Vila innan vet?

Opartisk

Trådstartare
Om er häst blir halt av oförklarig anledning,i hagen.Låter ni den först få boxvila för ev avvaktande om bättring?Eller hur snabbt tar ni ut veterinär? Ingen svullnad,något varm vid skenbenet inga föremål eller funna "hältframkallande" saker utanpå hov eller undertill. Ovilja att sätta ner hela hoven vid gång,kraftig hälta i viss lutning på underlag ibland hältfri...
Ej igångsatt.Dvs ej riden/körd alls på 1 år.

Sv: Vila innan vet?

när vi "hittat" våra hästar med oförklarlig hälta (även om det är lite) ringer jag till "min" vet. och frågar vad h*n tycker, oftast vill h*n att vi kommer in till kliniken (ibland att hovslagaren kommer ut först för att titta om det kan vara stengalla eller böld)

när det är hältor åker vi i stort sett alltid till veterinären för utredning. ofta behövs ju röntgen eller/och u.l. om det inte är något "uppenbart".

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 380
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 005
Senast: Vogue
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 005
Senast: Lobelia
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 015
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar