Vila efter equiterapeft??

MiniLi

Trådstartare
Vi hade en equiterapeuft ute i fredags som behandlade en del hästar, däribland min.
Han ordinerade 3 dagar skritt vid hand + 2 dagar uppsutten skritt innan vi kunde börja rida igen.
Nu har jag promenerat med hästen i tre dagar och ska då egentligen skritta i ytterligare två dagar men jag tycker det känns lite överdrivet med så lång vila..

Hur har ni gjort?
Får era hästar vila flera dagar efter behandling och i så fall hur många dagar?

Sv: Vila efter equiterapeft??

Det beror ju helt på vad som korrigerades på hästen.

Vill minnas att min equiterapeut ordinerade:
Vila dag 1
Skritt för hand dag 2
Skritt uppsuttet dag 3
Lugn runda dag 4
Igång normalt dag 5

Sen beror det kanske också på hur rastlös hästen blir. Har man en häst som blir pigg som tusan o springer o bockar o brallar om den inte blir rastad hade jag kanske ökat på motionen något lite för att inte riskera att han själv orsakar sig problem.

Jag får normalt ordination på 2 dgr promenad utan ryttare, minst 2 x 10 min om dagen. Därefter normal ridning.
Då manipuleras korsbenslederna.

Okej men då borde jag kunna rida en lugn runda idag utan problem?

det var snedhet i ryggen som korrigerades.

kan tillägga att han använde sig av nålar+kiropraktik.
spelar behandlingssätt roll för hur lång vila hästen får?

mina får alltid vila dagen efter, rids sen lugn en dag el två och sen som vanligt.

tycker det låter överdrivet!! om han inte rättat till rejäla fel i skelettet....

Okej men då borde jag kunna rida en lugn runda idag utan problem?

det var snedhet i ryggen som korrigerades.

Ja jag tycker ju det. Som sagt här har det varit skritt tre dagar, sen rida som vanligt. Mina brukar få tre dagar i hagen, sen rida som vanligt.

Jag skulle aldrig tycka att något som en kunnig person ordninerade lät överdrivet - och i annat fall fråga den personen:confused:

Jag tror det var två dagar skritt för hand - tömkörde i skritt - samt sen lugn ridning med enbart dressyr och mycket sidvärts några dagar.

(Kramp i muskler runt SI-leden efter trauma i galopplöp)

Jag skulle aldrig tycka att något som en kunnig person ordninerade lät överdrivet - och i annat fall fråga den personen:confused:

Skulle gärna fråga men har inget telefonnummer eller dylikt. Var stallägaren som hade kontakt och ordnade så att han kom.

Varför skulle man inte kunna tycka att något låter överdrivet bara för att den som har sagt saken ska föreställa kunnig?
Förklaringen jag fick på plats var att det var för att hästen inte skulle få träningsvärk - och jag har aldrig varit med om att träningsverk skulle hålla i sig i fem dagar..

senast när jag hade ute för behandling, fick jag vila en dag och sen skritt ca 20-30 min 2-3 dagar om jag minns rätt. Spelade inte så stor roll eftersom jag vid tillfället inte kunde rida hästen.

Jag brukar inte vänta så länge, men så behandlas hästarna rätt ofta (om det behövs såklart, annars ca varannan månad bara för koll) och då blir det ganska små justeringar som görs varje gång.
Det viktigaste skulle jag tro är att man inte sätter upp en ryttare på ryggen innan hästen hunnit bearbeta behandlingen, det kan sabba mycket.
Att longera, tömköra eller dylikt tror jag inte är lika illa, men att man inte tränar hårt.

Om hästen är inne i en "riktig" behandlingsperiod, dvs att den har större problem som skall tas itu med, då får den vila från ryttare minst 4 dagar och under tiden gå skrittpromenader och jobbas lätt för hand.

Kan kännas surt att ge såpass lång vila om man vill träna, kanske har en häst som behöver aktiveras för att inte bli överaktiv/få överskottsenergi, men har hästen problem måste det få gå före.

Jag hade följt råden jag fått.

Kommer inte ihåg riktigt vilka ordinationer jag fått, det har varierat beroende på vad och hur mycket equiterapeuten fixat.

Om ET manipulerar nånting så är det 2 dagar med en 15-20 min promenad per dag. Förutom hagen då såklart. Om ET inte har manipulerat kan jag köra/rida som vanligt men jag brukar inte göra det samma dag utan i så fall dagen efter.

Vi hade en equiterapeuft ute i fredags som behandlade en del hästar, däribland min.
Han ordinerade 3 dagar skritt vid hand + 2 dagar uppsutten skritt innan vi kunde börja rida igen.
Nu har jag promenerat med hästen i tre dagar och ska då egentligen skritta i ytterligare två dagar men jag tycker det känns lite överdrivet med så lång vila..

Hur har ni gjort?
Får era hästar vila flera dagar efter behandling och i så fall hur många dagar?

Jag har min ena häst under behandling och där är det vila i två dagar efter en behandling.

Tänk på att hästen ändrat sig i kroppen efter en behandling. Hästens rörelseschema kanske ändras, man har lagt något till rätta osv.
För att det inte ska falla tillbaka till sitt gamla samt att hästen måste få en chans att känna sitt "nya" jag så är det bara bra med vila efteråt.

Många gånger så blir det ju lite eftersviter med stelhet på en annan del av kroppen och då får man vara försiktig ett tag.

hej

jag heter helena romander och driver romandersequiterapi, jag är equiterapeut med andra ord.
jag hade följt din ETs ordination till punkt och pricka.. speciellt om det är första gången din häst blev behandlad.
om din häst blir behandlad flera gånger efter brukar inte iallafall jag säga att dom kan vila någon dag efter och sen ridas lungt en dag och den tredje dagen gå som vanligt.

Akupunktur och kiropraktik för hästen kan vara mycket omställande och ansträngande, hästen kan få träningsvärk mm efter.
men som sagt, det beror helt på vad han har gjort för behandling..

hör av dej om du har fler frågor, gå in på min hemsida; www.romandersequiterapi.com

mvh/helena romander

*svar till alla*

ser att jag har fått en massa olika svar..
jag red en liten kort stund iallafall igår, trav lättridning och lite lugn galopp i lätt sits bara för att han var så pigg och ville verkligen få röra på sig.
Han kändes mycket fin och inte det minsta stel eller liknande, snarare tvärt om - mycket rörlig och aktiv!
Hoppas att jag inte förstörde något nu men han har trots allt fått skritta i tre dagar och det blev inget hårt pass..
Han hade definitivt ingen träningsvärk :)

min et kan tom rekommendera att jag rider et lugnt pass efter behandlingen...

beror som sagt helt på vad dom gör, et håller ju på med så himla många olika terapier........

när jag själv ger akupunktur så vilar dom den dagen och rids dagen efter, dock uten stora krav på samling och nya rörelser.

Beror ju på vad man fixat, hur mkt å så! Har man gjort världens "helrenovering" kan jag förstå att man ger direktiv á la dem som du fick.

Mina ponnyer är det mest småfix på, dem brukar få:

Dag 1; promenad ca 15 min, för hand
Dag 2; uppsutten skritt 30 min
Dag 3; skritt + lite jogging rakt fram, lång och låg ca 30 min
Dag 4; som vanligt men "gå tillbaka lite" om dem känns vingliga etc
Dag 5; helt normalt

Stora hästen är det rätt mkt att fixa på så hans schema brukar vara ungefär såhär;

Dag 1; som ponnyerna
Dag 2 + 3 + 4; skritt + jogging rakt fram, lång och låg ca 30 min
Dag 5; skritt 30 min
Dag 6; ett vanligt pass men kortare och inte riktigt lika intensivt
Dag 7; helt normalt

min et kan tom rekommendera att jag rider et lugnt pass efter behandlingen...

beror som sagt helt på vad dom gör, et håller ju på med så himla många olika terapier........

"Min" ET vill ibland t o m se mig rida hästen efteråt för att se om det gjort någon nytta! :angel: men då gäller det mycket små korrigeringar som sagt.

Om behandlingen på något vis är tänkt att bearbetas av kroppen - att hästen ska proscessa och efterbehandla sig själv, då måste den få tid till det utan ryttare på ryggen.
Om man har gjort större korrigeringar i ffa ryggen så är det inte bussigt att sätta upp en ryttare på den. Och riktigt korkat att rida "hårt" eftersom hästen kanske inte ens har koll på den nya kroppen ännu.

Den där biten med att hästen ska efterbehandla sig själv, den gäller inte alla behandlingsformer utan vissa mer än andra. men vid större korrigeringar är det fortfarande inte bra att sätta tyngd på hästens rygg, då kan det lätt "kollapsa" igen. Akupunktur skulle jag se som mer efterbearbetningskrävande än t ex manipulationer eftersom det bl a ska stimulera kroppen att självläka. Dock är manipulationerna i regel "större" ingrepp. Vid "större" manipulationer och alltid vid akupunktur skulle jag alltså påstå att hästen behöver ett par dagar utan ryttare för bästa effekt..
Vid "mindre" manipulationer, att bara korrigera någon enstaka låsning som kommit tillbaka skulle man kanske inte behöva ta lika hårt på det.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar