vild i hage/box..

sweep

Trådstartare
Jag har ett litet problem. Har två hästar varav en är skadad och ska stå i liten hage om han är lugn och om han inte är det så ska han stå på box.

Problem är att när jag tar ut den andra hästen så blir den skadade helt vild o boxen och går runt runt och bockar och stegrar sig och är inte det minsta lugn och detta är ju inte bra för hans skada (muskel som blivit lite trasig i höger fram)
Så jag tog tog ut honom i en liten hage (6*7meter typ) och då var han lugn först för då stog den andra hästen bredvid honom men så fort den andra hästen går mer än 3 meter bort så börjar den skadade att gå fram o tillbaka och sen börjar han hoppa o stutsa och busa..

Så jag fick ta in båda två för då håller han sig lugn.. Men det känns ju inte så kul att ha båda två på boxvila när det bara är den ena som behöver det..

Hur ska jag lösa detta på ett sätt som passar båda hästarna???
Dom får INTE gå tillsammans för då kan skadan bli värre då dom leker en del.

Sv: vild i hage/box..

När vi hade häst som skulle stå i halthage, byggde vi runt en liten hage brevid så halt-hästen hade sällskap hela tiden.

ja det är så jag har gjort men så fort den friska hästen går mera än 3 meter från den skadade hästen så blir han helt galen så det funkar ju inte.

Ja... det är ju inte jättelätt att hålla dem lugna alla gånger...
Jag har ju en sjuk och en frisk. Har gjort så att det står inne på nätterna och i sjukhage på dagarna för att de ska få lite variation. Flyttar även runt sjukhagen varannan dag för att det inte ska bli söndertrampat. Vi har provat oss fram och lugnast var att de fick stå i samma sjukhage, men då är mina också som ler&långhalm. Den friska står hellre i sjukhage med kompisen och äter hö, än i stora hagen med gräs på fel sida om staketet. Lycka till! :D

Jag hade nog konsulterat den behandlande veterinären.

När inget läge funkar sas, och skadan riskerar att förvärras hur man än bär sig åt så känns det som att vet lär få säga sitt. Kanske finns något "milt lugnande" som kan vara värt att ge, för att hålla situationen under kontroll åtminstone en kortare period?

tyvärr så är det inget alternativ att dom går ihop då unghästen inte får bråka/busa med den skadade alls..

Jag testade nu förut idag att göra en stor "sjukhage" som han får gå ensam i.. och det FUNKAR!
Huvudsaken är ju att han håller sig lugn och inte busar/springer/bråkar med den andra hästen.. Nu går han lugnt runt och äter gräs i sin stora sjukhage.
Och den andra är också lugn. Så detta borde ju vara helt okej eftersom han är lugn fast att hagen är större än vad den ska vara. Han ska ju röra på sig lite granna

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 544

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka