VIKTRAS! *panik*

apocalypsen

Trådstartare
Det verkar som en hel del hästar drabbats av plötsliga viktras denna vår. Har pratat med många om har detta problem i år och som i vanliga fall inte har några problem.

Själv har jag problem med det - BIG TIME!
Förra året tappade pållan hur mycket som helst tills revbenen syntes och hon var rätt insjunken trots en väl uträknad foderstat. Hon blev även kal på stora partier av kroppen, precis som om kroppen inte orkad producera sommarpäls samtidigt som hon släppte vinterpälsen.
Jag hade henne förra året på hösilage, hippo basic, karron oil, B&E-vitamin samt vitlök och magnesium

Vis av det årets erfarenheter varnade jag min fodervärd nu inför årets pälsfällning.
Fram tills förra veckan var hon OK (jag rider henne en dag i veckan till FVs kontrakt löper ut om ca 3v) När jag lyfte på täcket igår fick jag en mindre chock. Hon var insjunken vid höfterna och vid den stora lårmuskeln på bakbenet. Bogpartiet var kantigt och hästen var någt låg (märktes dock inget av vid ridning)
Påtalade för fodervärden som genast plusade på hösilage och kraftgiva något.
Fodervärden håller henne på hösilage, hippo basic, betfor, vitlök och magnesium.
Påtalade för FV att B-vitamin och linfröolja kan vara läpliga tillskott.

Hästen är ett halvblodssto med ca 25% fullblod i sig. Hon står på spån eftersom hon är "hosthäst". Går ute hela dagen, ett par av veckans dagar går hon i gräshage. Blir fodrad 4 gånger per dygn och rids just nu mycket lätt. Har varit fullt frisk i övrigt.

Någon som har några idéer vad jag ska göra för att stävja detta innan jag har en upprepning av förra året?
Det tog ca tre-fyra månader innan hon kom upp bra i hull den gången och jag vill inte ha en upprepning av det i år. Det som räddade var att hon gick på bete hela sommaren och så kan jag ju inte hålla på vart år då hästen är köpt för att användas som tävlingshäst.

Kloka idéer och råd?
Veterinär är inbokad för besiktning nu i slutet av månaden och kommer givetvis ta blodprov då men tycker det är bättre att agera nu än och sitta och vänta

Kom igen nu bukefalister - ge mig några halmstrån att gripa efter innan jag återigen står med en "kinesisk nakenhäst modell benrangel"

En förtvivlad och panikslagen
Apo
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Jag har en ponny som är svår att hålla i bra hull. Han är av fullblodstyp och tunnar gärna av. Han fick fri tillgång till hösilage / hö + lucern, olja, kraftfoder+ b-vitamin när han sätter päls, men han tunnade ändå av. Jag fick tips om ett Kvarbyfoder som heter Total och bytte det mot hans gamla kraftfoder. Det funkar faktiskt jättebra! Det gav synbart resultat efter bara 14 dar.

Jag de som tävlas på bete på dagarna under sommaren. De äter sitt kraftfoder inne på morgonen, går i gräshage hela dagen, tas in på kvällen och får kraftfoder och natthö. Då blir de inte för tjocka, får vila ordentligt på natten, får sitt kraftfoder och kan ändå njuta av sommargräset.
 
Senast ändrad:
Sv: VIKTRAS! *panik*

Kvarnbyfoder Total kan alltså vara något att testa. Tror de har något ute i staffanstorp (vill minnas att jag har sett deras logga där)
Får googla inköpsställen.

Är det müsslin med allt det där gottiga (om man är häst) i?
Dyrt?

Hon kommer ju gå i gräshage på dagarna även nu i sommar, men inte rent bete som jag anser är dra av skorna, ta av grimman och låta dem vara häst. För då blir hon modell högdräktig om magen:crazy:
Det verkar inte finnas något mellanting på denna häst - antingen väldigt mycket mage eller fullständigt avmagrad:( Varför inget happy medium:crazy:
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Min valack har lätt att tappa hull, han gör det alltid mest under jan och framemot vårkanten. Jag tror det beror på pälssättning/fällning då han är känslig. Nu får han fritt på hösilage med OK värde och även Salsa havrefrimix,fibergi bas, lusern,betfor,vitafor solid och foderjäst eller olja.
Jag fick höra att Salsa'n jag köpte (müslifoder) ska vara bra att ge hästar som tappar hull lätt. (om det passar hö osv)
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Ok ska kolla innehållet även här. Har gett henne smakprov på salsan som inte varit jättepoppis men det kanske var annan sort, kommer ej ihåg.
Tack för tipset!
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Nej, det är ganska små pellets. Ponnyn är kräsen och har bara ätit muslifoder tidigare, men äter det här med god aptit. Inte ens speciellt dyrt faktiskt.

Vi hade salsa havrefri musli tidigare (det som Fröken_Skåne föreslog) men det hjälpte inte för hans hull.
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Ok här sitter en med grätten häst till. Allt betraktas med skeptiska ögon och hon går hellre utan än att äta något som verkar misstänksamt. Hippos pellets är ju också små så de kanske kan gå obemärkta förbi:angel:

Kvarnbyfoders müssli har jag mycket positiva erfarenheter. Gamle hästen blev salig av det. Vill minnas att det var billigare än Hippos:cool:
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Jag har nog provat det mesta utom ren havre eftersom hon redan har en halvkokt hjärna och vi inte behöver koka den ytterligare.

Hon spottar ut och grimaserar. Kraafts pellets i olika former är usch och tvi. Har haft det någon gång när det har varit slut på Hippo.
Vetekli och sojamjöl går det inte att få henne nära. lusern kan man få i henne om man blötlägger pelletsen och blandar med betfor.
Allt vad mineraler och vitaminer är betraktas med otrolig skepsis och en kraftfoderstrejk på 24-36 tiimmar är inte ovanligt när man börjar/byter

Har aldrig haft en häst som är petig med maten tidigare. men den här tuggar ett hösilagestrå i taget väldigt fundersamt och verkar nästan ha bordsskick även när det gäller kraftfoder:eek: Frustrerande!
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

:rofl: Ursäkta att jag skrattar, men jag tror minsann du hittat en häst som är värre än min! :eek:
Jag vet precis hur du har det..och jag får byta foder en del för att han verkar tröttna och tycka att han vill ha något annat. Blir inte klok på det riktigt..
Korn blandat med havre då?
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Jag har en häst som brukar falla ur på vårvintern, inte de sista åren dock, då jag sista åren gett henne rapsolja 2-3 dl om dagen blir ca 5 Liter sammanlagt under våren. Men det gäller att man är lite före men bättre att börja nu än inte alls. Dessutom smakar det i stort sett ingenting brukar blanda i betforen, ännu en petig dam...:d
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Fler tips på "att kolla listan". Gav linfröolja hela förra vintern + vår men vad hjälpte det:mad: Till slut gav jag henne fyrdubbe dygnsranson. Hon fick en blank man och svans men var i övrigt mager nakenhäst. Det gick visserligen att spegla sig i sommarpälsen när den väl växte ut - utan rykt. Men rapsolja är ju lite annorlunda.
Får läsa på i foderboken och googla lite
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

apocalypsen skrev:
Det verkar som en hel del hästar drabbats av plötsliga viktras denna vår. Har pratat med många om har detta problem i år och som i vanliga fall inte har några problem.

Själv har jag problem med det - BIG TIME!
Förra året tappade pållan hur mycket som helst tills revbenen syntes och hon var rätt insjunken trots en väl uträknad foderstat. Hon blev även kal på stora partier av kroppen, precis som om kroppen inte orkad producera sommarpäls samtidigt som hon släppte vinterpälsen.
Jag hade henne förra året på hösilage, hippo basic, karron oil, B&E-vitamin samt vitlök och magnesium

Vis av det årets erfarenheter varnade jag min fodervärd nu inför årets pälsfällning.
Fram tills förra veckan var hon OK (jag rider henne en dag i veckan till FVs kontrakt löper ut om ca 3v) När jag lyfte på täcket igår fick jag en mindre chock. Hon var insjunken vid höfterna och vid den stora lårmuskeln på bakbenet. Bogpartiet var kantigt och hästen var någt låg (märktes dock inget av vid ridning)
Påtalade för fodervärden som genast plusade på hösilage och kraftgiva något.
Fodervärden håller henne på hösilage, hippo basic, betfor, vitlök och magnesium.
Påtalade för FV att B-vitamin och linfröolja kan vara läpliga tillskott.

Hästen är ett halvblodssto med ca 25% fullblod i sig. Hon står på spån eftersom hon är "hosthäst". Går ute hela dagen, ett par av veckans dagar går hon i gräshage. Blir fodrad 4 gånger per dygn och rids just nu mycket lätt. Har varit fullt frisk i övrigt.

Någon som har några idéer vad jag ska göra för att stävja detta innan jag har en upprepning av förra året?
Det tog ca tre-fyra månader innan hon kom upp bra i hull den gången och jag vill inte ha en upprepning av det i år. Det som räddade var att hon gick på bete hela sommaren och så kan jag ju inte hålla på vart år då hästen är köpt för att användas som tävlingshäst.

Kloka idéer och råd?
Veterinär är inbokad för besiktning nu i slutet av månaden och kommer givetvis ta blodprov då men tycker det är bättre att agera nu än och sitta och vänta

Kom igen nu bukefalister - ge mig några halmstrån att gripa efter innan jag återigen står med en "kinesisk nakenhäst modell benrangel"

En förtvivlad och panikslagen
Apo
lägg till massa kornkross typ 2kilo per dag och luzern+solrosfrön det funkar här hos oss iaf ..
 
Sv: VIKTRAS! *panik*

Min är INTE smal.
Blev lite tunn i höstas, fodrade då upp henne med krafft groov och hackad lusern strå. Nu är hon lite *hrmm* fet :p
Inte så det stör, men det skulle inte göra något om hon gick ner lite.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 179
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
L
Hästvård Jag har haft min foderhäst sedan den 8:e November. Nu hade jag ut vet förra veckan för chippmärkning och besiktning. På besiktningen...
Svar
6
· Visningar
1 178
M
Foder & Strö Hej, kanske kan någon på forumet hjälpa mig med några bekymmer jag har med min Irish Cob kille, ca 575 kg, 10 år. Han äter i nuläget...
Svar
8
· Visningar
726
Senast: alpha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp