Vila efter sedering, hur viktigt?

skuggi

Trådstartare
Fick höra att man inte får rida två dagar efter hästen fått lugnande (har haft tandis här).

Hur viktigt är det och vad kan hända om man rider/motionerar (eller i mitt fall halvt jagar hästen till döds) samma dag som den varit sederad?

Nu pratar vi naturligtvis om tiden efter att de slutat vara vingliga och dåsiga.

Sv: Vila efter sedering, hur viktigt?

Va, det har jag aldrig hört? Jag har ridit dagen efter sedering flera gånger och hästen verkar inte ha tagit skada (flera olika veterinärer har varit inblandade och ingen har nämnt detta!?!). Nu vill jag också veta vad som kan hända, eller om det stämmer öht...

Jag har heller aldrig hört om att man inte får rida dagen efter. Det har aldrig gällt i de stallen jag jobbat

Såg nu att du undrade om samma dag. Vet inte om det finns några speciella "bestämmelser" om det..

Det var en stallkamrat som sa att det var så, jag glömde fråga veterinären. Nu var jag så orolig så jag smsade till veterinären och hon sa att det var bara att rida, hästen kunde kanske vara lite trött bara.
*puh*

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
996
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
695
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar