vild-fågelunge

Sv: vild-fågelunge

Ja, jättesynd o jag är en så hemsk människa. Det kanske vore bättre hon hade legat död brevid sitt syskon som mina föräldrar hittade på marken dagen efter?

Jag vad hade det gjort?

Hur tror du naturen fungerar?

Eller vad menar du, ska inte skatbarn ex få mat????, vad tror du de lever av, maskrosblad???

*Kl*

Jag förstår inte inställningen i denna tråd. Varför skulle man inte kunna ta hand om och ge en unge chansen till ett liv när alternativet är säker död?

Vet av erfarenhet att just vilda talgoxar är lätta att få tama, dvs handtama. Mina föräldrar lyckades med detta under många år och med många talgoxar. Därför tror jag inte att just tamheten är något problem, när fågeln ska ut i det fria livet igen.

När ungen blir tillräckligt vuxen för att klara livet därute, så kommer dom naturliga instinkterna snabbt att ta över vad gäller födosök mm. Därefter är det mesta en fråga om tur och otur, precis som för alla andra fåglar.
Jag tycker TS verkar ha det förnuft som behövs för att ge den en bra start och övergång till livet som fri fågel.

LIA

För ett par år sedan kom grannen in med en svart dunboll. Det var också en talgoxe :love:
Lille Pip växte upp och flygtränades till slut ute i trädgården. Under en veckas tid kom han gladeligen tillbaka till buren för att göra kväller och sova. Men en dag så var han bara borta. Naturligtvis hoppas vi att han hittade sina polare som häckade runt i äppelträden och slog följe med dem.
Jag kan ju tipsa om att maggots är en hit för dessa små dunbollar. Som träning kan man ta in bladlusangripna grenar och även såna som är angripna av de där äckliga larverna.
Lycka till!

Jag är inte trångsynt, däremot gått utbildning inom viltrehabilitering.

Om man nu anser att det är alldeles fruktansvärt att ett djur dör (vilket jag inte gör, och hade jag trott att ungen skulle möta en plågsam död så hade jag haft ihjäl det ja) och inte kan nå boet, så ringer man närmaste viltrehabcenter och ser till att de gör jobbet, eftersom de gör det rätt.

Lagen om 48 timmar finns av en anledning.

Om TS nu redan har gjort fågeln orädd för exempelvis hundar, är det lämpligt att släppa ut den och låta det bli ett lotteri om den överlever eller ej? Kanske hon kan erbjuda den ett bra liv vid liv.

Läs mitt allra första inlägg :). Jag håller med om att det bästa är att den kommer till en viltvårdare, de kanske till och med har fler talgoxeungar där.

TS: Det verkar ju som om Majken hade en himla tur att du hittade henne. Men ofta är det så att folk plockar upp ungar helt i onödan, så verkar ju inte detta fallet vara om resten av ungarna låg döda på marken!? :eek:

Själv plockade jag på mig en skatunge som hoppade omkring på marken alldeles själv en gång eftersom jag trodde katterna skulle ta den, gick genast in på internet och började googla järnet. Svaret jag fick var: STOPPA TILLBAKA DEN! Så jag gick tillbaka, och visst kom mamma och pappa skata och hämtade pyret. Arga var de också :o

Jag ville mest dra in lite perspektiv i tråden. Tycker också det är synd att vi gör tamdjur av vilda djur. Men när de väl är domesticerade måste vi försöka erbjuda djuren ett så naturligt liv som möjligt. Om TS nu redan har gjort fågeln orädd för exempelvis hundar, är det lämpligt att släppa ut den och låta det bli ett lotteri om den överlever eller ej? Kanske hon kan erbjuda den ett bra liv vid liv.

Fast bäst ur alla synpunkter är förstås att lämna pyret till en viltvårdare. :)

Bara för att: TS fågel är inte domesticerad och kommer aldrig bli. Domesticering tar flera generationer. Tam kan den däremot bli.

Vet inte om ni har kvar den lille ännu?
Om ni har det så skulle ni kunna ta den till Fågelcentralen i Kungälv. Vi har åkt dit några gånger med skadade fåglar och de tar bra hand om dem där och sen släpps de ut när de är färdiga för det. De har hägn också så att de inte blir för tama.
Har för mig att ni bor i Annebergstrakten så det är ju inte så görlångt att åka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka