskåpen och lagt sig där inne...hur lyckas hon:confused:

igår hade vi främmat och hon var riktigt lugn och inte stirrig utan log i fönstret och kollade ut.
hon sköter sig jätte bra men har nog aldrig varit inne katt förut.

vet ni ngn som vill ha en jätte söt dam som är vild och inte kan hanteras,ej gå på lådan,dräktig och aldrig avmaskad eller ngt sådant så hör av er:p :D

Liknande trådar

Katthälsa Jag hämtade i december hem två kattungar ur en snödriva hos en tant ute i skogen. Dom var totalt 3 stycken men en annan tjej tog den...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: EmmaW
·
Katthälsa Hej allihopa, tänkte fråga er om ett litet råd. Vi fick hem en (innekatt) i fredags 30/11. Ägaren valde mig för att den skulle bo inne...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 318
Senast: ptr
·
A
Övr. Katt Vi har en kattunge på ca 3 veckor som hittills har bott inomhus ca 2 veckor av sitt liv. Idag vände jag ryggen till i max 5 min och då...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Sol
·
Gravid - 1år Sålde kattungar i helgen, det gick över förväntan bra o ett av paren som köpte en unge kom tillbaka senare på kvällen och hämtade en...
Svar
10
· Visningar
2 300
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?