viktvojlock ?

Ballerina

Trådstartare
någon liten montéryttare här som använder en sådan?
skulle gärna vilja veta vart man köper dom och hur dom ser ut..?

Jag väger nämligen en aning för lite för att få rida då det är 65 kg som gäller.

SÅ, snälla hjälp mig så ja får börja rida, har letat efter en så länge nu.

Sv: viktvojlock ?

Hej!
Jag köpte min på Bergsåker, men det borde även finnas på närmare håll för dig. Har för mig att jag sett i någon tidigare tråd att Täby stall och foder samt Feed´n Race säljer sådana. Annars kan du säkert ringa till Mats på Bergsåkers travshop och höra om de kan skicka en.
Lycka till!

Jag köpte min på feed` n race, men såg att de hade viktvojlok på eskilstuna ( bidermans) sist jag var där.. Lycka till med att hitta en!
Hälsningar en som får ha 10 kg i viktvojloken......

okaj. hur mkt kosta dom ungefär?

är det vikter i när man köper eller hur funkar de? Vad är vikterna gjorda av?

känns som ja behöver mkt vikter.. väger ca 50 kg med min sadel och utrustning.. (eller mjaa 51 kanske) Blir MKT vikter de.. :eek: :eek:

Jösses, du var då verkligen en ballerina...
jag klarar mig med 2-3 kg för att komma upp i 65 kg...
Jag hade turen att få tag i "blyplåt" av en bekant. Det var bara att kapa av lämpligt stora bitar. Men att rida med 15 kg extravikt....Då tror jag det blir svårt med en sån viktvojlock som jag har. Eller jag vet inte, tänkte mest att det måste bli otäckt för hästen då den är konstruerad så att delar av vikterna hamnar under (på sidan)sadeln.

får klä på mig en riddar-rustning då! :d

hmm, du kan inte lägga in en bild så ja får se? please?

vad har du i för vikter när du rider? verkar hästen ta skada av att du rider med så mkt vikter?

Jag har köpt vikterna på en dykaffär, det är som ärtpåsar så de formar sig mkt bättre över hästen.. Viktvojloken kostade 1000 att köpa.skada och skda vet jag inte, men han springer mycket bättre utan.hehe!
Men försök att ha lite tyngre säkerhetsväst,ridstövlar, stigbyglar m.m än att ha så lätt som möjligt och slippa få ha extra vikter istället.

Där jag köpte så kunde man köpa vikter med 1,2,3 och 5 kg i.. Jag köpte 14 kg och de kosta ca 500 kr

lie skrev:
Där jag köpte så kunde man köpa vikter med 1,2,3 och 5 kg i.. Jag köpte 14 kg och de kosta ca 500 kr

om du köpte 14 kg, hur fördelar du dom då? Vilken "strl" på vikterna tog du?

synd att man inte vägde några kilon till :angel:

är det viktvojlock national hunt du har? (hitta den på hemsidan för feed'n race.. )

hur mkt vikter kan de gå i egentligen?

Ja det är den som jag har.. När jag köpte så visste jag inte riktigt hur mycket som jag behövde men nu har jag 10 kg i. Har 2 kg längst fram på båda sidorna, 2 kg längt bak på båda sidorna plus 1 kg i mitten på vardera.
Ja det är ett jävla skit det där med vikter, tycker de borde ha som i frankrike att minivikten är 55 kg där..

vaa? har dom lägre vikt där? fusk tycker ja. ja menar, 55 kg vore ju inga större problem för mig.. :cry: varför ska allt va så orättvist?

Ja precis.. Hade minivikten vart 55 i sverige så hade jag nog vägt 55 med allt, det hade vart perfekt:)

Jag sydde en egen,lr snarare min mamma sydde en :) Jag köpte ett hoppschabrak som mamma fick sy två fickor på,en på varje sida.Fickorna måste vara slitstarka!Min är är gjorda av bävernylon :smirk:
Sedan åkte jag till en järnhandlare och köpte bly som jag fick klippa till själv.För att få hörnen runda och jämna(för att int vikterna ska skava hål på fickorna)så lindade jag silvertejp runt dem.
Detta var en provisorisk lösning som jag var tvungen att göra eftersom jag skulle till sverige och rida.(Ingen som säljer viktvojlockar här:( I finland måste man väga minst 52 och det väger jag utan utrustning.

alltså, varför måste sverige va så knäppt jämt? ja menar om andra länder har minimivikter på 52 & 55 varför kan inte vi också ha något sådant? ja tycker de blir ett vääääldigt stort hopp ifrån 52 till 65 lixom.. :confused: :mad: :crazy:

jag håller med om att d är lite knäppt.D är väl bättre att ha en lite lägre minimivikt,inte kul att plocka på sig 10kg blyvikter om man är en liten ryttare:mad:
I finland har dom inte ens invägning:confused: I och för sig så kommer väl de flesta upp i 52kg med kläder och utrustning :D men ändå...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur