Vila efter botulismvaccinering?

S

SAS

Brukar ni låta era hästar vila efter att ni har vaccinerat dem mot botulism?

Vaccinerade pållen söndag kväll och ska rida lektion onsdag kväll. Bör jag då ta det extra lugnt eller kan jag rida på som vanligt?

Sv: Vila efter botulismvaccinering?

Det är väl inte fel att ta det lite lugnt, men jag tror inte att det är lika noga som när man vaccinerar mot hästinfluensa. På onsdag bör du ju kunna rida som vanligt.

Sv: Vila efter botulismvaccinering?

Enligt min vet. så är botulismvaccin (Bottox B, tror jag det hette) mycket "ofarligt". Det är toxinet man vaccinerar mot, så det finns inte ens avdödade mikroorganismer i vaccinet.

Beträffande hästinfluensavaccin, säger samma vet. att det är OK att rida som vanligt, men att man skall undvika maxansträngning på en vecka. Vad jag vet innehåller hästinfluensavaccin avdödat virus, till skillnad från äldre tiders vaccin som kunde innehålla levande virus (vilket ju ger en liten infektion, och då skall man givetvis undvika all ansträngning).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden