Vila kort period- kondition-igångsättning

Saigon

Trådstartare
Hur mkt tappar en häst på 10 dagars vila? Jag vet att det finns studier på området men jag kommer inte ihåg i detalj.

Det jag minns är att de inte tappar så speciellt mkt mot vad man tror. Utan att det tvärtom kan vara gynnande med en kortare sammanhållande vila efter en tuffare period. Men jag minns inte vilket tidsintervall det rörde sig om.

Är det ngn som har koll?

Jag måste låta min häst som är i tävlingskondition vila under 10 dagar. Under dessa dagarna kommer han gå i väldigt stor och väldigt kuperad hage. Problemet är att jag inte har ställt av så kort tid under de senaste åren så jag har liksom ingen känsla för hur mkt de tappar.

Hur mga dagar rör det sig om för att komma igång igen? Tappar de mkt på så kort tid? Givetvis kommer jag ju känna efter när jag väl sätter igång, men är ändå nyfiken på så här i förväg vad jag kan förvänta mig. Har kämpat hela våren-sommaren med att komma upp i det skick vi är nu så det är så extremt tråkigt att behöva ställa av helt under så mga dagar.

Sv: Vila kort period- kondition-igångsättning

Jag har ställt av mina kortare tider ibland pga av att jag varit sjuk och så och oftast när de vilat en vecka så blir de bara bättre, precis som om de får lite tid att smälta allt jobb och så.

Så du ska inte vara orolig om att din häst ska tappa:) Kanske blir den bara ännu bättre när du kommer igång igen. Efter en tre-fyra dagar efter lite vil rider jag mina fullt ut igen.

Ah, roligt att få svar från dig!

3-4 dagar låter bra i mina öron för det innebär ju att de inte tappat ngt direkt då. Och eg. tycker jag ju också att de inte borde det på så kort vila. Men som sagt, det var så länge sedan jag ställde av så kort period så jag kommer liksom inte ihåg.

Har du tagit ner hästen i kondition innan avställningen eller kört på in i det sista?

Jag har koll :D

de tappar inget på 10 dagar - alls.
Muskler börjar tappas efter ca 6 veckor. Kondition tar ännu längre innan den dalar.
Med andra ord behöver du inte heller ngn sorts utdragen avancerad igångsättningsperiod på 10 dagars vila. skritta ett par pass och sen är du igång igen. Det jag skrivit här är förutsatt att hästen ställdes av i en god kondition och vigör - vilket ju din är.

Nej men du är väl en ängel :bow:

Det var precis den faktan jag var ute efter. Jag minndes bara att de tappade mkt mindre mot vad jag hade föreställt mig. 6 veckor är ju vääldigt lång tid... Förvånande.

Men det är klart, sen får man väl ta hänsyn till senor och ligament också för de måste ju bli påfrestade efter att ha vilat.

Tusen tack! :bow:

Jag har fått lära mig att det tar 3-4 veckor vid TOTAL boxvila innan de börjar tappa konditionen.

Jag har fått lära mig att det tar 3-4 veckor vid TOTAL boxvila innan de börjar tappa konditionen.

det stämmer säkert, jag addresserade inte total boxvila, utan Saigons situation, dvs om hästen vistas ute i hage normalt osv. Borde stämma ganska bra med den tidsram jag angav, som ju gäller utevistelse.
det beror ju som sagt även på hästens grund kondition, med en riktigt bra grundkondition och daglig utevistelse tappar de inte särskilt mycket på en månad, det är vad jag lärt mig.
dock beror det säkert på vad vi jämför med - din högpresterande fälttävlanshäst eller vanlig hobby häst normal nivå :D

Fast borde inte graden av tappande (luddigt :D förstår?) vara samma oavsett kondition? Att de bägge sedan inte har samma konditionsgrad vid igångsättningen är ju förståeligt, men kan konditionen ha betydelse för hur snabbt de tappar?

Att ngn som har varit i hög kondition mkt snabbare tränar upp sig igen vet jag (efter lång vila) men jag har inte hört om att den som är i hög kondition tappar långsammare än ngn med lägre. Men det är så menar du?

Fast borde inte graden av tappande (luddigt :D förstår?) vara samma oavsett kondition? Att de bägge sedan inte har samma konditionsgrad vid igångsättningen är ju förståeligt, men kan konditionen ha betydelse för hur snabbt de tappar?

Att ngn som har varit i hög kondition mkt snabbare tränar upp sig igen vet jag (efter lång vila) men jag har inte hört om att den som är i hög kondition tappar långsammare än ngn med lägre. Men det är så menar du?

Jag menar att om du står blick stilla utan att kunna röra dig i ditt garage i 4 veckor, så har du tappat snabbare och tappar mer, än om du under samma period hade möjlighet att promenera lite av och an i huset, eller till ICA i sakta mat för att köpa mjölk :angel:
du underhåller ju konditionen genom att kunna röra dig skapligt dagligen.

Jo det förstår jag, det var inte det jag syftade på. Utan jag tänkte på din kommentar om högpresterande häst kontra fritidshäst.

Och det var då jag undrade om en häst i hög kondition tappar konditionen långsammare än en fritidshäst när de sätts på samma vila (låt säga boxvila).

Jo det förstår jag, det var inte det jag syftade på. Utan jag tänkte på din kommentar om högpresterande häst kontra fritidshäst.

Och det var då jag undrade om en häst i hög kondition tappar konditionen långsammare än en fritidshäst när de sätts på samma vila (låt säga boxvila).

Ok jag förstår, jag trodde du syftade på den andra frågan!
svar: det jag lärt mig, är att ju bättre grundkondition desto lättare att bibehålla denna - absolut! Om du har ett dåligt utgångsläge, dvs halvtaskig kondition från början, så tappar du det lilla du har ganska snabbt, jmf med om du är i bra kondition, då har din kropp en helt annan tolerans för att bibehålla och komma tillbaks. Jag tror inte att jag därmed någonsin pratat om att det går SNABBARE att tappa - jag pratar bara om att ju sämre utgångsläge, desto mer förlorar man. och sen då att det är skillnad på vad man tappar på boxvila jämfört med i rörelse. Tror vi gått om varandra lite där i diskussionen bara - jag avser inte att säga att man tappar snabbare för att man har dålig kondition.

Men min kommentar till Murray var mera menad som att för henne som tävlar FT på hög nivå, så är det minsta lilla dipp, som en hobby ryttaren förmodligen knappt skulle märka skillnaden av, kanske en större grej.

Senast ändrad:

Jag tror inte att jag därmed någonsin pratat om att det går SNABBARE att tappa - jag pratar bara om att ju sämre utgångsläge, desto mer förlorar man.

Aha, jag tolkade som sagt ditt uttalande om Murray fel! Och det är ju helt sant att de med hästar i riktigt hög kondis förmodligen känner mkt mindre (gradmässigt) skillnader.

Nej, det var just tappande-takten som jag blev nyfiken på. Funderade på om en häst i hög kondis, tex 20 på en skala, som får 10 v boxvila tex enb sänker sin kondition med 3 grader. Och om en fritidshäst som innan boxvilan har en kondis på tex 11 grader efter samma boxvila sänker sin kondis med tex hela 7 grader, dvs tappar fortare än den andre.

För jag känner som sagt till att en individ som haft hög kondition mkt snabbare kommer i form (med samma träningsmetoder och samma tidsintervall) mot en individ som alltid varit i låg kondition. Det var därför jag blev nyfiken på om samma förhållande gäller på motsatt håll, dvs att en vältränad individ har lättare för att behålla konditionen vid vila.

För jag känner som sagt till att en individ som haft hög kondition mkt snabbare kommer i form (med samma träningsmetoder och samma tidsintervall) mot en individ som alltid varit i låg kondition. Det var därför jag blev nyfiken på om samma förhållande gäller på motsatt håll, dvs att en vältränad individ har lättare för att behålla konditionen vid vila.

det där är ju en väldigt intressant fråga tycker även jag. Rent rimligtvis så tycker jag spontant att en i högre kondis borde ha lättare att bibehålla den ngt längre, om denna individ bara får röra sig "skäligt". En kropp som är tränad borde ha hjärta och blodcirkulation samt förbränning osv som lättare bibehålls. Men det är en gissning, skulle gärna höra från ngn som har bättre belägg för att spinna vidare på det antagandet, då jag inte vet!

Och jag lutar mer åt att man tappar i samma takt trots allt.

Attans, nu vill jag ju ha ett svar som man slipper fundera på det hela dagen :D Obesvarade frågor är ju så jobbigt... (ettrig)

Och jag lutar mer åt att man tappar i samma takt trots allt.

Attans, nu vill jag ju ha ett svar som man slipper fundera på det hela dagen :D Obesvarade frågor är ju så jobbigt... (ettrig)

ja vi får hoppas att ngn lägger sig i! :rofl::D

Jag kan inte svara för hur det är med hästar, men då jag själv tränade hårt (många år sedan), så gick utmärkt att genomföra en match, även om jag varit inaktiv ett par veckor - men, jag upplevde det som att jag hade tappat väldigt mycket, både styrka, snabbhet o kondition.
Samtidigt är det ju ett sätt att toppa formen på, att lägga in en lite lugn period alldeles före ngt viktigt. Dock att man rör på sig.
Lägger man gips på hela armen tex (total vila) i 3 veckor, så tar det ju sex veckor att komma ikapp till samma nivå.
Med reservation för att detta kan vara gammal kunskap, alltså värdelös...

Jag mest spånade vidare. :D
Menade om man inte tappar någonting alls på 3 veckor vid total vila så behöver man nog inte vara så orolig för en vecka i hagen.

Ang. det du och Saigon disskuterat (takten av konditionsnedgången), är jag inte till någon hjälp. Däremot är ju konditionen lättare att bygga upp på en häst som haft mycket bra kondition innan än på en som aldrig varit i toppkondition. Jag vet inte, men det känns som att något som befästs under lång tid (vilket krävs för att få hästen i toppkondition) så borde det vara svårare att ta ifrån den det än från en som inte tränat kondition på samma sätt. Alltså att kondition går ner snabbare på en hobbyhäst än på en fälttävlanshäst.

Och jag som ska vara naturvetare. :p

Vet inte om man helt kan jämföra hästar och människor, men gör det i alla fall:)

Jag håller på med en ganska krävande sport, tränar 5-7 pass i veckan 1.5-2h åt gången. Kan kanske jämföras med en häst i tävlingskondition. Ca en veckas vila gör ingen skillnad på min kondition eller styrka. Vi lägger medvetet in veckovilor med några månaders mellanrum för att ge kroppen en chans att återhämta sig och läka ut småskador som man ev dragits med ett tag.

Om jag vilar 2 veckor (tex när jag var på semester i somras) så känns det riktigt jobbigt de först träningspassen efteråt! MEN: jag tror problemet är mer mentalt än fysiskt. För jag presterar inte direkt sämre efter vilan, det känns bara väldigt tungt att hitta sin normalnivå igen. Det är som att kroppen har gått in i ett viloläge, skaffat sig nya vanor liksom. Men när man "väckt" kroppen efter ett par träningspass är allt som vanligt igen.

Vet inte alls om det här hjälper dig, men det är mina funderingar i alla fall!
Lycka till!

Visst gör det det! :) Jätteintressant att läsa! :bow:

Får man fråga vad det är för sport du sysslar med?

mackan, du som verkar insatt: hur fungerar det med muskulaturen i övrigt, har du koll på det? får för mig att en högpresterande häst (travare? hopphäst? ft-häst? mfl) med rejäl kondis och starka muskler lätt blir stel om den plötsligt blir avställd?
Har du någon fakta/erfarenhet kring det, eller gäller det bara om de i kombination har muskelspänningar sen tidigare som blir värre, om de får för mycket kraftfoder, står så länge att de förlora kondis + muskulatur eller om man inte varvar ner innan vilan?

Själv har jag lite "låta hästen stå"-skräck, men då gäller det mest lite äldre hästar eller hästar som man vet har/har haft spänningar för att jag upplever att de blir sämre när de inte får röra på sig lika regelbundet.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama