vild-fågelunge

kvandi

Trådstartare
Sitter just nu med en liten dunboll i min hand... Närmare bestämt en liten liten talgoxe-bäbis som förrirrat sig ut på ett hustak o fått typ vätskebrist/solsting igår(den ramlade ner efter en stund). Vi vet inte vart boet var så fågelungen fick flytta med hem när vi väl hade fått i den lite vätska... (Det var 31grader i skuggan igår, det vore mord att sätta ut den på taket igen).

Är det nån mer här som nån gång tagit hand om en fågelunge för liten för att sörja för sig själv?

Våran lilla Pippi verkar trivas i sitt nya fågelbo i en gammal mini-bur, o verkar gilla sin nya huvuddiet -kattungekattmat o köttfärs. Av nån anledning finns här knappt en endaste fluga/insekt nu? Men får vi fatt i flugor så sväljer hon det oxå med stor aptit.

Känns lite konstigt att den lille tösen en dag skall ut o klara sig själv, men det vet väl automatiskt hur man jagar antar jag... Bara den inte hovrar vid kattmatskålen bara :angel:

Sv: vild-fågelunge

stackarn!
kan den inte flyga alls? jag har tagit hand om flera olika fågelungar men bara dom har fått vila och näring så har dom kunnat flyga upp i ett träd och föräldrarna har varit och hämtat den. har ofta tagit ut fågeln i en korg och när den hör andra fåglar så piper den, vilket föräldrarna känner igen.

tror det kan vara svårt att släppa ut den sen om du behåller den länge, då kanske du får ha den som husdjur.

husdjur, vilket är olagligt.

kl*
När den fått vatten och mat, sätt ut den i ett träd eller under taket så fort som möjligt. Där har den störst chans (om man inte lämnar in den till någon vilträddare)

Nu var det ett par dagar sedan vi tog oss an den lille. Då var hon inte flygfärdig. Igår började hon flyga o nu far hon runt här inne i huset o blir bättre o bättre på att sikta in vart hon skall. Däremot visar hon inga tendenser att jaga själv. Hon sitter o skriker på fågelunge-manér. Det räckte jag hade buren ute i några minuter igår så kom våra katter fram med jaktsmyg... Pippi skulle inte överleva länge ute, så som hon sitter o skriker helt ohämmat så tar det nog inte lång tid till katterna eller skatorna tar henne.

Har ingen aning om hur jag skall lösa det här. Jag tror inte hon skulle överleva utan hjälp ute... Men hon får följa med ut o rensa ogräs idag så får vi se vad hon tar sig för. Måste fånga/stänga in katterna först bara...

Hon bor nu f.ö. 2,5mil ifrån där vi hittade henne. Tror inte hennes föräldrar skulle bry sig 6 dagar senare, o där är ännu fler skator o katter... Vi bor iaf ute i skogen :)

Håll tummarna för henne iaf, lilla pipmaja.

det vet jag väl.

men du tycker kanske det är bättre att sätta ut ett djur som inte kan skaffa sig mat på egen hand?

Här är hon, "Majken" som hon heter...
majk.jpg

Hon fick va lös en liten stund ute, flög några korta sträckor, men hon landar på marken o det e inte vidare smart. Katterna lyckades jag inte få instängda så vi vågade inte mer.

Jag kan dock enkelt konstatera att hon e inte vild, hon e helt tam. Så lagen om att man inte får hålla vilda djur som husdjur stämmer inte på oss :D hon e så långt från vild man kan komma ;)

Vi hoppas att hon skall bevisa att hon kan klara sig själv men jag är tveksam. Hon verkar ta tid på sig o ju längre vi har henne ju tamare blir hon. I dagsläget e hon inte rädd för hundarna t.ex. -hur bra e det i det vilda? Hon dricker inte själv, äter inte själv. Men vi får se, jag är rejält splittrad! Hon e ju värsta lilla bäbisen, vid kl 21.00(snart) är det som om nån slår en klubba i huvudet på henne, då somnar hon -helst ligger hon ihopkurad i handen. O vem skulle inte bli :love: över det? ( jag tror t.o.m. hon somnade nu, det blev plötsligt tyst i soffan...) Annars är här ett fasligt liv hela dagarna, hon tjattrar konstant. O hon skall ju ha mat en gång i timmen minst så hon är med överallt, hon har t.o.m. åkt båt och bil... Sikken vildfågel va? :angel:

Bäbis :love:
Jag tror jag hade vart så jävlig att jag hade behållt henne som tamfågel om jag var du, hade inte vågat släppa ut sötnosen när det var tid för det ändå... och att släppa ut henne NU, bara sådär, är inte på frågan i alla fall, då dör hon garanterat.

Om du har planer på att hon ska bo ute i naturen som vildfågel tillslut hade jag dock lämnat henne till någon vilträddare/center, där vet de hur man ska göra för att de ska få en bra chans ute i det fria.

Lycka till! :D

H*n har säker ramlat ur ett bo som var ovanför taket ni hittade henne/honom på så nästa gång ni hittar en fågelunge - försök sätta tillbaks den i boet...

Men söt är den. :D :angel:

Hur tam hon än är kommer det alltid vara ett vilt djur. Det handlar inte om hur individen i fråga beter sig utan om ifall arten finns vild i Sverige eller inte.

*kl*

En av våra vanligaste tamfåglar undulaten är ursprungligen vild (många papegojarter med dem, givetvis) och lever fortfarande vilt i Australien. Det kunde lika gärna varit australienarna som hade talgoxar som tamfåglar. Vad är skillnaden? Fågel som fågel, alla ska väl få leva ett så fritt liv som möjligt. En tamfågel kan leva ett ok liv i voljär.

Bara filosoferar. :angel:

Skillnaden är att undulaterna är domesticerade (och har varit det i över hundra år, det är alltså inte de vilda undulaterna som lever i australien vi håller som tamfåglar.) och det är inte talgoxen.

Det förstår jag. Men en undulat var väl den första. En talgoxe skulle också kunna vara den första.

Teoretiskt sett skulle det kunna gå. Frågan är om de verkligen är lämpliga som husdjur, även efter 100 års avel. Deras föda under sommaren består av insekter. De kanske inte alls blir så tama som en undulat blir. De skiter löst också har jag för mig, till skillnad från undulater som skiter "hårt" och därmed är lätta att hålla rent efter. Finns hur mycket som helst som spelar in här.

Frågan är om det är särskilt många som verkligen skulle vara intresserad av att hålla talgoxar som husdjur? Kanske hade fungerat superbra, kanske inte. Det lär vi inte få veta eftersom det inte är tillåtet.

Hur som helst är det synd att ta ett vilt djur och försöka göra tamdjur av det, när vi redan har en uppsjö av domesticerade djur att välja mellan. Låt de vilda djuren få vara fria.

Senast ändrad:

Kl

Att den inte jagar än beror på att den är ALLDELES för ung. Den är ju bara en liten ullboll! Om ni håller liv i den tills den blir mer självständig så kommer den nog att försöka. Här utanför matar skatorna sina ungar fortfarande, och då är ungarna lika stora som föräldrarna.

Jag ville mest dra in lite perspektiv i tråden. Tycker också det är synd att vi gör tamdjur av vilda djur. Men när de väl är domesticerade måste vi försöka erbjuda djuren ett så naturligt liv som möjligt. Om TS nu redan har gjort fågeln orädd för exempelvis hundar, är det lämpligt att släppa ut den och låta det bli ett lotteri om den överlever eller ej? Kanske hon kan erbjuda den ett bra liv vid liv.

Fast bäst ur alla synpunkter är förstås att lämna pyret till en viltvårdare. :)

Skitsöt måhända, men olagligt efter 48 timmar och jag tycker det är så jäkla synd att folk gör såhär. :(

Jag tipsar om vad Katastrofhjälp fåglar och vilt skriver om djurungar:
http://www.kfv-sydvast.se/article07.asp

Ja, jättesynd o jag är en så hemsk människa. Det kanske vore bättre hon hade legat död brevid sitt syskon som mina föräldrar hittade på marken dagen efter? Eller vi kanske borde ha slängt henne i väggen när vi hittade henne? Lämnat henne för sitt öde att dö av vätskebrist? O vart boet var nånstans har vi ingen aning om så då är det svårt att sätta tillbaka henne (o var det uppe på taket så hade vi behövt en skylift för det...)

Jäkla synd att folk är så trångsynta... :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka