vila innan och efter vaccinering?

K

kakankakan765

min häst ska vaccineras idag och nu har jag för mig att dom ska vila några dagar innan eller efter?

stämmer de?

jag red igår:o

Sv: vila innan och efter vaccinering?

Innan har jag aldrig hört att de ska vila men dagarna efter kan det vara bra att ta det lite lugnt.
Jag brukar rida samma dag, fast innan vaccinationen då, sen så tar jag det lite lugnt dagen efter, kanske hel vila, sen kanske skritt och trav i två dagar och sen rida som vanligt.

Behöver inte vila innan. Men e bra om de får göra det efter, 2 dar sådär. Och första passet efter brukar jag ta det lugnt. Jogging ungefär. Men sedan så är det bara att träna på som vanligt. Ta tempen innan och att hästen är frisk i övrigt.

då vet jag=)
tack för svar

jag har som tumregel att de inte ska ridas svettiga samma dag och dagen efter, har aldrig haft några problem med mina hästar och kört så i flera år.
som min tränare sa när hon var ridskolechef: ridskolans hästar får ju också vaccination och de vilar inte, man gör något mindre ansträngande den dagen bara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka