Vilande hage

millus

Trådstartare
Om jag ska låta en av hästarnas hagar vila ett år eller två för att få bort mask, kan då nötkreatur gå o beta där. Eller har de samma sort av mask?

//millus

Sv: Vilande hage

Vad jag vet har de inte samma inälvsparasiter. växelbete är ett effektivt sätt att få bort mask.

får är bra att ha på växelbete med häst de har inte samma parasiter. nötkreatur vet jag inte hur det är med.
får och häst som växlar blir också bra avbetat då fåren äter det som häst lämnar.

Varesig nöt, häst eller får har samma parasiter. Den absolut optimala betessituationen för att få bort parasiter är att låta dem gå i hagen i rätt ordning dvs nöt först, sen häst och till sist får då de som sagt innan betar upp det som den andra lämnat kvar.
Så som jag ser det kan du lugnt släppa nöt i hagen utan att behöva oroa dig för parasiterna.:)

Själv går mina hästar alltid på sommarbete efter att korna gått i hagen först.

Om jag ska låta en av hästarnas hagar vila ett år eller två för att få bort mask, kan då nötkreatur gå o beta där. Eller har de samma sort av mask?

//millus

Att växelbeta med nötkreatur funkar perfekt. Vi växelbetar våra mjölkor, kvigor och hästar för att hålla ned parasittrycket.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 306
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar