Vila efter avmaskning?

Sv: Vila efter avmaskning?

Jag brukar avmaska på kvällen så hästen får "naturlig" vila innan nästa arbete. Men nä, inget speciellt.

Det är nog upp till varje hästägare att avgöra. Själv brukar jag ta det lugnt eftersom jag själv anser att hästen kan få en chans att ta hand om *giftet* i lugn och ro. Jag tar det gärna lugnt, har alls ingen stress....

Jag har aldrig träffat någon som låter sin häst ta det lugnt efter en avmaskning. Det är i samband med vaccinationer som man bör ta det lugnare.

Jag brukar heller inte låta hästen vila dagen efter avmaskning, men skulle heller inte avmaska hästen dagen innan den skall utföra en större prestation typ tävling eller liknande. :crazy:

det är faktiskt 96 timmars karens på avmaskningsmedel till tävling om ni undrar *S*

Ja du ser.. det finns en bra anledning till att regler finns.. :D

Jag avmaskar alltid på kvällen sen blir det som vanligt .

Jag brukar heller inte låta hästen vila dagen efter avmaskning, men skulle heller inte avmaska hästen dagen innan den skall utföra en större prestation typ tävling eller liknande. :crazy:

Håller helt med detta!!:D :bump:

jag låter hästen vila från arbete dagen efter, men att skritt jobba eller jogga en liten stund slipper de inte ifrån!

Det är väl oxå beroende av om nu hästen har mkt mask.
en del masksorter kan utveckla toxiner när de dör- källa okänd.

Jag planerar att maska dem dagen innan vilodag.

Är hästen maskangripen kommer den sannolikt att bli medtagen.

Enligt mina källor (som jag i o f s inte skärskådat) är det andra-tredje dygnet som är värst, då gifter och maskarna går ur kroppen.

Jag gör inget särskilt när jag avmaskat. Känner av hästen i början av passet, känns den omotiverad gör jag något som passar sinnesstämningen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 586
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd