Vikttråden 2021

Försöker tänka på hur vi pratade om mat och träning hemma när jag var liten. Jag kommer från en sportfamilj och vi har aldrig pratat om vikt, däremot väldigt mycket om träning och rätt lite om mat. "Man mår bra av att röra på sig" var nog en standardfras hemma, oavsett om mamma tvingade ut oss att leka eller själv tränade. Mår bra, blir pigg, blir stark. Gällande mat var det nog samma diskussioner som alla andra har med sina barn, man blir stor och stark av broccoli eller mår dåligt om man äter för mycket godis. Hade jag haft familj så hade jag nog hållit mig till dessa fraser. Sen är ju detta ytterligare en anledning att tänka hållbart och långsiktigt, och inte göra extrema ändringar under kortare perioder.

(Man kan också ställa sig frågan, varför skulle jag vilja något för mig själv som jag inte önskar mina barn)

Jag håller med om allt det här. Ungen är väldigt pigg på att röra på sig och vi är en aktiv familj, så den biten är inget problem, men jag far liksom efter något annat som jag kanske inte kan uttrycka riktigt - att träning ska vara lustfyllt, liksom mat, och att jag nånstans tror att vuxnas inställning till saker inom sig lyser igenom även om en kanske säger alla de rätta sakerna. Jag gillar att träna, men om jag avskydde att träna och gjorde det för viktnedgång så tror jag inte att jag skulle kunna mörka det för barnet. Mat ska vara lustfyllt och en njutning också, inte bara näring av olika slag. Nån slags balans som jag tycker är svår (därav alla inläggen i denna tråd). Och så då ett vetgirigt barn som vill förstå... jag minns samma typ av resonemang om mat hemifrån som du hade i din familj, men nånstans förstod jag ändå ganska tidigt att min mamma då och då hade nåt för sig med maten. Hon åt mindre portioner, skar ner på pasta och sås, ja, det var liksom nåt som skavde. När jag blev äldre märkte jag ju att hon var ganska upptagen av sin egen vikt även om hon aldrig nånsin behövde bry sig om det för hälsans skull - det var bara estetiskt. Och även om hon aldrig nånsin pratade om det inför mig.

Vet inte alls om jag gör mig förstådd, men ja. I min familj är det inte så enkelt att en kan säga "äta hälsosamt" och "träna för att det är skönt och bra för kroppen" och att det skulle göra nån skillnad. Det gör vi redan, så det är ingen förändring som kommer göra att jag går ner i vikt. Och jag brottas väl med att acceptera mig själv som jag ser ut just nu och att försöka att sluta tänka på vikten helt och hållet. Men det är verkligen inte lätt (för mig). Då kommer det såna här funderingar.

Funderar på när man ”ska” väga sej efter fasta. Jag har vägt mej på torsdagar och fredagar alltid och i så fall så har jag efter första 5:2 veckan gått ner 2,3kg Men jag tror det blir lite missvisande och tänker väga mej imorgon med när jag har ätit normalt dagen före.

Jag som också har kört en vecka nu, började förra torsdagen och har måndagar och torsdagar som fastedagar. Min "officiella vikt" blir totalvikten (underbart uttryck) på onsdagkväll. Dvs en en dag när jag äter som vanligt. Även om jag gladeligen väger mig både morgon och kväll som jag alltid gjort. (Det har alltid liksom funnits i mina morgonrutiner, kissa och väga sig, på kvällen kissa och väga sig :D )

Jag håller med om allt det här. Ungen är väldigt pigg på att röra på sig och vi är en aktiv familj, så den biten är inget problem, men jag far liksom efter något annat som jag kanske inte kan uttrycka riktigt - att träning ska vara lustfyllt, liksom mat, och att jag nånstans tror att vuxnas inställning till saker inom sig lyser igenom även om en kanske säger alla de rätta sakerna. Jag gillar att träna, men om jag avskydde att träna och gjorde det för viktnedgång så tror jag inte att jag skulle kunna mörka det för barnet. Mat ska vara lustfyllt och en njutning också, inte bara näring av olika slag. Nån slags balans som jag tycker är svår (därav alla inläggen i denna tråd). Och så då ett vetgirigt barn som vill förstå... jag minns samma typ av resonemang om mat hemifrån som du hade i din familj, men nånstans förstod jag ändå ganska tidigt att min mamma då och då hade nåt för sig med maten. Hon åt mindre portioner, skar ner på pasta och sås, ja, det var liksom nåt som skavde. När jag blev äldre märkte jag ju att hon var ganska upptagen av sin egen vikt även om hon aldrig nånsin behövde bry sig om det för hälsans skull - det var bara estetiskt. Och även om hon aldrig nånsin pratade om det inför mig.

Vet inte alls om jag gör mig förstådd, men ja. I min familj är det inte så enkelt att en kan säga "äta hälsosamt" och "träna för att det är skönt och bra för kroppen" och att det skulle göra nån skillnad. Det gör vi redan, så det är ingen förändring som kommer göra att jag går ner i vikt. Och jag brottas väl med att acceptera mig själv som jag ser ut just nu och att försöka att sluta tänka på vikten helt och hållet. Men det är verkligen inte lätt (för mig). Då kommer det såna här funderingar.

Jag förstår absolut vad du menar, och det var inte min mening heller att underminera komplexiteten i detta. På forum blir det ju lite mer generella diskussioner och här finns nog allt från familjer som pratar om "feta människor" helt öppet hemma till personer som du som gör allt för att inte gör det men som du har ett extremt uppmärksamt barn. I min egen familj så tror jag faktiskt inte att någon fokuserade på sin vikt, eller så var jag ett ouppmärksamt barn :D

Sen är det svårt att vara en perfekt förälder. Vi har vårt eget bagage och våra egna inlärda sanningar som vi tampas med. Så mycket som du verkar tänka på det så skulle jag nog våga säga att du klarar det fint. Medvetenheten om problematiken är ju någonstans det viktigaste, sen kan man träna på hur man förhåller sig till den.

Jag förstår absolut vad du menar, och det var inte min mening heller att underminera komplexiteten i detta. På forum blir det ju lite mer generella diskussioner och här finns nog allt från familjer som pratar om "feta människor" helt öppet hemma till personer som du som gör allt för att inte gör det men som du har ett extremt uppmärksamt barn. I min egen familj så tror jag faktiskt inte att någon fokuserade på sin vikt, eller så var jag ett ouppmärksamt barn :D

Sen är det svårt att vara en perfekt förälder. Vi har vårt eget bagage och våra egna inlärda sanningar som vi tampas med. Så mycket som du verkar tänka på det så skulle jag nog våga säga att du klarar det fint. Medvetenheten om problematiken är ju någonstans det viktigaste, sen kan man träna på hur man förhåller sig till den.

Nejdå, jag tog det inte så alls utan bara som en utgångspunkt att fortsätta fundera kring. Jag startade en egen tråd om det istället. :)

Fast samtidigt är barnet bara 4, jag tänker att man bara skalar av svaret så det blir greppbart för ett såpass litet barn. -Mamma ska äta lite mer grönsaker istället för potatis/pasta/godis för hon tycker det är gott.
Dom andra i familjen behöver ju inte enbart grönsaker eller dietmat? Laga mat alla kan äta och välj det du själv vill ha utav det utan att säga att du väljer bort nåt om ingen frågar varför. Man måste ju inte köra dieter som syns det kan ju räcka långt att bara göra smarta val och äta enligt normal portionsstorlek?

Träna för viktnedgång eller bara träna vet jag inte skillnad på, vet inte om du tänker stå och köra timtal på crosstrainer i vardagsrummet eller hur du tänker dej träning? Även en promenad eller en joggingtur är ju träning.
Här tror jag bara det är att involvera och om barnet vill så låt det haka på, våra tycker ju det är skitkul och all rörelse är ju nyttig och en del av vardagen. Vi är dock aktiva i familjen med både promenader/löpning/skog och jakt/hundar så dom är uppväxta med det.

Jag tror inte man ska se det som ett problem om barnet frågar, framförallt inte när det handlar om så små barn. Det är väl jättebra för framtiden att bara se till att det finns sunda val och alternativ. Att va sund är ju inte lika med smal.
Barn märker jättemycket och föräldrar är ju deras rollmodeller. Barnen kommer dessutom utsättas för så mkt osunda ideal genom livet att småsaker i hemmet garanterat kan sätta sina spår.

Tycker du resonerar väldigt klokt och insiktsfullt!

Jag tycker verkligen inte om att träna. Jag älskar känslan efteråt men under tiden? Nej fy höge farao vad hemskt det är.

Det kan bero på att jag alltid maxar när jag tränar, jag kan inte träna utan att ta ut mig helt och är oftast illamående under passen 🙈

Vad det gäller mat, så iom att jag kör 5:2 så är det middag 2 dagar /veckan som mina barn ser så det är ju inte under en längre period. Mina barn är extremt duktiga på att bara äta när de är hungriga och sluta när de är mätta så för dem är det inget konstigt att jag äter olika mycket olika dagar.

Igår blev det också en mindre portion för det var som vi säger "inte i min smak" (det var skitäckligt) vilket barnen gladde sig åt då resten av familjen älskade maten. 🙄

Blev en Fokuspromenad idag. Tunna löpartights var minst sagt fel val i minus 1 och blåst. Det sticker fint i huden nu 🙈

Blev en del inslag av bambi på hal is också som jag kanske inte heller förväntat mig.

Annars känner jag mig som en guttaperkaboll idag och vet inte riktigt var jag ska göra av all energi 😁

Jag slängde ut alla dietpulver och måltidsersättningar.
Försöker acceptera att jag väger 20 kg mer än jag skulle önska men det är svårt. Det är så jag vill börja gråta varje gång jag ska prova byxor. Ingenting passar! Synd att jag inte får jobba i kjol/klänning..

Jag tror inte längre på dietpulver och måltidsersättningar. Varje gång jag har försökt har jag gått upp allt jag gått ner plus 10-20 kg till. Och jag har på köpet fått en väldigt komplicerad relation till mat.

Den här gången har jag kört viktväktarna för att lära mig hur mycket mat man bör äta och hur man bör äta. Men det absolut viktigaste i hela resan är att jag jobbar med mitt beteende. Jag har dessutom börjat prata med en hälsocoach om just de bitarna. Jag använder mat som både belöning och bestraffning. Det är inte hälsosamt.

Det jag menar med mitt inlägg är att jag förstår att det är tufft men det finns vägar att gå.

Jag som också har kört en vecka nu, började förra torsdagen och har måndagar och torsdagar som fastedagar. Min "officiella vikt" blir totalvikten (underbart uttryck) på onsdagkväll. Dvs en en dag när jag äter som vanligt. Även om jag gladeligen väger mig både morgon och kväll som jag alltid gjort. (Det har alltid liksom funnits i mina morgonrutiner, kissa och väga sig, på kvällen kissa och väga sig :D )
Totalvikt och tjänstevikt är ju väldigt viktiga och två skilda saker :rofl:
Jag kör en koll på tjänstevikt imorgon igen:angel::D

Idag har jag käkat långfrulle med bästa kompisen, storfavoriten Eggs Benedict:d Alltså fasen va gott det är!!! Men jag lär skippa lunch idag för jag är tvärmätt fortfarande.

Jag tror inte längre på dietpulver och måltidsersättningar. Varje gång jag har försökt har jag gått upp allt jag gått ner plus 10-20 kg till. Och jag har på köpet fått en väldigt komplicerad relation till mat.

Den här gången har jag kört viktväktarna för att lära mig hur mycket mat man bör äta och hur man bör äta. Men det absolut viktigaste i hela resan är att jag jobbar med mitt beteende. Jag har dessutom börjat prata med en hälsocoach om just de bitarna. Jag använder mat som både belöning och bestraffning. Det är inte hälsosamt.

Det jag menar med mitt inlägg är att jag förstår att det är tufft men det finns vägar att gå.

Var har du hittat din hälsocoach? Jag har gjort ett par googlingar men den ena verkar vara värre än den andra, och det är ständigt träning och nån PT inblandad, vilket jag inte är intresserad av.

Jag har inget komplicerat förhållande till mat. Jag äter små portioner, mycket grönt. Ändå går jag upp. Vården tror mig inte.

Testat Viktväktarna och gick upp fem kilo på tre månader.

Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg 🥳

Tot: - 3,4kg

29/1
Biceps vä: - 1,3cm
Biceps hö: +1cm 🙄
Bröst: - 1cm
Midja: -0,5cm
Höft: +2cm 🤬
Lår vä: +1cm
Lår hö: - 1,5cm
Vad vä: - 1,4cm
Vad hö: - 0,5cm

Tot
Biceps vä: - 1,5cm
Biceps hö: - 0,5cm
Bröst: - 4,8cm
Midja: - 2,5cm
Höft: - 3cm
Lår vä: - 1,8cm
Lår hö: -1,7cm
Vad vä: - 1cm
Vad hö: -1cm

Känner mig svullen idag men har iaf gått ner ytterligare 0,8kg så även om måttbandet visar på några ökningar så visar vikten på minskning. 👍

3 dagar kvar av 2-veckors utmaningen. I onsdags lyckades jag för första gången göra en korkskruv. Det var inte graciöst och jag lyckades bara med 2 åt vart håll men det gick iaf. Lyckokänslan 🥳💪

Lägger in bild på hur utförandet ska se ut. Mitt såg garanterat inte ut så 🤣🤣🤣

image_iphone.jpg

Brukar ni andra känna er väldigt hungriga veckan innan mens? Om min mens kommer som den ska så bör den dyka upp någon gång under nästa vecka och den här veckan har min hunger varit sanslös. Som ett svart hål i magen. Jag har ändå försökt äta typ ägg, ett knäckebröd till lunch och liknande bättre alternativ men det känns ändå som att jag har ätit för mycket (mental känsla, inte fysisk känsla), men samtidigt skriker min kropp efter mat?

Jag får se vad nästa veckas invägning och mätning säger. Hittills har jag fått till 2 joggingpass, 1 styrkepass och 2-3 promenader under veckan som gått. Och 10.000+ steg dagligen så det känns bra.

Brukar ni andra känna er väldigt hungriga veckan innan mens? Om min mens kommer som den ska så bör den dyka upp någon gång under nästa vecka och den här veckan har min hunger varit sanslös. Som ett svart hål i magen. Jag har ändå försökt äta typ ägg, ett knäckebröd till lunch och liknande bättre alternativ men det känns ändå som att jag har ätit för mycket (mental känsla, inte fysisk känsla), men samtidigt skriker min kropp efter mat?

Jag får se vad nästa veckas invägning och mätning säger. Hittills har jag fått till 2 joggingpass, 1 styrkepass och 2-3 promenader under veckan som gått. Och 10.000+ steg dagligen så det känns bra.
Nu har jag p-spruta men innan dess var det som du skriver precis så 2 dagar innan mens. Dagen innan skrek kroppen dessutom efter choklad.

Kunde ställa klockan efter det.

Alltså jag vet inte om jag jinxar ngt nu men jag tror att jag börjar få kontakt med mina mättnadskänslor. Har ju varken känt dem eller hungerskänslor sedan jag var liten, om vi inte pratar proppmätt då 🙄, men både vid middagen igår när jag fastade och idag till lunch och middag så har jag blivit mätt och inte ätit upp. Lite konstig känsla men härlig 😁 nu väntar jag bara på att få kontakt med hungerskänslorna också.

Var har du hittat din hälsocoach? Jag har gjort ett par googlingar men den ena verkar vara värre än den andra, och det är ständigt träning och nån PT inblandad, vilket jag inte är intresserad av.

Jag hittade henne på Instagram, följde henne ett bra tag innan jag bokade tid. Skickar pm med tips.

Jag är alltid mycket mer hungrig innan mens. Äter mer bulgur, matvete och ris. Brukar skippa pastan den veckan. Sen går jag loss på frukt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 307
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För ungefär tio år sedan tog Louise Etzner Jakobssons liv en helomvändning då hon höll på att stryka med. Men livet ville annorlunda och...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar